Součástí webu TN.cz televize Nova je nově magazín věnovaný automobilům, rozdělený do sekcí Za volantem, Kupte si, Na okruhu a Zábava. Web nabídne reportáže, recenze, rady či žebříčky, a to ve formě textu, fota i videa. Vedoucím redaktorem je Jan Červenka, který dvacet let dělal v tištěných médiích, stál u zrodu časopisů Speed, Top Gear a Autocar. Inzertně web cílí na muže, vytěžit chce hlavně videoreklamu.

Proč Google+ neuspěje? Není tam dost sexu

Google se pouští do souboje proti titánovi, aniž by nabízel něco navíc. A začíná s extrémně špatně zvoleným počátečním davem.

Nechci být špatným prorokem a jsem nadšen z provedení, designu a použitelnosti Google+. I jako celkový koncept mi to přijde skvěle rozmyšlené, jako zastřešující prvek pro všechno od Googlu, od vyhledávání až po e-mail. Ale někdo někde udělal základní chybu. Vybrali špatnou skupinu na první testování.

Nejprve se podívejme trochu do historie, na vznik momentálně nejsilnější sociální sítě Facebook a také na jejího o něco mladšího předchůdce Myspace. A na závěr pochopíte proč Google+ pravděpodobně nebude masový úspěch.

Kdo určuje, jak se komunikuje?

Začněme popořadě s tou úplně nejstarší ze všech, Myspace. Mnozí z vás se na její stránky dostali jen kdysi, čirou náhodou, vyděsili se a opět utekli pryč. Ovšem miliony lidí ji používaly denně a ve chvíli slávy Murdoch síť koupil za ohromné peníze.

Vše začalo jako skvělá myšlenka propojit mládež s kapelami a vytvořit prostor pro prezentaci nezávislých umělců. Nejdůležitější je v tomto bodě mládež, kolem ní se točí celý internet. Stejně tak jako Lidé.cz, i Myspace překonal kritickou mez uživatelů díky obří skupině mladých, jež internetem plavou jako ryba ve vodě. A ve chvíli, kdy se za tuto mez dostanete, začne návštěvnost růst exponenciálně, jak se o vás dozvídají další a další potenciální uživatelé.

Možná to zní jako růžová cesta za slávou, ale dav, který vás vytáhne na vrchol, je také vaší největší slabinou a hlavně udává „tón“ komunikace. To je jeden z hlavních důvodů, proč tolik lidí nepochopilo Myspace a nebyli schopni se v tom „chaosu“ vyznat. Ale kdokoli z mladých, z podobné věkové skupiny, jež tvořila podstatnou část kritické masy prvních uživatelů, se na Myspace cítil jako doma a všemu rozuměl hned napoprvé.

Posuňme se k sociální síti, která ve výsledku zabila Myspace tím, že ji ukradla uživatele nalákáním na něco mnohem zajímavějšího: sex. Vítejte na největší světové seznamce, na Facebooku.

Sociální síť = sex

Proč jsou některé produkty lepší než jiné? Proč jsou z pohledu zákazníka zajímavější? Jeden chytrý ekonom kdysi řekl: „Základní otázka, kterou si musíme klást při tvorbě produktu, je, zda šetříme lidem čas, pomáháme jim vydělat více peněz nebo jim zvyšujeme šanci mít sex.“

Sociální sítě nám nešetří čas, naopak nám volný čas kradou a vyměňují za jakousi pseudoseberealizaci (to je jiné téma), peníze nám jakožto uživatelům nevydělávají, naopak kvůli nim mnohem více utrácíme. Tak proč je všichni používáme?

Zbývá sex. To, že máte více kamarádů, lidé na vás reagují, máte hezkou fotku v plavkách z dovolené, vám mnohonásobně zvyšuje šance, že někdo, kdo o vás má zájem, se rozhodne právě pro vás. Ten, kdo je negativní nebo sociální síť nepoužívá, je „out“ a potenciální partner se o něm nic nedozví. Pokud nejste na sociální síti (seznamky jsou druhem sociální sítě), přicházíte o slušnou šanci na sex.

Facebook začal jako univerzitní seznamka na Harvardu, s jednou z nejinovativnějších funkcí, jež jej natrvalo odlišila od ostatních. Jmenuje se „stav“. Možnost zjistit, zda ta dívka z vaší třídy, co se vám tak líbí, je volná, nebo má kluka, má na univerzitě cenu zlata.

