V lednu jste Jaromíru Soukupovi, majiteli televize Barrandov, prodal svou úspěšnou produkční firmu Real TV. Proč jste ji prodával?
Silní se spojují a slabí zanikají. Po deseti letech na trhu jsme chtěli zjistit, zda by naše výrobní skupina konvenovala s filozofií větší, portfoliem všestrannější skupiny. Po mnoha měsících jednání a due diligence jsme tak přistoupením do skupiny a odprodejem Real TV rozšířili portfolio servisu mediální skupiny Empresa Media.
Mluvilo se zároveň s prodejem vaší firmy také o místě v managementu televize Barrandova pro vás?
Nemluvilo.
Že budete programovým ředitelem, se s dovolením upeklo kdy?
Nabídka přišla v okamžiku, kdy se začal budovat nový management televize Barrandov, na začátku tohoto roku. Nabídka mě zastihla v okamžiku, kdy již po více než dvaadvacetiletém působení v médiích mohu přispět do společné práce na podobě stanice, začít zkušenost vracet činností v celém komplexním systému, který jsem do této doby mohl ve všech stupních poznávat od svých osmnácti let jednotlivě, odděleně, ale ne v celé šíři propojeně jako nyní. Jak z pohledu výroby či dokonce účinkujícího, tak vysílání, nasazení do vysílání, obchodu, analýz, strategie, vývoje.
Produkci Real TV jste, zdá se mi, prodal v nejlepší možný čas. Dosavadní roky končily zajímavými zisky, naopak v poslední době jste v rámci nového tendru přišli o lukrativní kontrakt na dodávku magazínu Top Star pro Primu. A taková produkce zřejmě s nasmlouvanými kontrakty stojí a padá.
Zejména posledních sedm let intenzivní výroby se nám dařilo držet stabilní tým kvalitních lidí a zajišťovat jim neustálý přísun práce. Mluvím o lidech, kteří u nás stále pracují a přitom mají nabídky odjinud, neboť jsou na trhu cenění, na druhou stranu takové nabídky nikdy nemuseli využít, protože jsme jim vždycky práci zajistili. Samozřejmě alfou a omegou našeho snažení s Michaelem Richterem (bývalý spolumajitel Real TV - pozn. red.) bylo zajistit různé kontrakty, nebýt závislí na jednom odběrateli. Těch tu ale není tolik. Po deseti letech existence firmy už jsme stále častěji hledali rovnováhu mezi tím zajistit dostatek kontraktů a věnovat se každému z nich obsahově, dramaturgicky pořádně, byť se pořád dařilo nepřekročit mez vyčerpanosti. Zkrátka abych věděl, v jakém konkrétním stavu je aktuálně ten který projekt, a ne abych se musel poté, co by mi bývali volali z televize, pro níž děláme, nejdřív doptat kolegů. Rozhodně to nebyl důvod, že by něco nešlo, že by mě to nebavilo, že bych byl unavený.
Že jsme se stali víceméně výhradními dodavateli pořadů televize Barrandov, nebylo od začátku předmětem diskuse, k tomu jsme došli postupem času. A teď mi to potvrzuje, že je dobře začlenit se do větší skupiny. Pokud se nám podaří zůstat jednak výhradního dodavatele televize Barrandov, jednak dodavatele ostatním televizím, budu spokojený.
Jaké pořady teď vyrábíte?
Televizi Prima dodává Jak se staví sen a každodenní Prostřeno!, pořady typu Ženy na cestách. Pro Českou televizi v koprodukci Toulavá kamera ochutnává Česko, pro Barrandov pak denní formáty Kolik to stojí, Co je doma, to se počítá, Exkluziv, Intim Night, Což takhle dát si VIP?, Sejdeme se na Cibulce a teď nově Kdopak by se Čecha bál.
Váš předchůdce, programový šéf Janis Sidovský stavěl program televize „pro Husákovy děti“. Jak jste ke skladbě programu přistoupil vy?
Program jako produkt je otázka vyvážení poptávky a nabídky i reálných možností. Řada televizí se veze na retro vlně ve větší či větší míře, jako součásti pestrosti nabídky, ať už primárně, nebo jako vedlejší efekt. Zájem o archiv československých filmů a hlavně seriálů spravovaný Českou televizí byl vždy velký, boj o tituly je teď finančně náročnější. Barrandov je plnoformátová televize, proto všechno, co vysíláme, patří do žánrového portfolia takové stanice. Zřetelná je též tendence stavět kanály tematické, výběrové, vyprofilované na jeden žánr, ale Barrandov na trh vstoupil jako stanice rodinná, kde není definován obsah jednoho druhu a žánru. Prostor pro dobré plnoformátové stanice na trhu určitě je.
Všechny naše kroky přitom směřují k tomu, aby ona plnoformátovost byla naplněna nejen proklamacemi, ale zejména programem v plné šíři a pestrosti. Poprvé ve své historii, od letoška, má Barrandov plnohodnotné večerní zprávy, od 1. června jsme je ještě rozšířili na 27 minut. Rozšiřujeme také publicistiku a naším přáním do budoucna by byla samozřejmě i disciplína nejnáročnější, i hraná tvorba.
A budete dál reprízovat propagandistická socialistická díla jako Třicet případů majora Zemana či aktuálně nasazený Okres na severu? Pokud ano, jaké další máte nakoupené?
Televize u nás slaví šedesát let a vytvořila mnoho děl, včetně takových, jaká uvádíte. Kromě zmíněných titulů se s ostatními televize zajímáme o celou řadu dalších, ale v této chvíli ještě nelze mluvit o dalších konkrétních titulech.
Loni jste měli průměrný celoroční podíl na publiku 5,2 %, jaký je letošní cíl, plán?
Vylepšovat programovou nabídku efektně a efektivně, aby byla konkurenceschopná, ale přitom se nesvazovat cíli, o nichž nikdo přesně neví, jaké mohou vzhledem k vývoji na televizním trhu u nás i ve světě být. Stabilizace a zachování 5% podílu na publiku jako spodní hranice je jistě dobrá motivace, cokoli se podaří navíc, budeme rádi.
Televizní trh se sice konsoliduje, ale na druhé straně rozmělňuje, těká, diváci jsou trochu vrtkaví a rozprostřeli se. Konkurentů přibylo geometrickou řadou. Televize Barrandov začala vysílat v konkurenci jednoho kanálu Primy, jednoho či dvou Novy a České televize. Nyní jich má Nova sedm, Prima čtyři, vznikla řada dalších samostatných stanic, nejen volně šířených. Pět procent je za této situace velmi solidní zásah trhu, jako výchozí bod pro růst určitě motivace.
Kromě dobrých pořadů jde samozřejmě i o skladbu programu a nasazení, a to je důsledná, titěrná práce, stavěná na analytických výzkumech. S panem Matějkou z našeho oddělení Médea Research procházíme a zkoumáme každodenní výzkumy, je to každodenní dril, vlastně i příjemný adrenalin, analýza výstupů a předpokladů. Řízení televizního programu je jistě kombinace dramaturgie, analýzy, praxe a intuice, neříkám v jakém poměru, ale od každého kousek. A každý den.
Obchodně vám to stačí?
Snažíme se nabízet kvalitní produkt za efektivně vynaložených nákladů. Televize Barranov meziročně významně zlepšila své obchodní výsledky i celkový výsledek hospodaření. Na jedné straně intenzivnější aktivitou na straně obchodu, na druhé straně důslednějším a radikálním řízením nákladů. Co se týká hospodaření Real TV v minulosti, čelili jsme i obdobím silných ztrát, například když jsme rozjížděli pořad Prostřeno! První rok jsme byli v těžké ztrátě, protože pořad dodáváme z většiny barterově, sami si na jeho výrobu sháníme finance. Stejně tak silně prodělečný byl pro Real TV například projekt Jak se staví dům, ve kterém tři dvojice dodělávaly tři domy. Finále pořadu se mělo odehrávat formou aukce nemovitostí a z jejich prodeje se měla zaplatit zpětně i výroba pořadu a výhra soutěžícím. Ale přišla krize, na aukci nepřišel nikdo a nám zbyly na krku tři baráky, jeden z nich jsem si musel koupit já, aby nepropadl developerovi. V Real TV, ať to zní jakkoliv, jsme nehleděli primárně coby na hlavní motivaci na zisk, ale jak rád říkám, když nabízíte kvalitní produkt, penězům se neubráníte.
Na vícero kroků jste vrátili do původního času pásmo pro děti Animáček mezi 19. a 20. hodinu, kde opět tvoří výraznou alternativu večernímu zpravodajství velkých stanic. Mezitím ovšem tento časový blok zahustil kanál Smíchov konkurenční Novy svým pásmem Smíškové a ČT2 Kavčím hnízdem. Bylo šťastné rozhodnutí Animáčka na přelomu roku z večera vyřadit?
Rozhodnutí nedělím na šťastná a nešťastná, pokud je máte promyšlená a vyvozujete z nich důsledky. Výhodu má ten, kdo se nebojí věci zkoušet. Tady v televizi není nikdo, kdo by měl přehnané sebevědomí, že teď to jako čtvrtá, pátá televize na trhu natřeme Nově, když vyhodíme Animáčka a dáme proti Televizním novinám naše Prominenty. Přišel jsem v situaci, kdy nové schéma bylo už definované. Věřím, že mí předchůdci do své práce vložili své maximum, zkoušeli, kombinovali a pak vybrali z mnoha desítek variant za ně tu, která vypadala nejživotaschopněji – řekli si, že po trojích zprávách nemá cenu s dalšími přicházet v osm, to už lidi budou unavení, a když je dají v deset, možná už budou lidi spát. Úkolem televize je přitom reagovat na divácký zájem, jít naproti poptávce a kde klesá, zamyslet se, kde je chyba.
Prvního června se programové schéma korigovalo, usoudili jsme, že dvojnásobná minutáž zpravodajství bude pro diváky zajímavá a stejně tak nový čas začátku 18.30 místo 18.45. Zavedli jsme i odpolední vstupy v 17.10 a 18.05 a večerní ve 23, dále přemýšlíme o dalších korekcích a vylepšeních, pořád a průběžně. Snažíme se to přitom dělat finančně efektivně a zároveň tak, aby všechny kroky přinášely například zvýšení povědomí o našich zprávách. Že jsou zajímavé, aktuální, kvalitní a plnohodnotné. Klademe důraz právě na takové kontinuální promování. Proto jsme také zavedli průvodní slovo hlasového průvodce – byť jsem riskoval, že mi budou připomínat mé dřívější angažmá hlasatele České televize - jako forma komunikace mi to připadá efektivní, budující loajalitu a pocit rodinnosti, i když asi nikdo exaktně nezměří, co to přineslo. Ale tady jde například o ten pocit, intuici.
Proč jste přesunuli zprávy na dřívější čas 18.30?
Konzervativnost, setrvačnost českého diváka je abnormální, toho geniálně využila Nova, když v 90. letech obnovila v tradičním čase večerní Televizní noviny. Čas 18.30 je vizuálně zajímavější než 18.45, není tak kostrbatý, je zapamatovatelnější, konstanty za sebou jdou po půlhodinách – my v půl sedmé, Prima s Českou televizí od sedmi, Nova od půl osmé. Divácký návyk se líp buduje, pokud má od základu logiku.
Přitom je nutná trpělivost, stát si za svým. Teď si stojíme za letním schématem, které dobudováváme, letní schéma je příprava na podzimní, vyzkoušíme si přitom některé principy a úvahy, zda jsou správné a funkční. Nebudou-li, najdeme jiné.
Od 24. června posouváte start večerního programu na 20.15, jako to už před časem udělaly Nova a Prima. Jeví se mi to jako reakce na to. Zkrátka aby vše pořady po osmé nezačínaly ještě ve chvíli, kdy je spousta lidí ještě u zpráv na Nově nebo VIP zpráv na Primě.
