V hale C na pražské Balabence se v úterý na konferenci Retail in Detail mluvilo o inovacích v maloobchodě, viz Twitter. Jak se ovlivňuje restaurační byznys a retail, přiblížil pro náš Retailek Martin Dlouhý z Uga. Jaké inovace chystá prodejní portál Aukro, nám řekl jeho šéf Václav Liška.

„Písni Air Bank chybí typická lehkost a drzost“

Zhudebněných půl milionu klientů od Air Bank vybrali naši kati jako nejlepší. McDonald’s chtěl být revoluční, experty ale nepřekvapil. Tesco s Vánoci se Star Wars skončilo poslední.

Tomáš Jeřábek v hudebním klipu Air Bank

Tomáš Jeřábek v hudebním klipu Air Bank

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 47. týden 2016

  1. Ogilvy & Mather: Air Bank má půl milionu klientů. A Ční bankéř to špatně nese (55 %)
    značka, klient: Air Bank 
  2. DDB: Odhalili jsme pravdu o zákulisí McDonald’s (39 %)
    značka, klient: McDonald’s
  3. WMC/Grey: Proč nakupovat umění online (31 %)
    značka, klient: Artpit
  4. Oliver: Nadělujeme to nejlepší z chytré sítě (31 %)
    značka, klient: O2
  5. Ogilvy & Mather: Tesco děkuje maminkám (26 %)
    značka, klient: Tesco

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 10 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Air Bank zní jako Hapka s Horáčkem, respektive jako Ricky Gervais (55 %)

Air Bank odstartoval listopadovou kampaň spotem, který sděluje, že má banka půl milionu klientů. Ve videu z dílny dvorní agentury banky Ogilvy & Mather opět hraje herce známý z předchozích spotů Tomáš Jeřábek. Tentokrát ale ve stylu zpěváka Petra Hapky a textaře Michala Horáčka recituje a zpívá jako „ční bankéř“ o svém rozhořčení, že ho opouští klienti. Režie se ujalo duo Michal Nohejl a Martin Přikryl alias Mods. Video se natáčelo na zámku Slapy, autorem textu je kreativní ředitel agentury Ogilvy & Mather Tomáš Belko. Ten si v klipu i zahrál saxofonistu. Hudbu napsal Darek Král. Spot s písní je dlouhý přes tři minuty a zatím byl distribuován jen na sociálních sítích. 

Variace na vánočního Rickyho Gervaise. Bez Rickyho Gervaise. Ale paleček za hapkohoráčkovskej doják a odvahu, která bankám schází.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Air Bank funguje na velmi přesně narýsovaným konceptu, kterej má svý jasný zákonitosti a pravidla. Proto je vtipnej. A proto je tak těžký udělat od něj krok stranou. Tohle považuju za hezkou kreativní malou domů. Pojďme dál.
Martin Svetlík (Mustard)

Banka, která pochopila, o čem je marketing! Kreativní a správně zacílené. Zásah!
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Taková sranda pro fanoušky na Fejsbůčku. Zásah mimo základnu moc optimisticky nevidím.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Tu sa niekto silno inšpiroval Gervaisovým Brentom! Ale lepšie dobre ukradnúť, ako zle vymyslieť. Ku ‚čnému‘ bankárovi to sedí a strašne ma to baví. Som rád, že sú i v Česku značky, ktoré chcú občas proste len pobaviť a nekončia video hardsellovým call-to-action s preklikom na objednávkový formulár.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Tak z tohohle se dalo vytřískat o hodně víc. Jeřábek je pro mě novej Libíček českýho filmu. Jeho výkony v Raplovi anebo v reklamách na Air Banku jsou úžasný. I tohle video se mohlo zařadit k jeho zlatým hitům, ale zůstane zapomenuto, neb tomu chybí lehkost a drzost, kterou se vyznačujou jiná díla, v nichž účinkuje. Ale Jeřábek to tenhle tejden stejně vyhrává.
Ondřej Souček (Luftballon)

Tak tady se potkává všechno a nejvíc se mi na tom líbí to sebevědomí, které v kontextu vyznívá skvěle a není vůbec na škodu. Snad jen ten text, ten by zasloužil výbrus, leč Michal Horáček má teď asi jiné starosti.
Jan Javornický 

