V neděli po osmé začal na televizi Nova nový detektivní seriál z prostředí advokátní kanceláře Dáma a Král. V hlavních rolích Matěj Hádek, Tereza Hofová a Miroslav Donutil. Hlavním scenáristou je Štefan Titka, hlavním režisérem je Vladimír Michálek, producentem Bionaut Vratislava Šlajera, který pro Českou televizi dělal Svět pod hlavou a s Donutilem Doktora Martina.

Po piškotech řeší Mondelez omyl s orangutanem

Mondelez a Coca-Cola čelí kritice kvůli stojanům propagujícím džusy Cappy a sušenky BeBe Dobré ráno. Vadí orangutan ve spojení s výrobky obsahujícími palmový olej.

Toto vystavení sušenek BeBe Dobré ráno v rámci společné kampaně se značkou džusů Cappy se stalo terčem ostré internetové kritiky

Toto vystavení sušenek BeBe Dobré ráno v rámci společné kampaně se značkou džusů Cappy se stalo terčem ostré internetové kritiky

Ještě neutichly protesty týkající se nového složení piškotů Opavia a společnost Mondelez Czech Republic musí řešit další problém v sociálních sítích. Tentokrát se týká značky BeBe Dobré ráno.

Od letošního jara má Mondelez v obchodních řetězcích společnou cross promotion akci s Coca-Colou. V jejím rámci nabízejí obě firmy jako společnou snídani džus Cappy od Coca-Coly v kombinaci se sušenkami BeBe Dobré ráno od Mondelez. V posledních týdnech se ale na Facebooku sdílí fotografie reklamního vystavení těchto produktů na prodejní ploše, kde je propaguje figurína orangutana. Právě to začali kritizovat internetoví uživatelé.

Podle kritických ohlasů jde o cynický přístup, protože sušenky BeBe Dobré ráno v sobě obsahují palmový olej – přičemž právě kvůli zakládání plantáží na pěstování palmového oleje se vypalují původní indonéské deštné pralesy, které jsou mimo jiné původním biotopem orangutanů. V letošním roce tak postihla Indonésii nejhorší vlna požárů za několik posledních let, která může podle České televize ohrozit až třetinu orangutaní populace. Požáry přitom založili převážně farmáři za účelem vytvoření pozemků pro pěstování plodin, v první řadě právě palmového oleje.

„Jsem ráda, že nám orangutani degradaci svých biotopů schvalují v reklamě,“ objevilo se k aktuální společné kampani Mondelezu a Coca-Coly na Facebooku, kde vznikla skupina Stop palmovému oleji. Obě firmy se ale hájí tím, že orangutan se v kampani objevit neměl.

Už se to nebude opakovat, slibují firmy

„Postava orangutana není maskotem kampaně a je používána výhradně ke komunikaci značky Cappy Pulpy, produktu odlišného od džusu Cappy. Bohužel víme o případu, kdy byl promo displej Cappy Pulpy použit na společný displej výše zmíněného snídaňového konceptu. Již jsme instruovali naše obchodní zástupce, aby se tohoto nedopatření vyvarovali a aby se situace neopakovala,“ sdělil Médiáři Milan Luzum, ředitel pro vnější vztahy a komunikaci Coca-Coly HBC ČR/SR. 

„Na realizaci této in-store kampaně jsme spolupracovali pouze po produktové stránce, využití maskota pro tuto kampaň nebylo naší iniciativou. Navíc jsme byli společností CocaCola informováni, že k využití postavy orangutana došlo omylem,“ uvedl také Lukáš Hora, ředitel pro vnější vztahy společnosti Mondelez ČR/SR.

Podle Hory Mondelez využívá palmový olej výhradně pro výrobu náplně u výrobku BeBe Dobré ráno Mazané, a to kvůli jeho vhodným technologickým vlastnostem pro udržení konzistence a tepelné stability náplně. „Skupina Mondelēz International si je plně vědoma potenciálních dlouhodobých dopadů produkce palmového oleje na přírodní prostředí a společnost. Proto pro výrobu našich cukrovinek nakupujeme ve 100 % certifikovaný palmový olej, ke kterému máme poskytnuty transparentní údaje od dodavatelů o všech dodávkách dohledatelné až k místu původu,“ tvrdí Hora. Mondelez podle něj také spolupracuje se Světovým Fondem na ochranu přírody, Rozvojovým programem OSN,  vládou Indonésie a dalšími partnery na rozvíjení Iniciativy udržitelné produkce palmového oleje v Indonésii (Indonesia Palm Oil Initiative – SPO). „Tato iniciativa má za cíl rozvíjet schopnost státu propagovat a zvýšit udržitelnou produkci palmového oleje pomocí posilování drobných farmářů, národních reforem a snižováním odlesňování pomocí partnerství veřejného a soukromého sektoru,“ tvrdí Hora.

Pro firmu Mondelez jde o další problém v krátké době, protože ještě neutichly protesty kvůli tomu, že přesunula do Polska výrobu tradičních českých piškotů Opavia a navíc podle kritiků změnila k horšímu jejich složení. Na tuto kauzu upozornil server Stream.cz svým pořadem A dost!.

Ochráncům přírody vadí i Nestlé a Pepsi

Podobně jako Mondelez a Coca-Cola ale čelí mezinárodní kritice kvůli používání palmového oleje i jejich globální konkurenti (jde zejména o producenty čokoládových cukrovinek, sušenek, snacků a chipsů). Například v roce 2010 spustila mezinárodní organizace Greenpeace kampaň namířenou proti společnosti Nestlé kvůli používání palmového oleje jako náhražky za kakaové máslo. Greenpeace proměnila v rámci této kampaně známé čokoládové tyčinky Kit-Kat v orangutaní prsty.

Začátkem letošního roku se s kritikou setkala pro změnu společnost PepsiCo kvůli značce křupavých lupínků Doritos. Americká aktivistická společnost Sum of Us, zaměřená na ochranu přírody a vystupující proti velkým korporacím, zparodovala její dlouhodobou kampaň Crash the Super Bowl (značka nechává v rámci této kampaně soutěžit lidi z celého světa o natočení co nejlepšího spotu propagujícího Doritos s tím, že ten nejlepší pak odvysílá na své náklady při finále Národní ligy amerického fotbalu Super Bowl, tedy v nejdražším reklamním čase na světě). Sum of Us natočila spot, který se téměř po celou dobu děje tváří jako klasická reklama natočená s cílem zabodovat v této soutěži, v závěru se ale změní v ostrou kritiku značky.