Částečně. Ale primárně jde o reakci na fakt, že životní rytmus české populace se mění, už se nevstává ve čtyři a nechodí se do práce od šesti. Reálně, když inzerujeme čas startu prime time dnes 20.05, reálné je vzhledem k reklamám začít třeba 20.10, 20.12. Chceme být fér k divákům, nemást je čekáním na 20.15. Raději pozdější start přiznáme, a začneme včas právě ve čtvrt na devět.
Posouváte publicistický týdeník Bez cenzury Radka Johna o útercích na pozdnější čas po 22. hodině, proč? Toto jsem nakonec v programu nenašel, proč Bez cenzury už není v programu?
Od června jsme zahájili vysílání šestidílné premiérové série autorské show Františka Ringo Čecha Kdopak by se Čecha bál. A chtěli jsme ji zařadit na úterní večer. V osm nám již večer začínal publicistikou Bez cenzury, pak jsme chtěli v 21.30 zachovat Což takhle dát si VIP?, aby začínalo po skončení Ordinace na Nově, protože na tento formát je ve 22.15 pozdě, jak jsme si vyzkoušeli o čtvrtcích. Nakonec jsme došli k tomu, že po zprávách na jiných stanicích může být divák po osmé příliš unavený přísunem informací na to, aby si zapnul další hodinu investigativní publicistiky a znova viděl těžká témata. Rozhodli jsme se začít úterní večer pořadem na občerstvení mysli, pobavení, což by nám navíc mohlo pomoci nabrat mužské publikum, vhodné pro pořad Bez cenzury. Zase je to v rovině vývoje, vyzkoušení, ostatně stejně jako to bylo v netradičním nasazení Bez cenzury na osmou – všechny ostatní podobné formáty, Na vlastní oči či Reportéři ČT, začínají kolem půl desáté nejdříve.
Donedávna šéf televize Barrandov Robert Kvapil byl prezentován jako krizový manažer stanice. Teď se po víc než půl roce dotáhla formálně koupě Barrandova, vedení vzal do rukou majitel Jaromír Soukup, výkonnou ředitelkou stanovil Marcelu Hrdou, vy řídíte program. Opustili jste krizové řízení a tento management už se dá považovat za definitivní?
Máte pravdu. Skupina Empresa nabízí silné zázemí, na němž může televize Barrandov stavět a které dosud neměla. Naučit se ho hladce využívat nejde ze dne na den, nicméně stanici prospěje kontinuita, a ta již byla započata.
Mluvíte o nové hrané tvorbě, kdy ji nasadíte?
Je to směr, který bychom rádi okusili, český divák ji na plnoformátové stanici očekává, možná dokonce vyžaduje, s populárními, známými tvářemi, dobrým příběhem, takový žánr oceňuje. Hraná tvorba má nicméně své termíny, vývoj, zrání, očekávané kvalitativní standardy, musí se vytipovat žánr, děj, prostředí, pak napsat, obsadit herci, postavit štáb, produkci, natočit. Bude to běh na delší trať.
Kdy zařadíte do vysílání Divoké karaoke, na něž už jste vybírali soutěžící?
Ano, koupili jsme tento formát Killer Karaoke, máme za sebou casting, definovali jsme si formu, vybrali moderátora, vše máme připraveno, správné načasování pořadu je předmětem intenzivní diskuse a velmi aktuální. Do horizontu konce srpna se nám nasazení zatím nejeví, ale například už na podzim bychom ho stihli zařadit, kdybychom se k tomu rozhodli.
Kdo bude moderátorem?
Byl vytipován Vilda Čok.
Podzimní program chcete tedy celý koncipovat jak? Budou v něm hrát nejvýraznější roli socialistické seriály, anebo novinky z vaší produkce?
Už nyní se jeví jasné programové pilíře našeho podzimu, zcela určitě v nich budou figurovat pořady, které jsme letos na obrazovku zavedli, máme z nich radost a ještě je hodně prostoru, jak je rozvíjet. Pamětnické seriály, stejně jako nová vlastní tvorba bude určitě hodně důležitá složka vysílání. Vlastní tvorba je pro naše diváky důležitá a chceme jim ji nabízet i nadále.