Šel jsem se kouknout do AKA na práce kategorie Print, které za 24 hodin vytvořily dvojice mladých lidí ve věku do 28 let pro soutěž Young Lions. Ta totiž nabízí oslňující výhru - vítězové jedou do Cannes na nejdůležitější reklamní festival na světě. Už pár let jsem sledoval práce, které zvítězily, a včera jsem se rozhodl se podívat stejně jako na Louskáčku na práci poroty, a také na všechny přihlášené práce kategorie Print.
Brief, tedy zadání [viz jeho plné znění] se týkalo klesajícího nákladu tištěných médií, což je hlavní téma, které řeší ti opravdu důležití lidé v dnešním mediálním světě. Nějaký Facebook nebo virální video je okrajová záležitost. Dokonce i Blesku klesl náklad za posledních pět let o velice významných 120 tisíc výtisků denně.
Je to opravdu velký problém. Od přátel z médií jsem vyslechl spoustu teorií, jak integrovat či neintegrovat, případně separovat tištěné a online médium. V podstatě se poslední týdny nebavíme o ničem jiném, s výjimkou pár komunikací o Facebooku.
Na briefu jsem potkal spoustu hezkých mladých lidí, tak jsem doufal, že to nebude kroužek výtvarné výchovy na základní škole, a nebyl.
Co se líbilo mně:
Opravdu dobrá práce. Využití samotného periodika se přímo nabízelo. Hra s ním a jeho přetváření je logickou metodou. Přesto, trochu mi u všech prací chyběla big idea, jedna fotka s jedním headlinem, která by sedla a okamžitě vytvořila naléhavý dojem, že je životně nezbytné číst každý den noviny, neboť jinak nejsem lidská bytost schopná existovat v šíleném světě roku 2011.
Takovou myšlenku asi nedostanete, pokud noviny každý den nečtete a nejsou součástí vás samotných. Nebo možná jo, kdo ví. Kdo jsem já, abych posuzoval? Jen celoživotní každodenní čtenář deníků.
Jo a když jsem si tak prohlížel vizuály, padl mi zrak na fotku na zdi. Je na ní člověk, kvůli jehož životnímu příběhu jsem začal dělat reklamu.
Přečetl jsem si o něm v ročence časopisu Strategie, která se jmenovala Deset let české reklamy a obsahovala hrdinské příběhy, kterak nejdůležitější osobnosti české reklamy zakládaly první agentury. Dostala se mi do ruky někdy v roce 2002 a zažil jsem tak silnou inspiraci a touhu, že se z toho ještě dneska nemůžu vzpamatovat.