Billboardy od dálnic a silnic I. třídy příští rok možná nezmizí. Prodloužení lhůty pro ukončení platnosti povolení reklamních zařízení navrhuje v novele zákona o pozemních komunikacích poslanec hnutí ANO Stanislav Berkovec. Argumentuje možnými arbitrážemi proti státu i dopady na zaměstnanost a na příjmy veřejných rozpočtů. Billboardy by měly podle platného zákona zmizet od dálnic a silnic I. třídy v září příštího roku 2017. Zákonodárci o tom rozhodli v roce 2012, kdy v podstatě omezili platnost povolení pro tyto reklamy nejvýše na pět let. Berkovec nyní navrhuje prodloužit lhůtu na deset let.
Opatření, k němuž stát přikročil, bude mít na některé firmy, které působí na trhu s venkovní reklamou, podle něho „zcela fatální dopady“. „Zároveň má ministerstvo dopravy za prokázané, že na trhu venkovní reklamy působí několik zahraničních subjektů, u nichž lze důvodně předpokládat, že svá práva budou hájit prostřednictvím mezinárodních arbitráží,“ napsal Berkovec v důvodové zprávě.
Svaz provozovatelů venkovní reklamy by v případě schválení nynější novely mohl uzavřít se státem memorandum, v němž by deklaroval, že se vzdá možnosti podávat rozhodčí návrhy, uvedl poslanec. Svaz by navíc mohl zřídit fond, z něhož by se hradil odstraňování nelegální reklamy, podotkl.
Pokud by reklamy u dálnic a silnic I. tříd ztratila povolení už k září příštího roku, přibylo by asi 3.800 nezaměstnaných lidí a stát by přišel asi o 1,3 miliardy Kč z daní, tvrdí Berkovec. „V zájmu státu je i odstraňování reklamních zařízení postupně. Protože při skokovém skončení lhůty trvání pro velkou skupinu najednou neexistuje způsob, jak provozovatele donutit k součinnosti při hromadném odstraňování zařízení,“ soudí poslanec. Stát by nakonec mohl nést až několikamiliardové náklady, navíc hrozí že by přibyla nelegální reklama, dodal.
„Ztráta čtyři tisíců pracovních míst ‚vylepovačů billboardů‘ je naprosto vycucaná z prstu. Například firma BigBoard, zdaleka největší hráč na českém billboardovém trhu, měla podle účetní závěrky z roku 2014 pouhých 34 zaměstnanců. Stejně jako v roce 2013. Podobné je to daňovým výpadkem ve výši 1,5 miliardy korun. Jde o absurdně vysoká a ničím nepodložená čísla,“ reagoval spolek Kverulant.org.
„Arbitráže České republice nehrozí. Kdyby měli billboardaři šanci na úspěch, už by Českou republiku dávno žalovali. Jenže ČR nikomu investici do billboardů nezmařila. Pouze v roce 2012 řekla, že v roce 2017 u dálnic a silnic první třídy již billboardy nebudou. Billboardové firmy tedy s pětiletým předstihem věděly, že jejich nebezpečný byznys s řidičskou pozorností skončí. Navíc již dlouho před rokem 2012 nebylo možno získat povolení pro billboard na dobu delší než pět let.“
Předloha nyní poputuje k posouzení vládě. Rozhodnou o ní zákonodárci.