Mladá fronta na leden avizuje Euro E15 TV, diskusní pořad týdeníku Euro a ekonomického deníku E15. iDnes začal zařazovat do sledu zpráv placené články z MF Dnes, s odkazem do webové čtečky novin. Exšéfredaktoři MF Dnes, Lidových novin, Ekonomu a Reflexu rozprávěli ve čtvrtek na Hollaru o svých nových projektech Reportér, Echo, Hlídací pes, Dotyk a Free Czech Media, přinášíme záznam.

Proč Berlusconiho záměr koupit televizi La7 vyvolal takový rozruch

Sobotní informace o tom, že koncern Mediaset expremiéra Silvia Berlusconi chce koupit stanice La7, vyvolala v Itálii pořádný rozruch. Pohltil by tak nejsledovanější z menších, nezávislých televizí a zasadil ránu názorové pluralitě v elektronických médiích v zemi.

Volně vysílající televize v Itálii byla léta v podstatě rozdělena do dvou bloků. Ty existují dodnes. Na jedné straně stojí tři hlavní programy státní RAI a dalších deset, šířených terestricky, se současným podílem na trhu kolem 40 %, proti ní tři celoplošné komerční stanice, patřící koncernu Mediaset Silvia Berlusconiho (Canale 5, Italia 1, Rete 4), které se na trhu podílí více než 30 %. Vedle nich ale v poslední době roste podíl malých, nezávislých televizí (na úkor zmíněných dvou skupin), jejichž vstup na trh umožnila digitalizace televizního vysílání (v Itálii je kromě toho i silná skupina Sky, která provozuje placenou televizi a množství kabelových programů).

La 7, založená v roce 2001 (vznikla z televize Telemontecarlo), začala výrazně růst od roku 2010, kdy se řízení jejího zpravodajství ujal Enrico Mentana a přibylo publicistiky, satirických pořadů a talk show. Dnes má podíl na trhu kolem 3 %, v prime timu ale dosahovala loni na podzim v průměru 5,45 %.

Problém La7 je, že jejím majitelem (podobně jako hudební stanice MTV Italia a infrastruktury DTB) je dceřiná firma Telecomu Italia. Italský telekomunikační koncern má v současnosti dluhy kolem 30 miliard eur a prodejem své mediální divize by část z něj mohl umořit.

Poté, co se zpráva o zájmu Berlusconiho rozšířila, začala protestovat především opozice a novináři. A to velmi hlasitě. Zmíněný šéf zpravodajství a publicistiky a současně moderátor hlavní zpravodajské relace La7 Enrico Mentana po přečtení zprávy připojil vlastní komentář v tomto znění: „Pracoval jsem pro Mediaset a mohu potvrdit, že v něm nenajdete žádné Guantánamo žurnalistiky. Ovšem před třemi roky jsem odtamtud odešel, nikoli dobrovolně, ale proto, že jsem ignoroval fakt, že o určitých tématech se ve zpravodajství Mediasetu neinformuje a s určitými lidmi se nedělají rozhovory. Pro mne z této zprávy vyplývá osobní závěr – odejít z La7, pokud ji Mediaset koupí,“ řekl moderátor.

Někteří italští právníci tvrdili, že pokud by Mediaset skutečně La7 koupil, bude to porušení italských i evropských protikartelových zákonů.
Vzrušení ovšem dlouho netrvalo. Už v pondělí oznámila italská média, že Mediaset nemůže La7 koupit (alespoň ne nyní), protože jeho přihláška dorazila po termínu a tedy nemůže být akceptována. Největší šance na koupi jsou připisovány vydavatelské skupině Cairo z Turína a Discovery Channel. O infrastrukturu DTB má zájem španělský koncern Albertis a několik nadnárodních investičních fondů.

Udělal tedy někdo z Mediasetu fatální chybu, která firmu připravila o možnost pohltit slibně rozběhnutou nezávislou stanici? Je to dost nepravděpodobné. Jak si tedy zdánlivou bouři ve sklenici vody vykládat?

Někteří italští mediální odborníci tvrdí, že Berlusconi ve skutečnosti nechtěl La7 získat, ale jen pohrozit jejímu vedení a zejména novinářům. Stanice je známá kritickým postojem k nejznámějšímu a také nejkontroverznějšímu italskému politikovi uplynulých dvaceti let. A je také známo, že bývalý premiér kritiku nesnáší zrovna lehce – stačí připomenout sérii nucených odchodů a rušení pořadů v RAI za doby, kdy řídil italskou vládu. Záležitost s údajnou koupí mohl být tedy vzkaz – dávejte si větší pozor, protože jinak skončíte v Mediasetu, kde platí jiná pravidla. A že by se, kdyby skutečně chtěl, Berlusconi ke stanici nějakým způsobem dostal (Mediaset například z velké části kontroluje prodej televizní reklamy), o tom není třeba pochybovat.

Je ale možné i to, že se mýlí všichni, a příběh o prodeji La7 bude pokračovat další kapitolou. Bude se jmenovat „stal se omyl, Mediaset dodal přihlášku včas“.

Aktuální dovětek z 18. září dopoledne: Informace z italských médií zdá se nebyly zcela přesné. Podle těch nejnovějších lhůta pro nezávazné nabídky končí až příští pondělí. Do hry o La7 navíc podle všeho vstupuje i další silný hráč a Berlusconiho dlouholetý mediální rival – Rupert Murdoch, majitel zmíněné placené služby Sky Italia.