Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

„Příběh je jednoduchej a fajn, ale není to Kofola“

Pro Kofolu netypicky dojemný spot Dcera předčil v aktuální Reklamní katovně sourozenecký Semtex Granát s Beethovenem a Robertem Rosenbergem. Jägermeister i Volkswagen bohužel „posté“ sází na influencery a Komerčka zcela odstoupila od humoru.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 23. týden 2016

  1. Made by Vaculik Praha: Dcera (60 %)
    značka: Kofola, klient: Kofola
  2. Zaraguza: Semtex Granát: Odpal to naplno! (34 %)
    značka: Kofola, klient: Kofola
  3. Kaspen/Jung Von Matt: Nepřestávejte lovit (24 %)
    značka: Jägermeister, klient: Rémy Cointreau
  4. Doblogoo, Kaspen/Jung Von Matt: New in Town (22 %)
    značka: Tiguan, klient: Volkswagen
  5. OgilvyOne: Partner pro vaše plány (18 %)
    značka: Komerční banka, klient: Komerční banka

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Kofola naladila na rodinnou strunu (60 %)

Kofola spustila v Česku i na Slovensku novou image kampaň, ve které se po produktových aktivitách se psem Ftefanem vrací zpět ke svému základnímu positioningu, vyjádřenému sloganem Když ji miluješ, není co řešit. Nová kampaň už ale nestaví na příběhu první lásky, ale na vztahu mezi otcem a dcerou. Její základ tvoří nový televizní spot, který Kofola zveřejnila také na YouTube a na svých facebookových stránkách. Kampaň poběží do poloviny července v televizi a v kině. Kreativní zpracování zajistila agentura Made by Vaculik, konkrétně Pavel Sobek, Miloslav Černý a Kateřina Kubová. Režisérem spotu je Juraj Janiš. Na kampaň nejsou navázané žádné další aktivity.

Nedojalo mě to. Daleko víc jim věřím, když je to holka-kluk, než dcera-otec. Mám rád rozpaky, které tam vždycky Kofola má, nebo měla. Mám rád ostych. Mám rád odvahu, s jakou kluk vystřelí růži. Tohle je je krásně natočené, přičemž vrchol tvoří svatba. Jinak hezká práce.
Marek Prchal

Júúú, priamo do srdiečka! Skvelý insight, skvelá robota. My, dcéry skvelých otcov, tlieskame!
Petra Jankovičová

Hezký příběh ze života s moc pěkným storytellingem odvyprávěným na jedné replice. Já bych se u toho klidně i rád rozbulel, ale nešlo mi to. Možná se už v hraní trochu tlačilo na pilu. Ale i tak pěkná práce v sérii zamilovaných Kofol.
David Suda (WMC Grey)

Trvalo to, ale dočkali jsme se. Hornbachovskou Goth Girl i mírné nedotahy Kofole bude předhazovat kdekdo, ale sláva! Je tu emotivní a ambiciózní reklama, jak má být. Jasný vítěz týdne, měsíce a tak dále…
Jan Javornický

Tak já mám Kofolu spojenou s létem. Svítí sluníčko, jsou prázdniny, prostě leháro. Tady na mě vyskočila melancholie, kterou v komorním příběhu zvtárnil vdovec a jeho, v postpubertálním stavu zaseknutá, dcera. Příběh je jednoduchej a fajn, ale není to Kofola.
Ondřej Souček (Luftballon)

Ze života. Výborně natočený. Dobře vybraná muzika. Touching. Budu si to pamatovat. Your Dad.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Dobře zahrané i natočené. Ti, kterým se původní reklamy Kofoly líbí, tuhle určitě ocení. Co to má ale společného s nealko drinkem, asi nikdy nezjistíme.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)

Kofola se vrací v plné síle! Tady je dobře úplně úplně všechno: strategie, myšlenka i provedení. Kofola se zařazuje zpět mezi takové značky jako Nike či Hornbach, které svou komunikační strategii dokážou kreativně naplňovat po desetiletí. Jako otec tří dcer ve věku od puberty do dospělosti přihazuji další body za skvěle trefený insight. Tak sa hrá šach!
Martin Charvát (Konektor)

2. Semtex s Beethovenem a Rosenbergem (34 %)

Firma Kofola má ve svém portfoliu také energetické nápoje Semtex a loni v září odstartovala pod taktovkou agentury Zaraguza komunikační kampaň se spoty Odpal to naplno. Teď představuje Semtex limitovanou edici Granát, natočil k ní třicetivteřinový boxerský spot, který doprovází sbor s Beethovenovou Ódou na radost. Spot ukazuje boxera, který se téměř nechá při boxování rozptylovat Facebookem ve svém mobilu, pak se objeví sbor, který ho zpěvem navádí k použití mobilu. Nakonec ale, po otevření plechovky Semtexu Granát, se boxer místo toho naplno věnuje danému sportu. Existuje i druhá verze spotu, ve které je dirigent pornoherec Robert Rosenberg a herce/boxera nerozptylují sociální sítě, nýbrž porno stránky. Celá kampaň je doplněná hashtagem #OdpalToNaplno. 

Hezké, ale má to problém, vybuchující hlavy jsou odbyté. Když už vybuchující hlava, tak skutečná, ne nějaká ilustrovaná.
Marek Prchal

Ou. Chudák Beethoven. Ou. Chudák film Kingsman. Beriem, treba kradnúť ako umelec, ale nie som si istá, že sa to tu podarilo. Niečo akože na hrane, ale v zásade nuda. Rosenberga cením, to je všetko.
Petra Jankovičová

Energetické nápoje vnímám spíš jako stimul bdělosti či pozornosti, nežli bojovníka proti neschopnosti soustředit se na jednu věc. Možná už ale na tohle téma bylo řečené příliš a je třeba najít životabudiči novou roli. Fenomén rozptylování je dobré téma a exekuce je bomba.
David Suda (WMC Grey)

Ten Semtex se furt nějak potácí mezi zcela odlišnými způsoby komunikace, z nichž ani jeden není tak docela bomba. Teda semtex.
Jan Javornický

Rocky Balboa sundá rukavice, pošle jeden granát do sebe a pak hned další do pytle. Tenhle insight se podařilo, hlavně díky sboru, prodat velice dobře. Můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)

No dobře. Takže klíčovej insight je, že zákazníci, co pijou energy drinky, se nechávaj rozptylovat, takže to musíme změnit? Bezva, to je pádnej důvod, proč si dát Semtex. Aneb pestrý řetězec nesouvisejících výkřiků spojených profláknutou hudbou směřující k ještě více nesouvisejícímu záměru. Taková ultranová vlna. Anebo spíš mišmaš.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Je super vidět reklamu na energy drink s nápadem. Obvzlášť, když ten nápad je ohňostroj explodujících hlav.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)

Kdesi na počátku byla dobrá myšlenka. Ale pohřbilo ji strašlivé provedení.
Martin Charvát (Konektor)

3. Jäger obměnil ambasadory značky (24 %)

Noc Lovců v Kolbence

Noc Lovců v Kolbence

Hudebníci James Cole, NobodyListen a Yaksha, mladá módní návrhářka Iva Burkertová tvořící pod značkou Odivi, fotograf Petr Hricko, streetarter Jozef Dian, biker Michal Maroši, skokanka do vody Natálie Jiroutková a skateboardista Maxim Habanec jsou novými ambasadory kampaně bylinného likéru Jägermeister Nepřestávejte lovit. Výrobce a distributor likéru Rémy Cointreau je představil v pátek 27. května na party Noc lovců v pražské Kolbence. Noví ambasadoři mají reprezentovat hudbu, umění a adrenalin, tedy oblasti, ve kterých Jägermeister působí mnoho let. Kampaň připravila agentura Kaspen/Jung von Matt. Během Noci lovců se v Kolbence uskutečnil koncert, na němž Cole poprvé v Praze zahrál skladby ze své nové desky Orfeus. Program doplnilo i vystoupení seskupení Jäger Vibes. Akce se zúčastnilo přes šest set lidí.

Podporovat zaběhnuté ambasadory, které potáhnou značku? To už tu léta zkouší Excelent. Jäger si může dovolit víc.
David Suda (WMC Grey)

Jägermeister nějak dokázal to, co se Becherovce ne a ne podařit. Dát si osm jégrů a vodfrčet na skejtu zdá se býti kůl a je asi zbytečné bádat nad tím, proč.
Jan Javornický

Já bych chtěl, aby mě ti ambasadoři dokázáli alespoň něčím překvapit. Jako ten Hemala hrající Doom. Trochu mi připadá, že se s těmito typy dá pracovat líp. Mám prostě pocit, že je to na první dobrou.
Ondřej Souček (Luftballon)

Poctivě odmakaný výběr ambasadorů, lokací, záběrů, hudby, všeho. Potíž je, že se tu snažíme vytvářet kultovní videa a jakousi komunitu okolo značky sice známého, ale totálně nekultovně chutnajícího produktu. Kdyby to patřilo k jakémukoliv jen o kapánek víc cool nápoji, patřilo by to tam.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Jako mood video pěkné. Kdy bude reklama?
Martin Charvát (Konektor)

4. Celebrity propagují nový Tiguan (22 %)

Tiguan je nový ve městě a útočí na sociální sítě

Tiguan je nový ve městě a útočí na sociální sítě

Nový SUV model Tiguan od Volkswagenu propagují v nové kampani New in Town známé tváře z oblasti sportu, designu, hudby, gastronomie, cestování, fotografie a umění. Patří mezi ně designér Maxim Velčovský, herečka Jitka Schneiderová, zpěvák David Koller, badmintonista Petr Koukal, novinář Miloš Čermák, gurmán Pavel Maurer, novinář a cestovatel Tomáš Poláček, duchovní matka farmářských trhů v Česku Hana Michopulu, herec Lukáš Hejlík, architekt Petr Kučera, fotograf Jan Březina a módní návrhářky značky Chatty Anna Tušková a Radka Sirková. Ti všichni sdílí pod hashtagem #newintown své zážitky s Tiguanem na sociálních sítích a mapovat zajímavá místa, která s vozem navštíví, na webu New in Town ve formě snímků, videí, nebo textů. Lokální kampaň běží od 1. června do poloviny července 2016.  Součástí 360° kampaně je i souběžná komunikace prostřednictvím sociálních sítí ve spolupráci s výše uvedenými osobnostmi. Kampaň připravila agentura Kaspen/Jung von Matt ve spolupráci s Doblogoo, která zajišťuje komunikaci s osobnostmi a realizaci eventů k uvedení nového Volkswagenu Tiguan.

Influenceři prodávají produkt. Poprvé to byla pecka. Posté je to už bez emocionální reakce. Krásné fotky, fajn. Místo toho, abych se zamiloval do auta, jehož nákup právě řeším, si čtu o vinici u Znojma. Trošku dada. Protože už vám nemáme co říct, tak budou známí lidi jezdit na výlety.
Marek Prchal

Neviem, čo z toho je kampaň, ale hodnotit nedorobenú (alebo aspoň neotestovanú) stránku s nejakými nesúrodými príbehmi známych tvárí je ťažké. Jednoducho to nechápem a tie divnovidea Maxima Velčovského ma štvú, lebo mám pocit, že sú omylom odseknuté.
Petra Jankovičová

Odhalení různých míst a tipů oslovených jezdců je fajn a působí i uvěřitelně. Je to ale řečeno trochu složitě. Nevím, proč by to někdo měl zkoumat na tomto produktovém webu, který by navíc snesl postavit trochu přehledněji.
David Suda (WMC Grey)

Nevím, usnul jsem někde v tiskárně textilu…
Jan Javornický

Nepřijde vám, že už jste to už někde viděli? Ambasadoři jsou recept na všechno. Už to není o nápadu, jde o to vyplnit šablonu. A rád bych si poslechl, co tomuhle webu řekne nějaký kolega kat povoláním art director. Můj tip je, že na něm nenechá nit suchou.
Ondřej Souček (Luftballon)

Zajímavej koncept, u nás zatím celkem neokoukanej. Uvidíme, co z něj vyleze. Zatím je to trochu moc sesbíraného materiálu trochu ne moc přehledně odprezentovaného. Ale to se může zlepšit. Základ dobrej.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

Poslední model Tiguanu možná je novinkou ve městě. Zaplatit si místo nápadu celebrity, aby ho řídily a říkaly o něm něco pozitivního, už ale žádná novinka není. Ani ve městě, ani nikde jinde.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)

