Televize Prima představila v podzemí pražské Kolbenky podzimní program. Má Chalupáře, Pevnost Boyard i Zdeňka Trošku. Tiskovku moderoval Zdeněk Pohlreich.

Proč v roce 2016 sledovat Snapchat

Sociální síť Snapchat s instantními obrázky je pro mladé zábava podobná televizi, tvrdí Tomáš Votruba z TL5 Digital. Vypočítává, proč by nové prostředí mohlo zajímat marketéry.

Komunikace jako ve skutečnosti

Snapchat ze všech sociálních sítí nejlépe simuluje to, jak funguje běžná mezilidská komunikace. Převážnou část našeho života komunikujeme tváří v tvář, dialogem mezi sebou, když se s někým potkáte na ulici a něco mu řeknete, tento moment zmizí. Všechny klasické sociální sítě jako Facebook, Instagram a Twitter ovšem ukládají naše fotky, texty, videa a tím za sebou zanecháváme spoustu obsahu. Snapchat šel naprosto jiným způsobem, obsah je dočasný a proto je přirovnáván k nástupu televize v 50. letech v USA. V televizi se objevilo vysílání, pak skončilo. Tečka. Nic víc. 

Snapchat se podobá televizi

Snapchat začal jako aplikace pro náctileté na sdílení fotek, které se samy po několika vteřinách vymažou. Nyní se firma s hodnotou 16 miliard dolarů posunula do zábavy. Prvním vylepšením původní funkce je My Story, možnost skládání snapů (fotek a videí) za sebou do celodenního příběhu, který vydrží 24 hodin. To nutí uživatele se neustále vracet. Dalším produktem jsou Live Stories, ty přenášejí obsah ze sportovních událostí, hudebních festivalů či kulturních akcí, které dokážou zaujmout 10 až 20 milionů uživatelů každý den. V lednu 2015 spustil Snapchat funkci Discover, která umožňuje vybraným mediálním partnerům jako CNN, MTV, Cosmopolitan nebo Food Network (aktuálně je jich 15) připravovat videa, články, kvízy, animace a další obsah novým způsobem. Třeba MTV takto loni přenášela výroční Video Music Awards dvanácti milionům lidí, v klasickém živém přenosu v televizi to přitom bylo pět milionů diváků a toto číslo rok od roku klesá.

Rychle rostoucí služba pro mladé

Snapchat patří mezi nejrychleji rostoucí služby pro mladé. Aktuálně má přes 100 milionů aktivních uživatelů, většinou se jedná o uživatele ve věku 13 až 34 let.

Počtem přehrání videí dohání Facebook

Každý den Snapchat přehraje lidem 7 miliard videí. Pro zajímavost, Facebook s patnáctkrát větší uživatelskou základnou zaznamená 8 miliard zhlédnutí videa denně.

Ovládání je příšerné, mladí to ale neřeší

Snapchat porušuje veškerá zaběhnutá pravidla uživatelské zkušenosti. Řada digitálních expertů starších třiceti let prohlásila, že už jsou na tohle ovládání staří. Snapchat přišel s vlastním systémem navigace, který je opravdu zpočátku zmatečný používáním gest a swipování. Zkuste si schválně aplikaci celou projít a pokud je vám přes třicet, najednou pochopíte, jak se cítili vaši rodiče, když poprvé ovládali počítač. Dejte tomu dva dny a omládnete.

Zvykněme si na video na výšku

Většina tradičních služeb preferuje formát videa na šířku jako tu správnou cestu. Periscope nebo jemu podobný Meerkat začaly s videem na výšku a Snapchat mu nyní dodává cool faktor. Ukazuje se, že pro nejmladší uživatele, co vyrostli s mobilem v ruce, je to přirozené. Snapchat navíc tvrdí, že videa na výšku mají až devětkrát vyšší šanci, že je uživatelé uvidí až do konce.

Snapchat začíná prodávat reklamu 

Pro letošní rok 2016 má Snapchat údajně podepsáno několik kontraktů v řádu milionů dolarů, kromě toho se neustále rozšiřuje obchodní tým. Obchodní je momentálně 50. Snapchat připravuje taky několik nových reklamních formátů, například Sponsored Selfie Filters, které umožňují umístit produkt vedle vlastního selfie. Představte si to třeba tak, že se vyfotíte ve slunečných brýlích Ray Ban a značka k vaší fotce připojí sponzorovanou reklamu.

Mění se způsob konzumace videa

Signálů, že online video je na vzestupu a zároveň že mladým uživatelům stačí k pochopení videa 5, 10 nebo 15 sekund, se ukázalo víc – zasloužil se o to Instagram nebo třeba Facebook. Snapchat to posouvá jestě dál, videa mají sice maximální délku 10 sekund, ale také umožňuje přeskakovat na další a další sekvenci v rámci jednoho záznamu. Nebaví tě to? Jdi dál!

Zakladatel je miliardářský fracek

Drzý, arogantní, geniální. Evan Spiegel je nejmladší miliardář na světě. Když mu velký šéf největší reklamní skupiny na světě WPP Martin Sorrell při setkání řekl, že Evan je první pětadvacetiletý miliardář, kterého potkal, dostal svéráznou odpověď: „Je mi dvacet čtyři.“

Facebook by dal za Snapchat třikrát víc než za Instagram

Facebook chtěl koupit už v roce 2013 Snapchat za 3 miliardy dolarů, pro zajímavost za Instagram dal “pouhou” miliardu. Mark Zuckerberg vycítil příležitost, jak se dostat k teenagerům. Evan Spiegel si uvědomil, že sedí na něčem velkém a neprodal to. Uvědomuje si dostatečně, že úspěch každé velké sociální sítě stojí dost často na generaci teenagerů.

Mobil mění celý internet

Zatím Google, Facebook a další sítě vznikly v době počítačů, Instagram i Snapchat jsou služby, které slovo počítač neznají a byly vytvořeny pouze pro mobily. To je obrovská změna. Stojíme u zrodu prvních služeb, které budou utvářet úplně novou generaci internetu a sociálních sítí.

Tomáš Votruba

Tomáš Votruba

Autor pracuje v agentuře TL5 Digital. Ta na Snapchatu vytvořila mimo jiné první kampaň pro značku Jägermeister.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr