1996
T-Mobile vstoupil na trh jako RadioMobil, firma spoluvlastněná Českými Radiokomunikacemi a německým Deutsche Telekom. Jeho první agenturou se stala Ogilvy & Mather. Billboardovou kampaň zahájil RadioMobil 16. srpna 1996, televizní kampaň nasadil v září. Firma odstartovala třemi spoty, které režíroval skotský režisér Matt Forrest. V jednom čekal muž v dešti na možnost zavolat si z telefonní budky, aby v ní potom vytáhl mobil, zatímco na něj nedočkavě bušil další zájemce. Spot měl slogan Ani s novým telefonem se snadno nezbavíte starých návyků. Reklama se točila na Pohořelci a roztržitého telefonistu hrál Jaroslav Sypal, známý jako poručík Hrubec z filmu Byl jednou jeden polda.
Další spot tvořila scénka dvou kolegů v autě, kde řidiči zazvoní mobil, jímž jej žena láká domů, takže se rozhodne vysadit svého spolujezdce na místě a auto otočit.
Nejpopulárnější se stal třetí spot, natočený „pod ocasem“, tedy v horní části Václavského náměstí u sochy svatého Václava, která je tradičním místem pro schůzky. Zde se odehrával klasický příběh seznámení na inzerát, při němž se seznámil nepříliš atraktivně vyhlížející drobný chlapík (představovaný anglickým hercem) a krásná dívka, přičemž se na místě svolávali mobilem.
Scénář spotu s telefonní budkou napsal britský copywriter Simon Carbery, zbývající dva vytvořil tehdejší kreativní ředitel Ogilvy & Mather Pavel Kočiš. Všechny reklamy propagovaly značku Paegas, což bylo označení mobilní sítě, kterou RadioMobil provozoval.
1997
Příběh o seznámení muže a dívky se stal natolik populární, že Ogilvy & Mather natočila v roce 1997 jeho pokračování, kde už mají oba partneři svatbu. Ukáže se ale, že snoubenec zapomněl snubní prstýnky, proto mobilem požádá o pomoc souseda, který přeleze přes balkon do jeho bytu a dorazí nakonec včas. Bylo to jedno z prvních využití „seriálové formy“ v české reklamě.
Spolupráce RadioMobilu a Ogilvy & Mather ale skončila krátce poté. Klient vypsal nové výběrové řízení, na což Ogilvy reagovala velmi emotivně a její tehdejší ředitel zveřejnil otevřený dopis, podle nějž Paegas nefunguje, jak má. Nepomohl si tím, a Ogilvy vystřídala ve službách Paegasu agentura Euro RSCG, která si na něm vytvořila jméno a dlouho to byl její nejvýznamnější klient. Jako art director se mobilnímu operátorovi začal věnovat Dejan Štajnberger.
S uraženým postojem Ogilvy navíc jakoby přímo polemizovaly další reklamy Paegasu, obsahující formu klasického testimonialu, v nichž různí lidé (představovaní profesionálními, ale tehdy málo známými herci) promlouvají lehce pateticky na téma, že potřebují ke své profesi i životu, aby telefon fungoval, a proto mají Paegas.
Když Paegas dokončil pokrytí českého území svým signálem, vznikl tento spot:
1998
V roce 1998 vznikla kampaň, která už představovala jednotlivé služby Paegasu (předplacenou kartu Twist, roaming, aktivaci služby nonstop a další) a současně s nimi operátory call centra RadioMobilu. Dál pokračovaly i testimonialy. Za zmínku stojí, že v roli veterináře se v jedné z těchto reklam objevil Vladimír Čech, který se o dva roky později, tedy v roce 2000, proslavil jako průvodce pořadem televize Nova Chcete být milionářem? Pravděpodobně v roce 1998 také vznikl slogan Nevaž se, odvaž se pro Paegas Twist, který kampaně na Twist kartu dlouho provázel.
Vánoční kampaň vypadala v tomto roce takto:
1999
V roce 1999 se objevily spoty na službu Paegas Asistant, spoty propagující výhodnější volání mimo špičku, spoty na službu dva telefony na jeden účet Paegas Partner, spot upozorňující na generální partnerství s českou fotbalovou reprezentací a další. Stěžejním sloganem se stalo Vždy o důvod víc, proč být s námi. Pro Paegas Twist nadále sloužil slogan Nevaž se, odvaž se, který se stal výrazným kulturním znakem své doby. Spoty režírovali například Nimrod Antal a Michael Baumbruck.
V roce 1999 také vznikl projekt virtuálního městečka eCity, u jehož zrodu stál RadioMobil spolu s Internet Online - SPT Telecomem a Expandia bankou. Vilém Rubeš dodnes zmiňuje tento projekt jako příklad marketingové bubliny, o níž mají chvíli všichni pocit, že se jí nezbytně musí účastnit, aby posléze neslavně skončila. eCity definitivně zkrachovalo v roce 2001, nezískalo si trvalý zájem spotřebitelů.
2000
V roce 2000 se RadioMobil po vzoru Eurotelu rozhodl rozdělit svůj reklamní rozpočet mezi více agentur a k dosavadní stěžejní Euro RSCG, jež se změnila na Euro RSCG New Europe, přidal na základě tendru ještě Tanagru Viléma Rubeše, Conquest a DDB. Conquest, který patřil pod Ark Thompson, propagoval službu Paegas Click.
V témže roce začal RadioMobil nabízet službu WAP, která umožňuje pomocí mobilního telefonu surfovat po internetu. Paegas si za provoz WAP účtoval 2 Kč za minutu spojení, mimo to musel mít uživatel aktivovány datové služby. Na předplacené kartě Twist v té době WAP zprovozněn nebyl. RadioMobil a EuroTel také začaly nabízet přenos dat prostřednictvím služby GPRS a v říjnu RadioMobil aktivoval GSM Banku, umožňující řešit přes mobil finanční operace.
Do třetice byl rok 2000 významný tím, že na trh vstoupil třetí celoplošný mobilní operátor, společnost Český Mobil provozující síť Oskar.
Z tohoto roku se na YouTube dále dochovala vánoční kampaň Paegasu, v níž se představil slovenský herec Ľuboš Kostelný.
A kampaň na Twist Roaming, posazená rovněž do zimního času:
2001
Do roku 2001 se RadioMobil uvedl výše ukázaným spotem Jdi na to chytře, což bylo pokračování kampaně na téma Rychlé spojení z 86 zemí atd... máš jen z Twistu. V případě tohoto spotu díky přímému volání ze zahraničí zvládne situaci i nebezpečným svahem zaskočený lyžař.
Reklamy na Twist pokračovaly i během roku, v jedné z nich se objevila tehdy začínající herečka Hana Vagnerová, lze si ji prohlédnout v třicetivteřinové a pětačtyřicetivteřinové verzi.
Další reklama na Twist propagovala službu předmluvených hlášek:
Služba Paegas Partner nabídla až čtyři čísla na jeden účet:
A ve vánoční kampani se představila další později populární herečka, a sice Michaela Maurerová.
Kampaně byly kreativně připraveny Euro RSCG New Europe.
2002
V tomto roce, konkrétně 2. dubna 2002, začala postupná změna názvu Paegasu na T-Mobile. Definitivně se jméno Paegas ztratilo 30. června 2002. Vznikla k tomu tato kampaň, jejímž hrdinou byl tenista Andre Agassi:
Mimochodem, o pět dní dříve, 27. března, začal působit i slovenský mobilní operátor Globtel pod novou značkou Orange jako Orange Slovensko.
K 1. červenci 2002 pak T-Mobile přejmenoval i tarify a další služby. Paegas tak definitivně zmizel v propadlišti dějin. Většinou šlo jen o nahrazení slova Paegas za T-Mobile. Nejvýraznější byla změna jména portálu Paegas Click na T-Zones. Portál Paegas Click se už od svého uvedení do provozu potýkal se závažnými problémy, a změna jména tak byla možností, jak začít jeho novou éru bez poskvrny.
Z tohoto roku si můžeme ještě připomenout reklamu s Aňou Geislerovou a Táňou Vilhelmovou.
Nebo vánoční kampaň Melouny se valí, která propagovala opět Twist.
Změna jména z Paegasu na T-Mobile přinesla i změnu agentury. Kampaně pro T-Mobile totiž vytvářela centrálně německá pobočka sítě Saatchi & Saatchi. Tato síť svou pobočku v Česku v roce 2000 původně zrušila, takže od chvíle, kdy padlo rozhodnutí o zrušení Paegasu, otevřel se prostor pro spekulace, kdo bude práce Saatchi pro domácí trh adaptovat. Byznys nakonec získala místní pobočka Publicisu, protože Saatchi & Saatchi mezinárodně spadala pod Publicis Groupe.
