Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Piaf vs. Gott

Nerovný boj na české a mezinárodní reklamní scéně.

K dalším překvapivým výsledkům došlo o tomto víkendu v indické kriketové Premier league a prožívaly to jistě stovky miliónů fanoušků, kteří si díky tomu ani nevšimli, že v Bratislavě mezitím Finové vyhráli mistrovství světa v hokeji.

O pražském reklamním festivalu PIAF už toho bylo napsáno dost a navíc jsem ani neměl v plánu k tomu vůbec něco přidávat. Jeho význam pro světovou reklamu je přibližně stejný, jaký má mistrovství světa v hokeji pro Pákistánce.

Také nikdo nepsal o tom, o čem vypovídají výsledky takového festivalu a k čemu takový festival vůbec je.

Jeho jediná šance je být jiný – jinak by byl totiž úplně zbytečný. Třeba jako Zlatá pecka, Zlatý štoček, Zlatý palcát, Zlatá poštovní schránka, Zlatá samolepka, Zlatý košík, Zlatá vizitka, Zlatá klíčenka atd.

V dnešní době, když máte zájem a čas, najdete nejlepší reklamy na internetu, na stránkách k tomu stvořených… Osvětová funkce festivalů tak trochu ustupuje do pozadí. Co zůstává je, byznys a snaha vydělat na ješitných agenturách jejich čím dál víc těžce vydělané peníze… Také zajímavé semináře, workshopy, přednášky – abych byl spravedlivý.

Čím se tedy odlišuje PIAF od ostatních reklamních festivalů? Inovativní strukturou kategorií. To znamená třeba kdo má nejlepší storytelling na světě, kdo nejlepší game, flash impact atd.

Nezávidím porotcům, kteří musí udělovat ceny v nových kategoriích. Ono již udílení cen v kategoriích doposud běžných byl a je slušný chaos.

Vítězové budou spokojení. Poražení zmatení, protože si třeba budou myslet, že měli lepší „creative use of technologies“ než jiní, ocenění. Nebo že měli věc přihlásit raději do „creating the media“. I když to tam možná vlastně přihlásili, ale porota to přeřadila do kategorie „media engagement“.

V každém případě jsem se nakonec i já podíval na vítěze a využil tak osvětové funkce tohoto festivalu. Co jsem viděl? Velmi zajímavé věci, ale v podstatě i to, co jinde a nebo to, co jinde ještě uvidím. Problém je v tom, že festival trpí počáteční nevyhraněností, kterou třeba dlouho trpěl Golden Drum. Pro koho je PIAF a kdo se v něm poměřuje? Celý svět? Chceme konkurovat Cannes? Portoroži? Louskáčku? Chceme jen vydělat, když to ostatním vynáší (vynášelo)?

Výjimkou, co do nápaditosti kategorií, která je docela zajímavá a pro Českou republiku zvlášť – je kategorie nejlepší pivní reklama Best beer ad. Tu vyhrál Heineken s kampaní The Entrance (již jsem se o něm zmiňoval a vychvaloval ho před pár měsíci).

Nový festival to má těžké. Je mezinárodní, což znamená, že zahraniční porotci přihlásí něco i ze svých agentur – ze slušnosti. Také se přihlásí některé české agentury, aby změřily síly se zahraniční konkurencí a získaly body do žebříčku Agentura roku (pokud si spočítali, že mají ještě šanci a že se vyplatí do něčeho takového investovat). Nic to ovšem nevypovídá o kvalitě vítězných prací – vzhledem ke stále ještě nereprezentativnímu vzorku přihlášených prací. I tak česká reklama moc nezabodovala – jen tak mimochodem…

Tady je odkaz na vítěze, kteří jsou schováni pod názvy kategorií. Doufám, že mi uvěříte, že nedémonizuji snahu pořadatelů zviditelnit PIAF ve světě. Uznejte sami, že cesta k opravdovému pochopení a přijetí nových pravidel bude ještě dlouhá. I přes zdvořilostní fráze pozvaných celebrit světové reklamy.

Udělejte si čas a projděte si vítězné práce. Učinil jsem tak, s nedůvěrou i já, a nelitoval jsem! Je to nádherná ukázka toho, kam se ubírá reklama na festivalech a jak se má správně prezentovat tak, aby vyhrávala ceny. Méně je to již ukázka skutečného vývoje reklamy. Například Grand Prix vám neukáže cestu, jak lépe a kreativněji pracovat pro vaši banku nebo pivní značku. Je to ukázka moci, jakou má originální myšlenka ve službách charity. Za zmínku stojí jistě Wax ad (stříbro v Game category).

A tak mě napadá: minule jsem se nemohl nezmínit o nové televizní kampani s prezidentem Karlem Gottem. Jistě už neunikla nikomu z vás. Pan Prezident tedy pokračuje dalšími, svěžími dílky (a má jich být stále víc). A stále netuší, že je vlastně v reklamě. Vyhraje někdy taková reklama PIAF? Asi ne, to by asi pan prezident nepřežil. Vyhrát reklamní festival – to by mu tak ještě scházelo…