Ve čtvrtek 5. listopadu se na stáncích objevuje první číslo českého magazínu Newsweek. Čtrnáctideník, který chce soupeřit v tuzemsku se zavedenými zpravodajsko-publicistickými tituly, chce být „nejsilnějším časopisem svého druhu“ primárně ve třech oblastech – v tématech, které mají přesah za hranice Česka, v komentářích světového dění a v kultuře. ČTK to řekl šéfredaktor Jiří Nádoba.
Český Newsweek na rozdíl od ostatních zahraničních mutací bude vycházet jednou za dva týdny. „Varianta týdeníku je do budoucna otevřená, ale nemáme na to žádný pevný termín. Bude záležet na tom, jak se Newsweek chytne u čtenářů i inzerentů. Ekonomicky se nám varianta týdeníku jevila jako příliš nákladná, navíc u týdeníku bychom zákonitě šli s kvalitou dolů,“ řekl Nádoba přicházející z českého Forbesu, který má s Newsweekem společného vydavatele, firmu MediaRey.
Nádoba dříve působil rovněž jako šéfeditor Hospodářských novin, vedoucí ekonomické rubriky Mladé fronty Dnes nebo dopisovatel Economist Intelligence Unit.
Český Newsweek bude na stánku k dostání od čtvrtka za 59 Kč. Už ve středu titul dostali předplatitelé, kteří využili nabídku koupit 24 čísel za 1.180 Kč. Počáteční náklad je 40.000 kusů, přičemž vydavatel pro začátek počítá jen s tištěnou verzí. „Sice už nejsme startup jako před čtyřmi lety, kdy jsme v Česku jako vydavatelství začínali s Forbesem, ale pořád jsme pragmaticky řízená firma, kde se pečlivě měří náklady versus výnosy - a jak ukazuje zkušenost z českého trhu, reálný zájem o elektronické verze tištěných časopisů není nijak kolosální,“ uvedl Nádoba. Naopak hned od prvního čísla Newsweek nabídne audioverzi přes Audiotéku.
Redakci českého Newsweeku kromě Nádoby tvoří Kateřina Šafaříková, Daniel Anýž, Tomáš Lysoněk, Pavla Francová nebo Hana Slívová, která povede kulturní sekci Newsweeku zabírající podstatnou část nového časopisu. K dalším jménům patří Kateřina Šantúrová, Irena Tesarčíková či fotoreportér Stanislav Krupař.
Česká redakce bude zodpovědná za většinu obsahu, v němž mají dominovat tři oblasti - témata s přesahem za hranice Česka, komentáře světového dění a kultura. Magazín při tom bude využívat zázemí globální redakce včetně celé sítě reportérů po světě. „To žádný z lokálních časopisů nemá. A navíc chceme hodně investovat do zahraničních cest, na kterých se v ostatních médiích čím dál víc šetří,“ prohlásil šéfredaktor.
Český Newsweek, který bude mít distribuci také na Slovensku, je pro americký magazín devátou národní či regionální mutací - po Japonsku, Jižní Koreji, Mexiku, Blízkém východu, Srbsku, Británii a Polsku. Inspirací by tak mohla být například polská verze, které se podařilo stát na tamním trhu předním titulem jak v prodeji, tak v míře vlivu. „To chceme určitě napodobit. Víc se chceme zaměřit na zahraniční politiku a světové dění,“ dodal Nádoba.
Vydavatel českého Newsweeku je dceřinou firmou slovenské společnosti Barecz & Conrad Media Petera Barecze a Erika Conrada, která se v posledních pěti letech etablovala na středoevropském trhu jako vydavatel Forbesu v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a v Rakousku. V Česku působí skrze dceřinou společnost MediaRey.