Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

„Pochybení Primy? Zatím neprůkazné“

Vysílací rada čeká na analýzu vysílání Primy, správní řízení nezahájila.

  • ČTK
  • 07. 06. 2016 16:20
Budova televize Prima na pražské Palmovce. Foto: Profimedia.cz

Budova televize Prima na pražské Palmovce. Foto: Profimedia.cz

Rada pro rozhlasové a televizní vysílaní odhalila už koncem loňského roku sporné momenty ve zpravodajství televize Prima o uprchlících, na zahájení správního řízení to ale nestačilo. Další analýzu bude mít letos v září. Uvedl to dnes předseda rady Ivan Krejčí v tiskové zprávě. Rada podle něho rozhodně nekonstatovala, že vysílání bylo objektivní a vyvážené, jak uvedla Prima ve svém stanovisku. Její vyjádření ČTK zjišťuje.

Rada se dnes zabývala nahrávkou serveru Hlídací pes, která má dokládat, že zaměstnanci zpravodajství televize Prima byli svým vedením instruováni, aby informace o migrační krizi vykreslovali jako riziko a ohrožení a fakticky tak ignorovali zásady objektivity a vyváženosti. Nahrávka pochází z porady 7. září loňského roku a je na ní zachycena šéfredaktorka zpravodajství Primy Jitka Obzinová.

Podle Krejčího rada konstatovala, že příslušná ustanovení zákona o vysílání nemohou být porušena samotným vydáním jakéhokoli interního pokynu. „Zda reálně došlo či dochází k porušování zásad objektivity a vyváženosti ve vysílání programu Prima, je možné zjistit výhradně monitoringem a analytickým vyhodnocením odvysílaného zpravodajského a publicistického obsahu,“ podotkl.

Analýza, kterou rada zadala již loni v létě a týkala se vysílání před inkriminovanou poradou redaktorů Primy, odhalila podle něho několik sporných momentů v konkrétním mediálním obsahu a rovněž poukázala na obecně problematickou tendenci zpravodajství Primy vytvářet negativní mediální obraz migrace. „Takováto zjištění opírající se zejména o metody obsahové analýzy by ovšem nemohla uspět jako dostatečný podklad pro vedení správního řízení a uložení pokuty v rámci správního trestání,“ uvedl Krejčí.

Další monitoring zpravodajství a publicistiky Primy se zaměřil na období od 28. března do 17. dubna letošního roku. Závěry analýzy budou radě předloženy v září. „Pokud analýza odhalí porušení zákona o vysílání, je možné provozovateli vydat upozornění na porušení zákona, eventuálně ve správním řízení uložit finanční sankci. Odnětí licence provozovateli bezprostředně nehrozí, jelikož k odejmutí licence RRTV může v souladu se zákonem přikročit až v případě, kdy provozovatel zvlášť závažným způsobem opakovaně porušuje svou zákonnou povinnost,“ dodal Krejčí.

Prima již dříve oznámila, že požádá „tři respektované experty“, aby provedli ohodnocení nezávislosti práce jejích redaktorů při pokrytí uprchlické krize od září roku 2015.