2. McDonald’s ukazuje své zákulisí (39 %)

McDonald's nechá nahlédnout do zákulisí svých restaurací

McDonald’s nechává nahlédnout do zákulisí svých restaurací

Síť rychlého občerstvení McDonald’s v Česku představila novou 360° komunikační platformu, web mcdonalds360.cz, která umožňuje virtuální prohlídku její kuchyně, lobby a skladu. Řetězec se tak chce ještě víc vymezit proti „mýtům“ ohledně kvality surovin a jídel ve fast foodu. Fotografie na webu doprovodí interaktivní prvky jako soutěže, videa, informace o produktech a o výrobě jídel. Česko a Slovensko jsou prvními zeměmi, kde se tento projekt objevuje. Kampaň vznikla ve strategické spolupráci s DDB, dvorní reklamní agenturou McDonald’s. Vývoj platformy trval rok, vývojáři v DDB pracovali také s pomocí fotografií ze systému autorizovaných fotografií z Google. Jako vzorová prodejna posloužila pardubická pobočka McDonald’s.

Novou platformu představila čtyřtýdenní televizní kampaň, která běží od středy 8. listopadu večer do 4. prosince. „Všechny ostatní kampaně budou s novou 360° platformou nějakým způsobem provázány,“ předeslala marketingová ředitelka McDonald’s pro Česko a Slovensko Ivana Šedivá. Kampaň poběží v televizi Prima, částečně také v tisku, na internetu a v out-of-home (bannery, citylighty). Nová kampaň navazuje na dřívější snahu McDonald’s vymezit se proti pomluvám ohledně kvality jídla, která se jmenuje Na rovinu. V létě v Česku a na Slovensku vyjel na podporu této kampaně truck McDonald’s

Kdykoli někde čtu ‚šokující odhalení‘ nebo ‚pravda ze zákulisí‘, dál se o to nezajímám. Protože šokující na tom je maximálně to, že to ještě někdo po stopadesátý napíše.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Třistašedesátka je fajn, ale ta restaurace je bez lidí hodně sterilní, takže se trochu ztrácí autenticita. Kdybych chtěl bejt fakt odvážnej, udělám 24/7 live streaming, kde si můžete na webu přepínat mezi jednotlivejma restauracema. Snad příští rok, za nápad nic nechci. Super printy.
Martin Svetlík (Mustard)

Myslím, že chápu záměr, ale provedení se evidentně nepovedlo.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Doklikat se až k fritéze bylo poměrně náročné. Doteď vlastně nevím, jak se mi to podařilo.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Aj táto reklama na Mekáč na mňa sprvu zafungovala. Cenzúra na printoch ma odchytila, na tri sekundy som si fakt myslel, že by to mohla byť antikampaň. Na web som sa pozrel na základe plagátu v metre, čo sa mi už dosť dlhú dobu nestalo. Po pobočke som sa poprechádzal, ale nejak som nevedel, čo ďalej s tým. Je to tam pekné a čisté, ale to som v reklame očakával – ako napísal niekto pod videom, ‚uklidit a nafotit umí každý‘. Chýbal tomu ten sľúbený šok, akýkoľvek. High expectations, low results.
Tomáš Hrábek (Symbio)

No, to je velice šokující twist! Hranolky ve friťáku, hambáč na grilu. McDonald’s v McDonaldu. Chybí mně vysvětlení. Možná, že žádný neni, a možná, že je to tak plochý, jak se zdá. Printy mi s tímhle tvarem headlinu navíc nefungujou. Jinak přeju McDonaldu, aby opět nasednul na vlnu předchozích reklam. Ty byly báječný.
Ondřej Souček (Luftballon)

U McDonaldu dlouhodobě pozoruju snahu o změnu tonality komunikace a myslím, že se mu to daří. Obecně mám rád ‚transparency‘ projekty a tenhle se fakt povedl. Spot má dynamiku, rychlost a je jasně pochopitelný bez jakéhokoli voiceoveru. Samotný web je zvládnutý, dobře se v něm naviguje a má skutečnou přidanou informační hodnotu. Snad bych jen dodal, že se mohlo jít i ještě do většího detailu.
Eduard Piňos (Ogilvy One)

Vyloženě škandál… Jestli si dobře vzpomínám, tenhle koncept se zrodil před mnoha lety snad v Kanadě a v principu mi přijde super. Jenom mne jímá smutek, když vidím, kolik práce je za tím vším, hlavně teda za webem, a jak strašně moc mne to nebaví proklikávat, abych objevil nějaké triviální informace nebo nezáživná videa.
Jan Javornický 

3. Galerie láká na umění online (31 %)

Online galerie Artpit se prezentuje na internetu novým spotem, který pro ni vytvořila agentura WMC/Grey. „Kupovat umění online nemá ještě takovou tradici jako internetové nákupy jiného druhu zboží. Ve spotu jsme chtěli demonstrovat pohodlí online nákupu umění s klasickými praktikami kamenných galerií. Místo vyprávění napsaných příběhů jsme se rozhodli zrealizovat porovnání v praxi. Najali jsme dva herce, obešli mnoho pražských galerií a nechali jsme je, ať při nákupu umění mají stejné nároky jako v online galerii,“ popisuje pozadí vzniku spotu kreativní ředitel WMC/Grey David Suda.