Hohó! Web, který se dá číst! Dobře vybrané osobnosti, výborné historky. Strašná grafika.
Martin Charvát (Konektor)

5. „Komerčka“ zdůrazňuje omnichannel (18 %)

Komerční banka chce být spolehlivým partnerem svým klientům, důraz na to klade v nové kampani

Komerční banka chce být spolehlivým partnerem svým klientům, důraz na to klade v nové kampani

Komerční banka spoustila na začátku června novou komunikační kampaň, která je prvním výsledkem spolupráce s kreativní agenturou OgilvyOne. Ta letos v dubnu vystřídala předchozího dlouhodobého partnera Komerční banky, agenturu Havas Worldwide Prague. Banka staví svůj nový komunikační koncept na prezentaci své připravenosti být „spolehlivým a respektovaným partnerem, který klientům pomáhá plnit jejich sny a plány“. „V minulosti jsme se v naší komunikaci zaměřovali na to, co už se dnes stalo standardem, profesionalitu a kvalitu služeb. Jako nositele hlavního sdělení jsme využívali humor. Ale časy se změnily, zákazníci jsou náročnější a humor je v kampaních téměř všudypřítomný. Rozesmát klienta, když se dívá na reklamní spot, dnes už prostě nestačí,“ uvedl Patrice Begue, výkonný ředitel pro marketing a komunikaci Komerční banky. Nový komunikační koncept podle něj zdůrazňuje i multikanálový přístup banky při poskytování bankovních služeb a produktů na základě klientských preferencí. Kampaň se v červnu objevila nejen v televizi, tisku a na internetu, ale také v pobočkách, bankomatech nebo v sociálních médiích. Nová je také hudební část. Vybrána pro ni byla skladba skupiny Rolling Stones, která se proslavila především v upravené verzi od formace Verve pod názvem Bitter Sweet Symphony. Režií televizních spotů byla pověřena dvojice Rojomotorz, která pracovala například pro automobilky Citroen nebo Ford. V případě tiskové inzerce banka spolupracovala s fotografem Stanislavem Merhoutem.

Promiňte, ale spot s Bitter Sweet Symphony v roce 2016, to je něco, čemu nevěřím, že vidím. A headline Jak si představujete bezpečné bankovnictví vy?, tak tomu taky ne. Chci od banky, aby mi ukázala, co to je. Headline by tam vůbec nemusel být, jen kazí krásnou fotku. Celkově Komerční bance nevěřím a tahle kampaň to moc nevylepšila.
Marek Prchal

Súhlasím, že humor nestačí, ale generická propozícia a klišé symboly človeka tiež neohúria. Spot som si pozrela tri razy a neviem zopakovať propozíciu danej banky. Inzeráty som sa donútila prečítať celé a (wait for it), tiež neviem z hlavy zopakovať propozíciu danej banky. Možno by ten humor predsa len pomohol, ako inšpiráciu odporúčam komunikáciu slovenskej VÚB alebo Slovenskej sporiteľne.
Petra Jankovičová

Komerční banka odstoupila od humoru. Začíná stavět odvážně od začátku, ale zatím z toho vyšel opatrný neutrální koncept.
David Suda (WMC Grey)

Záměr se jistě podařilo naplnit, neb zábavné to vskutku není a Hitchcock je to jenom maličko…
Jan Javornický

Tak nepřekvapivé, tak neuvěřitelné, tak tuctově klišoidně bankovní… proč? Slavný režisérský dotek na tom vidět není. Proč by se takovýhle spot měl hodnotit? Jestli je klient spokojen, pak nejlepší, co se s takovou reklamou dá udělat, je nevšímat si jí.
Vladimír Bystrov (Bison & Rose)

To jsou mi ale chytří ptáci. Ta reklama už tolik ne ovšem.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)

Hudba, která frčela v devadesátých letech, myšlenka, kterou se ohání každá druhá banka či pojišťovna, v televizi happy shiny people, v tiskových materiálech to vypadá jak fotobanka. To je slušný regres. Minulé kampaně byly sice někdy pitomé, ale aspoň měly myšlenku. A odlišovaly od konkurence. Tohle je naleštěné nic. Takhle se značka nebuduje.
Martin Charvát (Konektor)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.