Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Prima má nachystané další dva kanály

Nové programy jsou navázány na zavedení vyspělejší normy televizního vysílání DVB-T2. Jinak se prý nevyplatí.

Marek Singer. Foto: Vojta Herout

Marek Singer. Foto: Vojta Herout

Televize Prima chystá dva nové televizní kanály, ty ale nespustí dřív, než se v tuzemském éteru začne přecházet ze stávajícího standardu zemského digitálního televizního vysílání DVB-T na vyspělejší DVB-T2. Na semináři poslaneckého hospodářského výboru to dnes v poslanecké sněmovně řekl Marek Singer, generální ředitel televize Prima.

„V současnosti mám na stole dva projekty televizních kanálů, které čekají na to, aby byly ekonomicky možné,“ uvedl Singer. Konkrétní tematické zaměření nových projektů nezmínil, nicméně možné je, že za jejich sledování budou diváci platit, podobně jako dnes už za některé kabelové či satelitní kanály. „Za současné situace na trhu s reklamou by byly asi spíš placené. Ale dovedu si představit i variantu, že jeden z nich bude přístupný volně,“ doplnil Singer na dotaz Médiáře. Prima vedle svého hlavního kanálu už vysílá tematické programy Cool, Love a Zoom.

Semináři s názvem Zachování udržitelného rozvoje terestrického TV vysílání v ČR pro sněmovnu organizovala PR agentura Pan Solutions, zaměřil se na budoucnost zemského digitálního vysílání televize, hlavně v souvislosti s úvahami, jaká část spektra ušetřená vypnutím analalogové televize, zůstane televiznímu vysílání a jakou eventuálně využijí mobilní sítě pro vysokorychlostní internet.

V hlavním sále sněmovny zavřely při semináři zazněly prakticky jen dvě konkrétní informace: že rozhodnutí o dalším směřování má být nikoli odborné, ale čistě politické, poněvadž významně dopadne technicky i finančně na diváky, uživatele služeb. A že návrh, jak dál, včetně postupu přechodu na DVB-T2, mají úřednici z ministerstev průmyslu a obchodu, kulturu, z telekomunikačního úřadu a rady pro vysílání předložit vládě do 30. června 2015, tedy za tři čtvrtě roku.

Hanušova prognóza

Nejkonkrétněji a nejreálněji k procesu tradičně promluvil manažer digitalizace z České televize Pavel Hanuš. „Technické otázky přechodu jsou marginální. O čem přechod, byl a bude, to je ekonomika toho celého, abychom měli co nejvyšší míru spontánního přechodu. A zásadní je termín. Normálním přirozeným procesem to neproběhne. Bude to nucený proces,“ připomněl, že bude třeba včas a řádně informovat diváky a že nejsilnějším argumentem bude to, k jakému dni se dosavadní vysílání vypne.

Odhaduje přitom, že marketingové přesvědčování bude těžké. „Pro ovlivnění diváka máme velmi malý prostor. Narozdíl od přechodu z analogového na digitální vysílání DVB-T jim nemůžeme říct, že bude víc kanálu, lepší kvalita, navíc jim sebereme regionální vysílání,“ shrnul Hanuš. „Přechod z DVB-T na DVB-T2 je to mnohonásobně náročnější proces než přechod z analogu na DVB-T, a to technicky, ekonomicky, ale i prakticky – některé antény přežily přechod z analogu na digitál, na střechách pořád jsou. Přechod na DVB-T2 nepřežijí,“ předpovídá.

K přechodu na novou televizní normu se Pavel Hanuš vyjadřoval také v listopadu 2013 na pražské konferenci Innovation Day. „Pokud DVB-T2 nezaplatí stát, nebude,“ prohlásil tehdy.