Stejnym způsobem se dá rozložit cokoli – stačí někam poslat nepříjemnýho provokatéra, ten tam někoho naštve a vy to podepíšete Nakupujte online. Zrovna u umění bych to ale nedělal.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Ten člověk měl štěstí, že ho paní jenom vyhodila. Já jsem měl po první větě intenzivní nutkání mu nějakým obrazem o délce 30×60 cm (akvarel) rozbít hlavu.
Martin Svetlík (Mustard)

Líbí se mi, že dokáže upozornit na něco, o čem mne doteď nenapadlo ani uvažovat. Je provokativní, výrazná a jiná, zaujala mne i přesto, že se o umění vlastně nezajímám. Teď už ale vím, že kdybych si chtěl něco koupit, určitě to udělám online, takže funguje!
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Tahle iniciativa ve mně vyvolává spoustu otázek a ještě o něco víc frustrace. Opravdu je při nákupu krásného umění filtrování ten největší benefit? Proč jsou galerie reprezentovány nějakým pochybným krámkem u Karlova mostu? Kdo je cílovka? Proč to vůbec celé vzniklo? Když si budu chtít koupit půlmetrový modro-zelený obraz s krajinkou, zajdu si filtrovat radši na Fler.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Nie som žiaden milovník umenia, vystačím si s obrázkami z Ikey vo výpredaji a olejmi po dedovi. Problémy s nákupom umenia sú mi teda vzdialené. Aj napriek tomu som ale z videa dobre pobral, s čím sa taký nakupujúci môže stretnúť v galérii, a čo zas ľahšie vyrieši online, takže to asi funguje tak, ako má. Jediné, čo ma rušilo, bola tá cenzúra – buď by som ju tam strčil úplne klasickú (rozpixelovanie), alebo by som ju fakt štylizoval (do picassovských ksichtíkov?). Takto mi prišla niekde medzi a nesedela mi tam.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Na tomhle se mi nejvíc líbí to zrnění přes obličeje. Video ukazuje provokatéra a provokatér nachytá kohokoliv. Já bych chtěl ovšem vidět, proč zrovna já mám nakupovat online. Je tam určitě víc důvodů, které ale zahučely ve vymezování se vůči kamenejm galeriím.
Ondřej Souček (Luftballon)

Celkem standardní reklamní technika s použitím skryté reklamy. Rozumím, co se to snaží říct, ale nejsem si úplně jist, že mě tohle zrovna přinutí kupovat umění na internetu. Navíc je to chvílemi trochu tendenční.
Eduard Piňos (Ogilvy One)

Vlastně jsem cílovka, už jsem nějakou tu grafiku nakoupil a vím, co bych chtěl koupit příště. Ale rozhodně mne neláká nakupovat zde. Až mi trochu odlehne, možná ještě na ten web mrknu a dám mu šanci. Ale nejdřív chci zapomenout.
Jan Javornický 

4. O2 k Vánocům prodává Chytrou síť (31 %)

Operátor O2 odstartoval 1. listopadu svou vánoční nabídku 30 GB mobilních dat, neomezeného volání, rychlého internetu a televizních kanálů navíc. Nabídku podpořil komunikační kampaň v tisku, na internetu, v out-of-home médiích, v prodejnách a v televizi, která reklamní spoty odvysílal poprvé ve středu 9. listopadu. „Může to vypadat, že jsme se úplně zbláznili, když jsme nechali babičku mrznout na hlavním nádraží. Tímto kreativním konceptem však chceme ukázat na atraktivitu naší letošní vánoční nabídky, protože 30 GB dat může byt opravdu důvod, proč na chvíli zapomenete na okolní svět,“ tvrdí ředitel marketingové komunikace v O2 Jiří Caudr.

Hlavní třicetivteřinový spot doplnily ještě jeden patnáctivteřinový a dva desetivteřinové zaměřené na nabídku telefonů Samsung a Huawei. Kreativní koncept připravila tradičně interní kreativní agentura Oliver. Scénáře spotů se ujal Ondřej Klíma, režie Matěj Chlupáček, kamery Alexandr Šurkala, o produkci se postarala Barletta. Na online části kampaně spolupracoval interní tým s agenturou Brandz Friendz. Ve vánoční kampani se také poprvé objevuje nová vizuální identita Chytré sítě, kterou bude O2 rozvíjet i v budoucnu.

