Náš jitřní newsletter přešel na letní provoz: v červenci a srpnu ho budeme posílat jednou týdně, vždy v pondělí. Prázdninová dobrodružství týmu Médiáře můžete sledovat na Instagramu.

Kde bude celá online společnost za 5 až 10 let

Pavel Krbec, šéf internetových služeb nejsledovanější tuzemské komerční televize Nova, předpovídá budoucnost svého oboru.

Zkusím ušetřit něco z peněz, které by vás jinak stál najatý futurolog z předražené konzultační firmy, a odhalím pro vás desetiletý vývoj online světa zadarmo.

Deset let je dlouhá doba, a když se podívám do historie, vzpomenu si na některé konkrétní velké zlomové události, které bylo skoro nemožné s předstihem předpovědět. Následující příklady píšu záměrně proto, aby mě nikdo z vás nepopotahoval, až po pár letech zjistíte, že jsem byl úplně mimo. Navíc na futurologa hraju pod vlivem dvou skleniček koňaku Hine.

Vzpomínáte, jak byl tehdy všemi oslavovaný koncept počítače Apple kolem roku 1990 vytlačený PCčkem s MS Windows do role totálního outsidera? Jak projekty GNU a FSF nastartovaly softwarovou revoluci? Jak Altavista zmizela z pozice největšího vyhledávače skoro přes noc? Jak dominantní softwarový gigant Microsoft zaspal nástup internetu a umožnil nástup Googlu? Jak se vynořila služba YouTube s návštěvností taženou ukradeným video obsahem a prostě to prošlo? Jak Apple vstal díky iPodu z mrtvých v roce 2001 a od té doby je trendsetter? Jak od roku 2006 používáme Wikipedii a po tradiční „Encyclopaedia Britannica“ neštěkne ani pes? Jak v roce 2010 Facebook „přejel“ Google a stal se nejnavštěvovanější službou v USA?

Bill Gates v (nadčasovém) projevu Shaping the Internet Age z roku 2000 říká:

„Just as the telephone, electricity, the automobile, and the airplane shaped our world in the 20th century, the Internet will shape the early years of the 21st, and it will have a profound–and overwhelmingly positive – impact on the way we work and live. But it will not change the fundamental aspects of business and society – companies will still need to make a profit, people will still need their social framework, education will still require great teachers“.

Protože platí Gatesovo „companies will still need to make a profit“, čekejte obrovský růst e-commerce a s tím spojený růst reklamních aktivit. Uvidíme, že v horizontu pěti let dojde ke sjednocování databází pro cílení reklamy. Sjednocováním mám na mysli, že reklama, kterou uvidíte online, na venkovních plochách a v televizi (ano, ta tu bude za pět let stále a pořád silná), bude využívat společnou databázi pro behaviorální cílení.

Znamená to, že až si večer pustíte nové díly seriálu Ordinace (ta tu bude za pět let také), tak reklamy, které uvidíte, budou optimalizované na základě toho, s kým a kde jste byli/mluvili (fyzicky i virtuálně), co jste si koupili a samozřejmě i na základě toho, co je právě tlačeno marketingem. V Ordinaci, kterou uvidím já, bude v baru na polici koňak Hine, v Ordinaci, kterou uvidí moje žena to bude Baileys. O den později, až se na tu samou Ordinaci podívám znovu, už na baru bude Talisker.

Reklama bude naprosto adresná a matematické enginy, které budou maximalizovat její účinnost, budou nekompromisně těžit z vašich „slabůstek“.

Video bude v online světě ještě důležitější než dnes a bude postupně nahrazeno 3D videem. To bude „nacpané“ behaviorálním product placementem. Trojrozměrné video bude fungovat bez brýlí a tím dojde i k renesanci venkovní reklamy. Budu si muset zvyknout, že na mně na ulici halekají hologramy modelek, které jsem pár hodin předtím viděl v sekci „dívka dne“ v online světě. V drsnějším případě na mně budou volat a mávat reklamní hologramy mých dcer, abych jim koupil antikoncepci (protože to právě teď řeší s kamarádkami v sociální síti).

Dnešní Facebook (social framework) je jen předkrmem toho, co nám „social media“ přichystají. Do šesti let postoupí automatický překlad tak daleko, že se jazykové bariéry v sociální síti začnou drolit. To bude i ten okamžik, kdy Facebook zažije první velký otřes a bude bojovat s některou z čínských platforem, které západní svět dosud nepoznal.

Vyhledávače dnešního typu Google a Bing ustoupí během tří let do pozadí a sociální síť převezme všechny hlavní úlohy portálu včetně mailu, vyhledávače a rozcestníku. Algoritmy na rozpoznávání osob začnou značkovat automaticky nejen fotky, ale i videa. Sociální sítě tak dostanou další obrovský zdroj informací a prolomí se ještě dál do soukromí nás všech.

Sociální síť bude za šest let čelit návalu AI bot-ů (artificial intelligence bot = „uživatelé“ bez masa a kostí), kteří budou za pomoci vyspělých NLU (natural language understanding) algoritmů těžko rozlišitelní od lidí. Asi ještě neuspějí v Turingově testu, ale budou sakra dobří. Jejich primární využití bude virální marketing. Těšte se, flirt s krásnou neexistující Číňankou, která vám jen tak mimochodem prodá letní dovolenou, je na spadnutí.

Wikipedia ukazuje, jak vypadá Gatesův „great teacher“ v online světě dnes. Během následujících dvou let přijde tlak ze strany automaticky vydestilovaných znalostních databází, které budou umět odpovídat na otázky kladené přirozeným jazykem. Statistická lingvistika zažila ohromný rozvoj, který se v následujících letech bude teprve projevovat v aplikační úrovni. Pokud vůbec netušíte, o čem mluvím, podívejte se na práci mých bývalých kolegů v IBM.

Shrnuto, co nás čeká v příštích deseti letech? Nový a fantastický prostor pro marketing, nástup umělé inteligence schovaný pod vědeckou disciplínou „machine learning“ a obrovská ztráta soukromí. Resistance is futile.