Šéf českého Publicisu Martin Štěpánek tak činnost lokální Saatchi & Saatchi opět obnovil. „Když jsem přebíral agenturu Saatchi & Saatchi, tvořili ji dva lidé, Tomáš Průša a kreativní ředitel Jakub Hanzlíček,“ vzpomínal na to v rozhovoru pro Médiář. Česká Saatchi & Saatchi se ale díky práci pro T-Mobile brzy opět rozrostla a postupně se vrátila i k domácí kreativitě a lokálním spotům.
2003
Aggasi se v pokračování kampaně T-Mobilu objevil i s manželkou, rovněž špičkovou tenistkou Steffi Grafovou. Manželský pár propagoval MMS.
Na reklamu s Agassim, propagující novou značku, navázala v roce 2003 kampaň s českým sportovcem, a sice akrobatickým lyžařem Alešem Valentou, který se zařadil mezi tehdejší tváře značky.
V roce 2003 také vytvořila Saatchi & Saatchi kampaň propagující tarif Team Call, určený pro firemní zákazníky. Agentura vsadila na animovaný spot, v němž spojila prvky 3D animace s hraným filmem. Spot provázela skladba Right Here Right Now od Fat Boy Slima, ke které agentura získala autorská práva. Reklamu natočila v Londýně režisérka Luisa Fitch, která spolupracovala se specialisty na počítačovou grafiku v londýnském studiu One Post. Rovněž casting se dělal v místě natáčení, o postprodukci se postaralo britské studio One.
V našem archivu se nicméně dochovala jiná reklama z tohoto roku, a sice předvánoční nabídka nových tarifů a mobilu.
A pak také reklama nabízející výhodnější ceny za víkendové hovory:
V jedné z reklam si zahrála někdejší moderátorka Novy Nicol Lenertová.
V další Eva Aichmajerová.
2004
Vánoční reklama z roku 2004 stojí za připomenutí zejména proto, abychom si uvědomili, že v té době byla ještě na vrcholu popularity značka mobilů Nokia – která později nepřežila nástup smartphonů. Její tehdejší design je dodnes oceňován.
2005
Mezi kampaně, které byly pravděpodobně ještě převzaty od německého zastoupení, patří pozvánka T-Mobilu na předvánoční koncert Robbieho Williamse se soutěží o lístky:
Předvánoční kampaň vypadala v tomto roce takto:
2006
Z roku 2006 si pamatujeme předvánoční spot natáčený v zasněžené Praze, který vznikl pod taktovkou české Saatchi & Saatchi. Reklamní trh nicméně v tu dobu válcovali „falešní sobi“ od konkurenčního Vodafonu.
2007
Tento rok by mohl být pro televizní reklamu významný tím, že se zde poprvé objevil ve velké kampani Tomáš Jeřábek, dnes nejznámější jako „tlustý bankéř“ ze spotů Air Bank. A byl to právě T-Mobile, kdo ho objevil, ovšem jeho skrytý talent v té době ještě nedokázal zužitkovat. Jeřábek byl jedním z protagonistů reklamy propagující tarif Mých pět, nabízející speciální zlevněnou cenu pro telefonování a smskování na pět vybraných čísel. Hláškou Dobrej hardware, a co software? se ve spotu blýskl standup komik Daniel Čech.
Součástí kampaně byla i microsite Mých pět, tisková inzerce, billboardy, bigboardy i netradiční média. Na televizních spotech se podílely pražská Saatchi & Saatchi a Boogiefilms, na kampani T-Mobile dále spolupracoval s agenturami MediaCom, Jazz Communication, Vaculík Advertising, Klan a Symbio.
Od 3. května 2007 pak T-Mobile promoval novinku pro milovníky - a zejména milovnice - dlouhých hovorů. Kampaň upozorňovala, že s tarifním zvýhodněním Girls Talk zákazníci volají v síti T-Mobile po třetí minutě zcela zdarma.
Roaming propagoval v roce 2007 tento spot.
2008
V tomto roce pokračoval T-Mobile s konceptem zvýhodněného volání na pět čísel a uvedl tarif Rodina.
V roce 2008 také vznikla kampaň Pusťte si pusu na špacír, což byl koncept navazující na kreativitu z roku 2003 – tedy opět spojující trojrozměrnou animaci s hranou akcí. Koncept dále pracoval s doslovností některých ustálených rčení:
V témže roce vznikla kampaň propagující odměny za věrnost.
