V nových prostorách pořádáme další PR Brunch. — Odpoledne na Schodišti přivítáme Pavla Prouzu.

Prima i Nova pro vznik jednotného měření televize a internetu

„Všichni to připravují a bude to zásadně formovat mediální trh v příštím roce,“ míní šéf internetu Primy Daniel Grunt.

Zleva Daniel Grunt z Primy a jeho kolega Pavel Krbec z mateřského koncernu MTG. Foto: Martin Kabát

Zleva Daniel Grunt z Primy a jeho kolega Pavel Krbec z mateřského koncernu MTG. Foto: Martin Kabát

Tuzemské komerční televize se shodují na potřebě zavedení nástroje pro společné měření sledovanosti televizních a internetových médií. Kombinovalo by současné peoplemetrové měření diváků, které zajišťuje Asociace televizních organizací (ATO), a návštěvnosti internetu od Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Plyne to z vyjádření zástupců Novy a Primy na středeční mikrokonferenci Médiáře věnované online videoreklamě.

O potřebě zavedení takzvaného „cross-media“ měření, které by představovalo jakousi jednotnou měnu, na akci promluvil šéf internetové divize televize Prima Daniel Grunt.

„Jak říkal Jirka Vítek,“ vzpomněl šéfa mediální agentury Mindshare, „doba je těhotná očekáváním. Řeší to úplně všichni – zadavatelé, mediální agentury, my jako velké mediální domy, které mají víc mediatypů, řeší to ATO, Unie vydavatelů. Očekávám, že v letošním roce začne dlouhý a intenzivní proces, kdy začneme mezi těmito organizacemi dávat dohromady společný výzkum, který možná nakonec přinese něco, čemu se říká jednotná měna. A mezitím aspoň ukáže překryvy či kompletní zásahy.“

„Nejlogičtější je, aby se začalo na úrovni ATO a SPIR. Přece jenom mezi televizí a internetem se rozděluje zásadní poměr inzertních peněz ze všech mediatypů. A navíc je to nejsnazší,“ míní Grunt. „Jít třeba cestou sdíleného panelu, kdy se vezme panel Netmonitoru od SPIR a peoplemetrový panel z ATO, může dát rychle dohromady zajímavá čísla, která jsou uvěřitelná a s nimiž se dá dobře pracovat,“ navrhl. „Je to něco, co začíná startovat, všichni to připravují a ono to bude zásadně formovat [český] mediální trh v příštím roce,“ shrnul.

Šéf internetových aktivit televize Nova Petr Horák. Foto: Martin Kabát

Šéf internetových aktivit televize Nova Petr Horák. Foto: Martin Kabát

Za získání ověřitelných údajů cestou spojení panelů obou měření, tedy o sledovanosti televizí a návštěvnosti, se přimlouvá také konkurenční televize Nova. Podle ředitele sekce nových projektů Novy Petra Horáka bude důležité zahrnout kromě diváků i uživatele všech mobilních zařízení, tedy i tabletů a mobilních telefonů, a to nejen na celou domácnost, ale i na jednotlivé členy, aby data byla reprezentativní. „Musíte to také vysvětlit mediálním agenturám a klientům,“ připomněl.

Středeční diskuse byla první osobním setkáním zástupců tuzemských největších televizí a předních internetových firem poté, co se závěrem minulého týdne na dálku pohádali o interpretaci nejnovějšího průzkumu v režii Googlu. Česká pobočka amerického internetového gigantu zveřejnila ve čtvrtek tiskovou zprávu, že videoserver YouTube se stal nejsledovanějším televizním kanálem mezi mladými do 35 let. Proti zveřejněným datům vedle komerčních televizí sdružených v ATO vystoupil i zpracovatel původní studie, agentura TNS Aisa, a to právě s ohledem na nepřípustné slučování dat z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů bez dalších metodických úprav.

Patrícia Neupauerová z Googlu. Foto: Martin Kabát

Patrícia Neupauerová z Googlu. Foto: Martin Kabát

Google v reakci mimo jiné upozornil na to, že na českém trhu neexistuje jednotný panel, a zákazníci proto nemají přístup k údajům za všechna média. Současně se vyslovil pro diskusi nad řešením této situace. „Snažíme se k tomu přepočítání přistupovat co nejvíce korektně,“ poznamenala na středeční akci Médiáře Patrícia Neupauerová z Googlu. Upozornila, že údaje byly přepočítány z uživatelské skupiny na celou populaci.

Do mezinárodního kontextu debatu na akci uvedl Pavel Krbec, který před časem vedl internetové aktivity televize Nova a nyní pracuje na podobné pozici pro spolumajitele Primy, skupinu MTG. „Když jsem přišel do MTG, bylo pro mě obrovské překvapení, jak vyspělé měření v Česku máme. Co jsme si díky SPIR zvykli považovat za samozřejmost, samozřejmost není,“ srovnal kvalitu českého měření internetové návštěvnosti se situací ve Skandinávií, Pobaltí, Maďarsku, Bulharsku či Rumunsku. „Jestliže se nám podaří zprovoznit spojený panel, jak o něm mluvil Dan, budeme jedničky v Evropě,“ míní.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr