Přijďte nAKAfe!

Příští pondělí 29. května proběhne další soutěžní přehlídka AppParade. Přihlaste svou aplikaci.

Polovina plateb Blesk peněženkou probíhá online

Jak přimět zákazníky platit víc mobilem? Propojit nákupní košíky či využít předplacené karty typu Blesk peněženka, zaznělo na setkání mobilních vývojářů AppParade Meet.

Michal Bilka ze Slevomatu mluví na AppParade Meet. Foto Jiří Koťátko

Michal Bilka ze Slevomatu mluví na AppParade Meet. Foto Jiří Koťátko

Jedním z hlavních důvodů, proč zákazníci nejsou příliš ochotni platit prostřednictvím mobilních telefonů, je obava z úniku dat vedoucí ke zneužití platební karty. Na tom se shodli obchodníci, mobilní vývojáři i zástupci platebních systémů na druhém setkání AppParade Meet, tentokrát nad tématem mobilních plateb. Pořádal jej Médiář v prostorách domácího Global Centra, za podpory Slevomatu, Cleevia a partnerské společnosti Global Marketing, opět přišla třicítka lidí.

Slevový portál Slevomat má 1,2 milionu registrovaných zákazníků, z toho podle šéfa týmu mobilních vývojářů Michala Bilky využívá platby bankovním převodem 38 % klientů, jen 4 % jich platí v hotovosti na pobočce GE Money Bank a plných 58 % dává přednost platební kartě. Jako platební bránu Slevomat využívá GP Web Pay. Nejjednodušší volbou pro mobilní platbu je zatím podle Slevomatu využití funkce zapamatované karty. „V případě druhé a další platby už pak nemusíte přepisovat do platební brány údaje z karty,“ řekl Bilka. K tomu však zatím přistoupilo jen 40.000 zákazníků Slevomatu. 

Slevomat propojil nákupní košíky

Michal Bilka, šéf týmu mobilních vývojářů Slevomatu. Foto: Jiří Koťátko

Michal Bilka, šéf týmu mobilních vývojářů Slevomatu. Foto: Jiří Koťátko

Slevomat se nákupy z mobilů snaží navýšit, jde přitom cestou propojení nákupních košíků. To znamená, že zákazník zahájí svůj nákup na mobilním telefonu, zboží, které ho zaujme, vloží do košíku, ale platbu dokončí až na počítači, ten považuje za bezpečnější. Připravuje se i integrace s platební metodou Twisto umožňující odložené platby, konkrétně s jejím nákupním účtem.

Slevomat hledá i další cesty, které by podpořily dokončení nákupní akce zákazníků na mobilech. Zvažuje třeba nechat do aplikace vložit kartu, jako používá objednávka smluvní přepravy Liftago nebo doručování obědů Ordr. Další variantou jsou předplacené karty typu Blesk peněženka, ty minimalizují obavu lidí, že může dojít k zneužití jejich bankovního účtu. O využívání internetového platebního systému PayPal zatím Slevomat neuvažuje, a to kvůli vysokým poplatkům.

MasterCard rozvíjí mobilní peněženku

Luděk Slouka, zodpovědný za inovace a nový byznys ve společnosti MasterCard. Foto: Jiří Koťátko

Luděk Slouka, zodpovědný za inovace a nový byznys ve společnosti MasterCard. Foto: Jiří Koťátko

Luděk Slouka, zodpovědný za inovace a nový byznys ve společnosti MasterCard, představil nejnovější údaje o platebních systémech MasterPass a MasterCard Mobile. V nich u nás zákazníci nakupují prostřednictvím aplikace mobilní peněženky InCard MasterPass, která se donedávna jmenovala MasterCard Mobile. V zahraničí je běžné, že existuje více digitálních peněženek, většinou vydávaných bankami.

Mobilní peněženka InCard MasterPass (dříve MasterCard Mobile) je nejvíce používána ve svých tradičních domovských zemích – v Česku a na Slovensku, kde má desítky tisíc uživatelů. „Postupně si získává i tisíce nových uživatelů v Německu a Rakousku,“ tvrdí Slouka.

Luděk Slouka z MasterCard. Foto: Jiří Koťátko

Luděk Slouka z MasterCard. Foto: Jiří Koťátko

Globální platební systém MasterPass u nás běží více než půl roku. Po úvodním spuštění ve spolupráci se třemi obchodníky – se státním železničním přepravcem České dráhy, rozvozem s objednávkou online Dámejídlo.cz a e-shop Alza.cz, už službu využívá přes 2.000 dalších obchodníků, kteří si ji mohou integrovat jako platební tlačítko přímo do svého e-shopu, nebo ho mít jako součást platební brány od firmy Global Payments Europe. Do konce roku MasterCard předpokládá 100% pokrytí internetových obchodníků.

