Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Politiky do volebních debat vybere ČT podle dat agentur Median a STEM/Mark

Logo volebního vysílání ČT před hlasování v říjnu 2013

Logo volebního vysílání ČT před hlasování v říjnu 2013

Výzkumy na úrovni krajů před nadcházejícími parlamentními volbami provedou pro Českou televizi agentura Median a STEM/Mark. Veřejnoprávní médium to dnes oznámilo na tiskové konferenci na pražských Kavčích horách. Na základě těchto výzkumů bude televize skládat obsazení četrnácti krajských předvolebních debat, vždy osm lídrů do každé.

Mezi hlavní důvody zařazuje to, že bude moci využít dvě na sobě nezávislé tazatelské sítě v rámci jednoho výzkumu či to, že „ani jedna z agentur v poslední době nespolupracovala s žádným politickým subjektem“.

„Předvolební debata bude věnována každému z krajů České republiky. Pro technickou náročnost a krátký čas na přípravu se však diskuse budou vysílat jen ze tří studií, v Praze, Brně a Ostravě,“ říká dramaturg předvolebního vysílání Čestmír Franěk. „Kraje budou řazeny podle metody, která se osvědčila už u loňských voleb do krajských zastupitelstev, tedy vzestupně podle počtu voličů v daném regionu. Patnáctá debata v předvečer voleb pak představí lídry relevantních politických stran, ze kterých pravděpodobně vyjde předseda příští vlády.“

Výstupy z výzkumů se změnily – Median a STEM/Mark sestaví tzv. aktuální volební potenciál, namísto dosud využívaného volebního modelu.

> Podrobnosti k předvolebním průzkumům (PDF)

„Je to nejpozitivnější scénář, tedy kolik by měla strana hlasů, kdyby se k ní přidali ti, kdo to v danou chvíli reálně zvažují a zároveň nevylučují účast u voleb. Nenutí to respondenty k výběru jedné strany. Když děláte volební model, můžete je ‚donutit‘ k volbě jedné strany, ale jsou to tekuté písky. Je proto dobré uvažovat ukazatel, který popisuje uvažování společnosti věrněji,“ podotkl Daniel Prokop z Medianu.

Volební model si nicméně ČT také nechá připravit, na základě „celostátního předvolebního trackingu volebních preferencí a voličských nálad“ ho provede TNS Aisa. „Cílem ČT není odhadnout výsledek voleb, ale zprostředkovat divákům aktuální rozložení politických sil,“ podotkla šéfka výzkumu ČT Renata Týmová.

„Klíčovou otázkou, na kterou budou respondenti odpovídat, je jakou stranu by volili, pokud by se volby konaly příští týden. V žádném případě se nejedná o odhad, jak dopadnou volby,“ zdůraznil Bronislav Kvasnička, ředitel české pobočky TNS Aisa.

Volební model využije Česká televize v premiéře vždy v nedělních Otázkách Václava Moravce, pak ve večerním zpravodajství, případně dalších relacích. Poprvé se tak stalo tuto neděli, přichystány jsou ještě další tři výstupy, druhý má podle Týmové přijít po 17. září, kdy budou již uzavřeny kandidátní listiny.

Jak Médiáři řekl dramaturg Franěk, nemá být cílem zahlcovat diváky Otázek průběžnými výstupy z volebního modelu, spíš využije výstupy z ad hoc doprovodných otázek, které se budou týkat aktuálního dění.

Volby v pořadech ČT

  • Volbám televize přizpůsobí vybrané existující pořady ČT24 – nejvíc Interview Daniely Drtinové (bude zpovídat lídry všech kandidujících stran), Politické spektrum, „drobně“ pak Události, komentáře (debata tří lídrů v závěru pořadu na dané téma), nejméně pak Otázky Václava Moravce.
  • Speciálně kvůli volbám zařadí čtrnáct předvolebních debat krajských lídrů, půjdou od 25. září, čtyřikrát týdně na ČT24, vždy od 20 hodin.
  • Ze zákona bude ČT muset odvysílat také spoty kandidujících stran. Ty mohou každá dodat dvě varianty nejvýš půlminutového klipu, celkem mají dle zákona prostor 14 hodin ve vysílání. Televize je podle zákona musí zařadit v době začínající 11 dní a končící 48 hodin před volbami. Čtrnáct hodin vysílání s politickými spoty bude rozděleno do šesti bloků, které se budou vysílat na třech kanálech ČT – na ČT1 od 8.45 a od 12.30, na ČT2 od 17.00 a od 19.40, na ČT24 od 5.45 a od 23.30.

Povolební studio bude moderovat Václav MoravecMarcela Augustová, o dalším obsazení zatím redakce uvažuje, není rozhodnuto. Pro potřeby předvolebních výzkumů televize a výzkumníci sestavili společný odborný tým, který postará o provádění i správnou interpretaci výstupů.

ODBORNÝ PROCESNÍ TÝM PRO PŘEDVOLEBNÍ VÝZKUMY PRO ČT

Median

Daniel Prokop – vedoucí projektu, exekuce
Luděk Rambousek – zpracování dat

STEM/Mark

Jan Tuček – ředitel společnosti, vedoucí projektu
Tomáš Říha – exekuce projektu
Petr Böhm – zpracování dat

TNS

Bronislav Kvasnička – ředitel společnosti
Dabid Fiala a Petr Vaněček – vedoucí projektu
Viktor Havliš – exekuce projektu
Petr Bucek – zpracování dat

ČT

Renata Týmová – vedoucí oddělení výzkumu
Martin Převrátil – analytik
Jiří Kubíček – analytik