2009
V roce 2009 spustil T-Mobile nový web Revoluce v ruce a tarif Bav se. Web i tarif propagovala tato kampaň:
Spolu s tarify Bav se s Mých5, TOP a TOP+ šlo o tarif, určený především pro komunikaci s přáteli a rodinou. T-Mobile je nabídl zákazníkům 18. ledna 2009, akce trvala do dubna.
V předvánočním čase pak přišla klasická zábavná reklama:
2010
V červnu roku 2010 vystřídal ve funkci marketingového ředitele T-Mobilu Lucii Tarbajovskou Martin Jaroš. S nástupem manažera, který byl v té době už podepsán pod nejslavnějšími reklamami Vodafonu (už zmínění „falešní sobi“ z roku 2006) a pod firemním časopisem téhož operátora Čilichili, získaly kampaně T-Mobilu drajv. První kampaní, na které už Jaroš pracoval, byla zářijová reklama, propagující pevné připojení k internetu od T-Mobilu. Kampaň, která běžela do konce října, se kromě obvyklých mediatypů objevila také na stolcích v autobusech, ve vkladech do časopisů, na nástavbách či plachtách na domech. Parašutisté nabídku během října promovali i v obchodních centrech.
Chystala se ale ještě mnohem větší změna. Ve velkém stylu ji nastartovala hned v roce 2010 předvánoční kampaň s Chuckem Norrisem. Kampaň pro T-Mobile a Saatchi & Saatchi produkovala společnost Starlite Pictures Petra Kellera, spoty režíroval Marc Sidelsky. V Saatchi & Saatchi připravovali tuto i další následující kampaně Radouanne Hadj Moussa a Jan Ridl.
2011
V roce 2011 Jaroš přivedl do reklam T-Mobilu kouzelníka Richarda Nedvěda, který měl za sebou úspěch ve finále prvního ročníku soutěže Česko Slovensko má talent a byl známý ze standup comedy show televize HBO Na stojáka. Nedvěd propagoval akční nabídku nazvanou Kouzelné úterky. Šlo o to, že si zákazníci T-Mobilu mohli každé úterý od 15. března do konce června jednu z výhod spojených s některou ze služeb.
Nedvěd propagoval Kouzelné úterky, kromě toho T-Mobile spustil v dubnu kampaň na nové chytré telefony, s nimiž se všechno dádádá.
V létě téhož roku nastoupila série „rodinných reklam“ s Bolkem Polívkou a v režii Jakuba Koháka. Mimo jiné se v nich opět objevil motiv svatby. V téže době začali pro T-Mobile pracovat v Saatchi & Saatchi vedle Radouanna Hadj Moussy také Ondřej Hübl, Yaro Pružinec a Viktor Říha, kteří se výrazným písmem podepsali na nové podobě kampaní. Kampaň s Bolkem Polívkou měla letní a předvánoční část, obě série režíroval Jakub Kohák, v té předvánoční si i zahrál.
V roce 2011 ještě vznikl podzimní spot Bejt na síti je cool, který propagoval akční nabídku internetu za poloviční cenu v době od pondělí 26. září do neděle 2. října 2011. Drsný chrapot v reklamě pocházel od finalisty soutěže Česko Slovenská Superstar z téhož roku, zpěváka Michala Šepse.
2012
Úspěchy prvních standup komiků v kampani T-Mobilu připravily scénu pro další. V roce 2012 se hrdiny kampaně T-Mobilu stali komik Lukáš Pavlásek (který se podobně jako například Richard Nedvěd proslavil v pořadu HBO Na stojáka) a herec Vojta Kotek. Na obrazovce se udrželi několik let, přičemž každý rok vyráželi do trochu jiného prostředí. Ve vůbec první sérii, kterou režíroval Daniel Růžička, se objevili ve fitness centru. Kotek hrál trenéra a Pavlásek jeho svěřence.
V druhé sérii se představili jako motorkáři.
Po motorkářích se oba protagonisté přemístili v letní sérii reklam na Havaj. Tým Saatchi & Saatchi pro T-Mobile postupně rozšířili ještě Adam Rovný, Matúš Nemčík a Adam Roučka.
Za zmínku možná stojí také sestřih hlášek Lukáše Pavláska, které na Havaji pronesl.
Následovala předvánoční kampaň, v níž se prezentovali jako skokani na lyžích pod vedením trenéra Zadara Volaniče v podání Jakuba Koháka. Každá reklama této první série končila sloganem Volejte Zadara, popřípadě nějakou jeho variací: Teď si volej Zadara, Volejte skoro Zadara a podobně.
A když už je řeč o Jakubu Kohákovi, neměla by zůstat opominuta ani série jeho reklam upozorňujících na partnerství značky T-Mobile s českou fotbalovou reprezentací, v nichž si opět také zahrál.
2013
Série reklam s dvojicí Pavlásek a Kotek se staly hodně populární, sbíraly na YouTube milionová zhlédnutí, a T-Mobile v nich tedy pokračoval, byť Martin Jaroš v něm už nepůsobil (se začátkem roku 2013 ukončil v T-Mobilu svou misi a přesunul se do Kataru, kde začal pracovat pro tamního operátora Qtel). Novým marketingovým ředitelem T-Mobilu se stal Ján Stanko.
Koncept skokanů tak pokračoval i v roce 2013, kdy se z Pavláska a Kotka stali „skokani po sezóně“. Vedle Koháka jim v nové sérii dělala parťačku herečka Barbora Seidlová, která se s Kotkem potkala už dřív ve filmu Snowboarďáci. Slušný zářez si vedle Zadara Volaniče zapsal také Ladislav Županič.
V létě roku 2013 vstoupili oba hrdinové do skautu. Spoty režíroval Dominik Miškovský v produkci Boogie Films, kameru měl Jan Velický.
A v předvánoční kampani se vrátili ještě jednou, tentokrát v loutkové podobě, která znamenala jejich rozloučení s publikem. Tuto poslední reklamu režíroval Jakub Kohák.
2014
V roce 2014 získaly kampaně T-Mobilu, připravované stále pod taktovkou Saatchi & Saatchi, dalšího výrazného hrdinu v podání herce Ivana Trojana. V první sérii, která odstartovala se začátkem roku 2014, se prezentoval jako středoškolský učitel tělocviku Radim, spoty se odehrávaly ve škole.
Ve druhé sérii, nasazené od května téhož roku, vyrazila třída na vodáckou výpravu. Kreativní koncept pocházel opět od agentury Saatchi & Saatchi. Dále se na kampani podílela agentura Klan, která měla na starosti podlinkovou komunikaci, a Proboston Creative, jež připravila online komunikaci. Produkci zajistila společnost Adwood. Režie se ujal Daniel Růžička.
V létě se tělocvikář dostal na koupaliště:
A jako součást předvánoční kampaně vznikl možná nejslavnější spot tohoto cyklu, který se paradoxně stal známý tím, že byl „zakázán“. Proti spotu, v němž polský šmelinář nachytá Čecha na nekvalitní mobilní telefon, podala totiž oficiální protest polská ambasáda. Jako neetickou označila reklamu arbitrážní komise Rady pro reklamu. Operátor proto nakonec kritizovaný spot stáhl. Roli stromku si střihl Jakub Žáček.
Připomenout si můžeme i další reklamy předvánočního cyklu. Režíroval je Jakub Kohák v produkci Savage:
První z těchto spotů, pracovně nazývaný jako Čísla, zaznamenal spolu s reklamou Pojď mi hop! vůbec nejvíc zhlédnutí na YouTube, a sice 2,8 milionu. Byť je otázka, kolik by bez zákazu získal Vánoční stromeček se zmíněným šmelinářem.
2015
V roce 2015 se z postavy Ivana Trojana stal tajný agent. Spoty režíroval Tomáš Bařina v produkci Boogie Films, kromě Trojana v nich vystupovali mimo jiné Václav Kopta, slovenská herečka Kristína Svarinská a jako protivník-zloduch Jiří Ployhar.
Spot Bezdrát (zde uvedený jako druhý v této sérii) dosáhl na YouTube kolem 2,4 milionu zhlédnutí, a navíc se stal podle T-Mobilu jednou z jeho byznysově nejúspěšnějších kampaní, za což byl oceněn druhým místem v soutěži efektivní reklamy Effie Awards.
Postava tajného agenta zůstala zachována i v předvánoční kampani od téhož režiséra.
2016
A konečně s letošním rokem se poslední dlouhodobý protagonista kampaní T-Mobilu Ivan Trojan přemístil na lékařskou kliniku inovativní péče a stal se primářem. Spoty opět režíroval Tomáš Bařina v produkci Boogie Films. Ivana Trojana tentokrát doplnil jako hlavní partner herec Václav Neužil.