Tenhle článek je převážně pozitivní, tak asi nebude mít takový share jako ty, v nichž se mi dělá zle z reklamy. Spokojený člověk řekne třem přátelům, nespokojený osmi. Klíčem tedy je čtenáře naštvat, pokud možno třetí osobou či jevem, nikoliv sám sebou.
No, takže tohle čtenářský hit nebude. Nicméně mám dojem, že jsem získal za nulu a trochu networkingu know-how v hodnotě nejméně 50 tisíc korun.
Na festivalu reklamy a konferenci PIAF jsem byl jako novinář, což je malý rozkošný podvůdek. Ve skutečnosti nejsem novinář, i když píšu od svých šesti let. Novinařinou jsem nevydělal za posledních asi deset let ani korunu. Ve skutečnosti používám název pozice Idea Maker, což znamená, že mám nápady, které ale označuju jako koncepty. Je to trik, ale zároveň koncept znamená domyšlený nápad. No, takže jsem získal za svou tvorbu vstup, nikoliv ovšem tašku s materiály, ta byla vyhrazena pro partnery.
S kamarádkou Ladou jsme si celý obsah prohlédli a domluvili se, že si jej nasdílíme. Ovšem zbyl na mne jen leták Veolia a program festivalu. Stačilo to. Zbytek (blok, časopisy Marketing & Media a nový časopis o reklamě Mem a 2x vynikající Nespresso) jsem šlohnul.
Asi tak v půl šesté, když jsem šel včera potřetí na PIAF, se mi zdálo, že mám reportáž už skoro vymyšlenou a že materiálu by bylo nejméně na tři články. Možná jsem měl začít psát hned, příště to asi udělám. Poslední bod programu mě totiž totálně rozhodil.
Z celého pásma se mi totiž povedlo pochopit pouze jeden spot, a sice klasicky Axe. Přikládám, je nádherný.
Přitom z celého dne jsem pochopil hodně věcí a nejvíc z nich na workshopu Brand Academy. Původně jsem doufal, že to bude příležitost pro malý flamewar, popis workshopu byl natolik obecný, že jsem doufal v kritický článek a větší share. Leč chyba.
Workshop Lucie a Milana pojednával o prodeji „kreativních nápadů“. Měl poněkud pomalý start a pak se mi povedlo se poprvé emocionálně vybudit, totiž, když přišla na přetřes originalita. Podle mne originalita nerovná se kreativita, originalita není nezbytnou vlastností kreativity a představa, že mám myšlenku, kterou nikdy nikdo jiný neměl a neztvárnil, je v propojeném světě poněkud scifi.
Vždyť stačí, aby dva podobně uvažující jedinci zpracovali podobným způsobem několik podnětů, a dojdou k totožnému řešení. Originalita je jen krásný sen. Zejména pro obor reklamy, v němž jsme zvyklí uvažovat určitým způsobem. Než se mi povedlo reagovat, přišlo několik klíčových témat, která bych si sám pro sebe rád rozebral už třeba před deseti lety, kdybych tedy měl potřebný náhled.
Tak třeba: Jste agentura a na prezentaci u klienta se mimo lidí, které znáte, objeví nový člověk, klidně jejich nadřízený, kterého neznáme, a chová se nepředvídatelně. Jak se máte zachovat vy?
Vědět tuhle jednoduchou poučku, povedlo by se mi možná za deset let vydělat o řád víc. Kde jsem mohl být dneska? Možná bychom se ale spolu vůbec nebavili prostřednictvím této populární rubriky.
No nic, k PIAF bych ještě rád dodal, že to bylo chvílemi až fantasticky příjemné. Dneska se stavte.