Služba MasterPass je k dispozici na všech platebních branách velkých bank v Česku kromě České spořitelny, kde se pracuje i na jejím rozšíření. Do konce roku se má služba MasterPass rozšiřovat i na Slovensko a do Rakouska. V současné době je služba dostupná v 18 zemích světa. Mobilní platby podle Slouky přitom táhnou nákupy každodenní spotřeby – třeba už zmiňované objednávky jídla na Dámejídlo.cz, nákupy na Alze či prodej jízdenek Českých drah, které uvedly speciální aplikaci Můj vlak s možností přednostního nákupu jízdenek.

Mobito to zkouší s předplacenými kartami

Peter Struckel, projektový manažer společnosti Mopet CZ. Foto: Jiří Koťátko

Peter Struckel, projektový manažer společnosti Mopet CZ. Foto: Jiří Koťátko

Se systémem plateb přes mobilní telefony Mobito se na českém trhu pokoušela uspět společnost Mopet CZ, ne příliš úspěšně.  V době svého startu před dvěma roky bylo Mobito společným projektem České spořitelny, GE Money Bank, Raiffeisenbank, UniCredit Bank, T-Mobilu, Telefóniky a Vodafonu. Ke konci roku 2013, po více než roce od startu Mobita, se stala majoritním akcionářem Mopetu Česká spořitelna, jednu osminu si ponechala UniCredit Bank, a společnost se zaměřila na jiné aktivity.

„Začali jsme se více zamýšlet nad tím, co potřebují běžní lidé a méně jsme se na věc dívali technokratickým pohledem, co všechno díky novým technologiím lze,“ řekl na setkání Peter Struckel, projektový manažer Mopet CZ.

Ve spolupráci s mediálním domem Czech News Center, vydavatelem hlavně deníku Blesk, uvedl Mopet na trh loni na podzim Blesk peněženku. Jde o anonymní platební kartu, kterou lze nabít libovolnou částkou a mít ji tak odděleně od svého bankovního účtu. Původně byla určená převážně pro čtenáře Blesku, postupně se však dostává i k jiným cílovým skupinám, 50 % plateb s ní už probíhá v e-commerce.

Stadyum hledá vhodné platební nástroje

Michal Kožuch ze  startupu Stadyum. Foto :Jiří Koťátko

Michal Kožuch ze startupu Stadyum. Foto :Jiří Koťátko

Michal Kožuch pak v závěru představil startup Stadyum, který v rámci firmy Yum Group plánuje službu objednávání občerstvení na stadionech přes mobilní aplikaci. V ní si bude moci zákazník vybrat konkrétní občerstvení a uvést, kde se na stadionu nachází. Problematickým místem je podle Kožucha právě placení za tuto službu, Stadyum tak vybírá vhodný platební nástroj zohledňující i nižší obrat firmy, který by mohl zakomponovat do své aplikace. 

Pilot prozatím testovali na několika stadionech, mimo jiné na hokejovém v Liberci. „Projekt Stadyum mám za sebou testovací fázi a připravujeme se na další fotbalovou a hokejovou sezónu, ve které plánujeme spuštění plného provozu na vybraných stadionech. Zatím o tom jednáme s provozovateli občerstvení,“ řekl Kožuch.

Luděk Slouka. Michal Kožuch a Peter Struckel. Foto: Jiří Koťátko

Zleva Luděk Slouka, Peter Struckel, Michal Kožuch. Foto: Jiří Koťátko

 

AppParade Meet je o vyměňování zkušeností. Foto: Jiří Koťátko

AppParade Meet opět přinesla řadu dotazů a živou diskusi. Foto: Jiří Koťátko

 

Diskusi řídl šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust. Foto: Jiří Koťátko

Diskusi řídl šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust. Foto: Jiří Koťátko

 

Vývojáři na AppParade Meet hojně diskutovali. Foto: Jiří Koťátko

Vývojáři na AppParade Meet hojně diskutovali. Foto: Jiří Koťátko

 

Na AppParade Meet mít dorazil i Jakub Komenda z Vodafonu. Foto: Jiří Koťátko

Na AppParade Meet mít dorazil i Jakub Komenda z Vodafonu. Foto: Jiří Koťátko

 

Do diskuse se zapojil  i Martin Lér z Headlineru. Foto: Jiří Koťátk

Do diskuse se zapojil i Martin Lér z Headlineru. Foto: Jiří Koťátko

 

Příspěvky na  AppParade Meet zaujaly. Foto: Jiří Koťátko

Příspěvky na AppParade Meet zaujaly. Foto: Jiří Koťátko