Dříve byste se museli aktivně zapojit a pochopit zákonitosti školních drbů, kde kvalita informace byla pochybná, zastaralá nebo ovlivněná zájmy nositele informace. Na Facebooku jste tuto informaci získali jedním dotazem a jedním kliknutím. A jako bonus tuto informaci vyplnil přímo daný uživatel a ještě ji pro vás udržoval aktuální! A co víc, když už se na vás usmálo štěstí a šli jste na rande, Facebook bylo to nejlepší místo zjistit zájmy a koníčky toho druhého a pak na ně při večeři zavést konverzaci. Gratulujeme, vaše šance na sex právě stouply o stovky procent!

A navíc: tah zakladatelů Facebooku exkluzivně se zaměřovat právě na univerzity, pokud možno prestižní, znamenal možná to nejdůležitější rozhodnutí v celé historii společnosti. Kdo jiný, než vysokoškolští studenti má tolik času a chuti na sex, tak málo závazků, aby mohli partnery často střídat, a takovou znalost a důvěru v internet aby o sobě tak soukromé informace sdíleli?

Noví cestující

Jestliže Facebook byl postaven na vysokoškolských studentech, pak i nově příchozí, po otevření bran široké veřejnosti, se začali chovat jako vysokoškoláci. To je proč se tak bojíme našich rodičů na Facebooku, nikdo nechce, aby se jejich máma chovala jak vysokoškolačka, hlavně ne s přístupem ke všem fotkám z vašeho dětství.

Proto i starší ročníky byly ochotné sdílet veškeré osobní údaje, fotky a přátele s Facebookem protože to tak přece už udělali všichni před nimi (i když to není statisticky pravda, ale stačí, když si to lidé myslí, že tomu tak je). Boj pracovního světa není boj s Facebookem ale s jeho nezávislou, otevřenou, promiskuitní kulturou, kterou nastavili sexuchtiví vysokoškoláci v jeho počátcích.

Nový park ve městě

Podívejme se nyní na Google+. Projděme si spolu odpovědi na tři nejdůležitější otázky u každého produktu.

Ušetří mi Google+ čas? Možná, Google ještě neodhalil napojení na další služby, především na vyhledávání, kde data získaná z Google+ čas ušetřit mohou, protože budete dostávat relevantnější výsledky. Jako běžná sociální síť čas spíše bude brát, ale asi ne v takové míře, jako třeba Facebook.

Pomůže mi Google+ vydělat více peněz? Bohužel ne, Google není LinkedIn (kde vyděláte peníze tím, že získáte lepší práci). Naopak se vás o nějaké peníze bude snažit připravit tím, že vám všude podstrčí reklamu.

Pomůže mi Google+ k sexu? Už jen spojení Google a sex by vám mělo naznačit odpověď: ne, nepomůže. Google působí velmi profesionálně a důstojně a to nejsou zrovna dvě slova, jež jdou spojit se sexem v jedné větě. Však si to zkusme: profesionální a důstojný sex.

Jenže jak tam dostat uživatele, když jediné, co možná nabízí, je úspora času, které si navíc ani nevšimneme? A hlavně, jak tam dostat mladou internetovou generaci?

Současní uživatelé Google+ jsou geekové, fanoušci Google a zaměstnanci Googlu. Porovnejme tento dav s davem sexuchtivých vysokoškoláků na Facebooku nebo s davem teenagerů na Myspace. Jak dav Facebooku, tak Myspace má základní vlastnost, že na sebe zvládne nabalit další okolní ročníky, lidé, co už dostudovali, si stále rádi zjistí, zda jejich kolegyně nemá náhodu manžela nebo zda není fanouškem jeho oblíbené kapely.

Jaký ale je důvod používat Google+? To, jestli náhodou nemá šanci na sex, se tam snadno nedozví, maximálně tak co kolegyně zrovna dělá. Slyšeli jste o sociální sítí, kde nenajdete nic jiného, než co člověk zrovna dělá nebo co se mu líbí? Ano, pak znáte Twitter.

Google se pouští do souboje proti dvěma titánům najednou, bez toho, aby nabízel něco navíc. A co je nejhorší, začíná s extrémně špatně zvoleným počátečním davem. Google si jednou bude muset připustit, že nový produkt neprodá ani technika, ani design, ani chytřejší tvůrci, ale čas, peníze a sex.