Médiář.cz - Média, reklama, marketing, mobilní aplikace a slevové servery

reklama
 
 

Proč se Bulhaři obávají koncentrace médií

 
 

V žebříčku zemí, seřazených podle míry svobody médií, který každoročně sestavuje mezinárodní organizace Reportéři bez hranic, se Bulharsko od roku 2006 do současnosti propadlo z 35. místa na 80. Hlavním důvodem přitom nejsou útoky na novináře nebo administrativní opatření, ale především rostoucí koncentrace tisku, kterou podle některých bulharských novinářů využívá stávající vláda k tomu, aby přesunula dva deníky s nejvyššími náklady do rukou podnikatelů, kteří se k ní chovají takříkajíc vstřícně.

Některé západoevropské noviny, mezi nimi i švýcarský Neuer Zürcher Zeitung, převzaly informace z anglicky psaného zpravodajského portálu Novinite.com o snaze předsedy vlády Bojka Borisova donutit jednoho z velkých vydavatelů k prodeji dvou významných deníků. Původním zdrojem této informace je investigativní internetový magazín Bivol.

Podle jeho tvrzení chce premiér po mediálním podnikateli Ljubomírovi Pavlovovi, aby prodal dva listy s nejvyšším nákladem v zemi – Dneven Trud (náklad se pohybuje mezi 110 tisíc ve všední den a 300 tisíc o víkendu) a 24 časa (list s prvky bulváru s nákladem 110 tisíc denně) společnosti New Bulgarian Media Group (NBMG), ovládané Irenou Krastěvovou a jejím synem Deljanem Pejevským. Ten je sice poslancem za opoziční stranu turecké menšiny (Hnutí za práva a svobody), ale podobně jako o jeho matce je o něm známo, že má s premiérem menšinové pravicové vlády velmi dobré vztahy.

Bivol s odvoláním na nejmenované, ale dobře informované zdroje napsal, že Borisov dal Pavlovovi na vybranou – buď oba deníky prodá, nebo může počítat s pobytem za mřížemi. Čehož by zřejmě nebylo příliš těžké dosáhnout. Pavlov a jeho obchodní partner Ogňan Doněv jsou od jara vyšetřováni pro podezření z praní peněz, ke kterému mělo dojít při převzetí zmíněných dvou novin od německé mediální skupiny Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), která se na konci roku 2019 rozhodla z Bulharska vzhledem k poměrům na zdejším mediálním trhu úplně stáhnout (nedávno tak učinila i v Srbsku).

Pokud by oba deníky skončili v rukou NBMG, získala by tato skupina téměř monopolní postavení mezi vydavateli novin v Bulharsku. Zbyl by jediný deník, který by jí nepatřil – list Sega (s poměrně nízkým nákladem kolem 20 tisíc denně). Za jediný opravdu nezávislý zdroj je v Bulharsku považován ekonomický týdeník Kapital, ostatní listy jsou poplatné obchodním zájmům vydavatelů, kteří je využívají k propagaci svých služeb a výrobků a k útokům na konkurenty.

Podle Bivolu premiér už kontaktovat některé známé novináře, aby s nimi dohodl redakční linii obou zmíněných listů, pokud je převezme NBMG. Menšinová vláda chce mít před volbami, které proběhnou příští rok v létě, pod kontrolou většinu médií – obavy z úspěchu levice jsou vzhledem k nepříliš úspěšným pokusům reformovat justici a účinně bojovat proti organizovanému zločinu a korupci ve státní správě celkem oprávněné. Nejde přitom o to, aby noviny vládu podporovaly – premiérovi stačí, když ji nebudou kritizovat.

Informace zmíněného zdroje doplňují rešerše, které zveřejnila v dubnu organizace South and East Media Organisation (SEMO) propojená s Mezinárodním tiskovým institutem (IPI). Podle nich se poté, co WAZ odešla z Bulharska, naplno rozhořel boj mezi Pavlovovým koncernem a NBMG (k čemuž obě skupiny využívají hojně i stránek jimi vlastněných novin), který vedl k tomu, že v zemi celkově vzrostla obecná nedůvěra k médiím.

Nejde přitom o nějaké ideologické soupeření, ale čistě o soukromé a komerční cíle. Pro politiky je nyní snazší na média působit – jejich majitelé potřebují v tomto souboji politickou podporu a jsou ochotni za ni i odpovídajícím způsobem posloužit.

 
 
 
reklama

Nejčtenější za týden

reklama

Denní zpravodaj e-mailem

Čtěte nás na sociálních sítích

Na Twitteru sledujte telegrafické zprávy
a odkazy na všechny naše články.



Na Facebooku sledujte delší komentáře,
fotografie a odkazy na vybrané články.

 
 

Národní galerie reklamy

 
další kampaně