Vánoční tmavomodrý nic.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Exteriéry mají přesně tu správnou romanticky vánoční atmosféru. Do toho sledujeme příběh rodiny, která kvůli posedlosti moderními technologiemi nechala babičku na Štědrý den umrznout na Hlavním nádraží. Jako kruté sociální drama ostře tepající do postavení seniorů v naší společnosti je to skvělý!
Martin Svetlík (Mustard)

Běžná prodejní podpora, která ale nemá moc společného s marketingem.
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Babička je roztomilá a mně je jí líto. Předpokládám, že s koncem reklamy by se měla dostavit úleva a pousmání. Ale kde nic tu nic. Zůstaly jen smíšené pocity.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Je to fakt nádherne natočené! Možno to dokonca funguje viac ako reklama na ČD. Nefungovali by ale viac benefity, ktoré nás držia skôr vonku, než doma prilepených k routru? Nijako zásadne mi (na rozdiel od ľudí) nevadí ani mrznúca babička, ale zase raz to zbytočne vyrába dojem, že technológia je výsadou mladých a pre staršiu cieľovku nemá O2 čo ponúknuť. To si, myslím, nie je pravda.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Tohle je absolutní sonda do života současného člověka. Kvůli debilnímu telefonu peče na vlastní příbuzenstvo i o Vánocích. Od O2 bych spíše očekával, že nám řekne, abychom odložili telefony alespoň o Vánocích, protože po zbytek roku na ně budeme mít času dost.
Ondřej Souček (Luftballon)

Vizuál s použitím klasického O2 neonu je designové povedený a doručuje message (mimochodem konečně pořádný vánoční dárek). Možná mělo v případě spotu také spíše zůstat raději jen u toho neonu. Nemám z toho žádný pocit a rozhodně jsem se ani nezasmál. Ale líbil se mi casting babičky…
Eduard Piňos (Ogilvy One)

5. Tesco před Vánoci děkuje maminkám (26 %)

Obchodní řetězec Tesco spustil integrovanou vánoční kampaň Tesco děkuje maminkám. Kampaň vznikla ve spolupráci s agenturou Ogilvy & Mather, poběží v Česku, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Tesco se v ní prezentuje sérií produktových a imagových spotů, které se budou na televizních obrazovkách postupně objevovat během listopadu a prosince a podpoří je tištěná inzerce. Tím prvním je vánoční spot Hračky. Podlinková část kampaně zahrnuje POS materiály, letáky nebo speciální katalogy. Režie spotů se ujal Mikko Lehtinen, produkčně natáčení zastřešila společnost Filmservice. Fotografie pro podlinkovou komunikaci nafotil Stanislav Merhout. Kreativní zpracování kampaně měli v agentuře Ogilvy & Mather na starosti kreativní ředitelé Jakub Mráz a Robin Weeks a tým accountů vedl account director Tomáš Fanta.

Vánoční šedobílý nic.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Ta paní je jedna z emočně nejchladnějších matek, které jsem kdy v reklamě viděl. Mám pocit, že svoji dceru hluboce nenávidí, protože právě její narození nejspíš zapříčinilo odchod otce rodiny – on tedy téměř neznatelně stojí za matkou, ale podle mě je to jen autorská licence pro vyjádření matčiny němé výčitky – a to jí matka nikdy neodpustila. Kolik se toho dá odvyprávět v jednom špatně natočeném záběru! Jo a ten zbytek taky nestojí za moc.
Martin Svetlík (Mustard)

Všechno, co je spojené se Star Wars, je lepší než průměr! A retailová reklama, která neobsahuje zmínku o slevě? Super! Tleskám!
Grant McKenzie (Plzeňský Prazdroj)

Star Wars? Narnie? Co? Proč? Prosím, ještě jednou a úplně jinak.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Bodík za to, že sa netvárime, že Vianoce sú o niečom inom než o darčekoch. Ale inak je to tak klišoidné a umelé, že si neviem predstaviť, že to u niekoho vyvolá emóciu.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Tohle není kouzelnej sen. To je horor. Pokud by na mě dejchnul v lese Darth Vader, tak asi skončim na psychiatrii. Taky se mi trochu nezdá ta máma. Je moc upjatá a přísná a tenhle pocit z ní nezmizí, ani když se usměje.
Ondřej Souček (Luftballon)

Tak jasný, koho by napadlo něco šťavnatějšího, když má za úkol prodat metr dvacet vysokýho Darth Vadera. Vůně purpury se line z Hvězdy smrti…
Jan Javornický 

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.