Česká televize začíná dnes vysílat lokální program z nového regionálního studia v Českých Budějovicích. Minulý týden startovalo nové studio v Hradci Králové. Oba regiony tak mohou víc vstupovat do proudu ČT24 i produkovat vlastní Týden v regionech. Vedoucím redaktorem „regionu Jihozápad“ je Aleš Hazuka, „regionu Severovýchod“ pak Michal Klokočník. Dlouho už ČT vysílá lokálně z Brna, Ostravy a Prahy.

Proč Kabátu neuznali nejprodávanější desku roku

Letošní vyhlašování výročních hudebních cen Anděl odhalilo, že pravidla, podle kterých se v Česku počítá prodej hudebních desek, jsou poněkud zastaralá.

Před čtyřmi lety se Kabát Andělů nejen účastnil, ale i vystupoval. Foto: Profimedia.cz

Před čtyřmi lety se Kabát Andělů nejen účastnil, ale i vystupoval. Foto: Profimedia.cz

Nejprodávanější deskou roku za rok 2015 prohlásila místní pobočka Mezinárodní federace nahrávacího průmyslu (ČNS IFPI) Srdcebeat od kapely Kryštof, skupina Kabát má ale za to, že je to její album Do pekla/do nebe. Frontman Kryštofu Richard Krajčo v sobotu v televizním vyhlášení cen Anděl řekl, že skupina prodala alba celkem přes 50.000 kusů. Kabát už v pátek oznámil, že jen kompaktních disků prodal přes 52.000. Žebříček nejprodávanějších alb přitom IFPI sestavuje součtem prodejů fyzických nosičů a stažení digitálních verzí (z iTunes, Spotify či Deezeru).

Spor se odvíjí od toho, jak byla deska Kabátu distribuována, v druhém sledu se pak týká pravidel, podle nichž IFPI žebříček počítá. Roční žebříček vzniká prostým sečtením dat z jednotlivých týdenních žebříčků. Do těch ovšem IPFI zahrnuje jen údaje, které se k ní v průběhu roku dostanou postupně po týdnech – tedy například ne souhrnné za celý rok. Data hlásí jednotlivé prodejny dobrovolně. Federace přitom zohledňuje jen hlášení z takzvaných plnosortimentních prodejen, nikoli tedy třeba ze supermarketů. A tvrdí, že ji zajímají jen ty desky, které si koupí přímo koncoví zákazníci, skuteční zájemci.

Album Do pekla/do nebe vyšlo loni v květnu a první měsíc se exkluzivně prodávalo v maloobchodním řetězci Tesco, nikoli v prodejnách s hudbou. „Byli jsme schopni jasně a transparentně doložit, a v případě řetězce Tesco jsme tak i učinili, že Kabát fyzicky prodal ‚koncovým zákazníkům‘ za rok 2015 více než 52.000 kusů fyzických nosičů,“ prohlašuje Kabát. Čísla z Teska ale federace nezapočítala, podle slov pořadatele Andělů Leška Wronky pro Expres.cz proto, že se k nim nedostávala na pravidelné týdenní bázi: „Pokud pan Havlíček [manažer skupiny Kabát – pozn. red.]/Tesco nehlásí průběžně týdenní výsledky, tak pak logicky IFPI není schopna penetrovat jinak trh a prodeje a nemá ani jak zahrnout jakýkoliv jiné ‚doložení‘ prodejů.“

„Do žebříčků IFPI pravidelně přispívají plnosortimentní prodejny. Snažíme se tak sestavit co nejvíce objektivní žebříčky s vyloučením remitend (vratky) a prodejů mimo klasické plnosortimentní prodejny, do žebříčku se tím pádem dostanou pouze ty nosiče, které byly prodány koncovým zákazníkům. Toto pravidlo bylo nastaveno již v roce 2010,“ uvedla v sobotu šéfka české pobočky IFPI Petra Žikovská.

Šest let poté jsou zmíněné regule jinde než reálné dění na trhu. Maloobchodní řetězec Tesco totiž pomohl nejen hudební desce Kabátu, ale už loni se prohlásil největším tuzemským prodejcem filmových disků DVD. Skupina Kabát navíc popisuje, že do velkých obchodů hlavně s potravinami si jeho cédéčka chodila kupovat nejenom spousta lidí, ale i tradiční distributoři. Teprve pak se album dostalo do statistiky. O prvních týdnech prodeje, kdy mělo exkluzivitu Tesco, Kabát píše: „Zde jsme se sice drželi v top ten prodejnosti, ale byli to v podstatě nosiče, které si s ohledem na počáteční exkluzivitu musely obchody Bontonland a někteří další (kteří posílají hlášení na IFPI) zakoupit v řetězci Tesco, a poté ‚přeprodávat‘ ve svých prodejních místech.“

Jak v průběhu sobotního vyhlašování Andělů na programu ČT1 zaznělo z úst moderátora Libora Boučka, vyšlo v roce 2015 v Česku celkem 142 desek.