Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

„Průřez historií po 175.“ Přesto je Pilsner první

Triad Advertising s odřenýma ušima uspěl s Pilsner Urquell i s Excelentem a obsadil první dvě příčky Reklamní katovny. Velkolepý návrat pana Spaka ani Jiřího Mádla se nekoná.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 12. týden 2017

  1. Triad Advertising: Ten pravý originál už 175 let (43 %)
    značka: Pilsner Urquell, klient: Plzeňský prazdroj
  2. Triad Advertising: Vydej se s Excelentem po vlastní ose (32 %)
    značka: Excelent, klient: Plzeňský prazdroj
  3. Kaspen/Jung von Matt: Seznamte se s panem Hansem Peterem Spakem (32 %)
    značka, klient: Spak
  4. AdHackers: To si zamiluješ! (31 %)
    značka: Bohemia Chips, klient: Intersnack
  5. McCann: Zamiřte dál, zamiřte výš (22 %)
    značka: Baťa Insolia, klient: Baťa

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Výlet do minulosti s plzní v ruce

Značka piva Pilsner Urquell spustila 15. března v televizi novou kampaň. Jedná se o minutový reklamní spot, jehož tématem je 175. výročí od okamžiku, kdy Josef Groll uvařil první várku plzeňského ležáku. Diváci se ocitají v hospodě, která se stává dějištěm zásadních okamžiků Česka. Průvodcem je nejen výčepní ale také plzeňský ležák. „Chceme připomenout, že originál Pilsner Urquell v nezměněné podobě provázel Čechy ve chvílích beznaděje i během euforických vítězství,“ říká Luděk Baumruk, marketingový manažer značky Pilsner Urquell. Tvůrci kampaně zároveň připomínají, že na pivo u nás odjakživa chodili obyčejní lidé, prezidenti i světoví šampióni.

Spot natočil režisér Eric Hillenbrand. Kreativu zajistila agentura Triad Advertising v produkci Savage, postprodukci si vzala na starost R.U.R. Postproduction. Hudební doprovod obstaral skladatel Vladimír Martinka. Reklama bude na obrazovkách až do letošního října , kdy oslavy výročí Pilsner Urquell vyvrcholí. Kampaň bude probíhat i na webu, sociálních sítích značky a v hospodách.

Standardizované kreativní řešení ‚tradiční produkt vás provází historií‘, naposledy to dělala Česká spořitelna tuším loni. Exekuce mě neuráží – až na ten zbytečně doslovnej a navíc špatně zahranej voiceover. Bez něj by to fungovalo asi líp, viz dodneška nepřekonaná Becherovka – odkaz na video.
Martin Svetlík (Mustard)

Plzeňské déjà vu aneb průřez historií po sto sedmdesáté páté. Co se jednou vybodnout na tradici a zkusit být trochu originálnější?
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Těžká nostalgie v tradičních historizujících mantinelech přední české pivní značky. Hezké, ale ukecané – z generického voiceoveru jsem si odnesl nesourodou slovní kaši patetických frází.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Tradícia a udieranie na vlasteneckú notu sú úplne na brand a určite to bude celé skvele fungovať. Lenže… možno chcem od reklamy veľa, ale bolo by fajn, ak by tu Česi nepôsobili tak pasívne. Dejiny sa im dejú za oknami, zatiaľ čo popíjajú pivko. Človek má skoro dojem, že by dejiny plynuli rýchlejšie, ak by stále nad tým pivkom nevysedávali! Možno by bolo fajn, ak by dlhoveká značka, čo dejiny prežila, len nepopisovala, ale celú svoju skúsenosť pretavila v niečo aktuálne. Neviem si totiž predstaviť silnejší brand, ktorý by v Česku varoval pred opakovaním dejín! Ale chápem, že by to nepredávalo. To sú len moje malé, kaviarenské sny.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Musí bejt opravdu únavný pořád vymejšlet další a další variace na stejný téma. Mně už ta glorifikace český historie začíná nudit. Nemohl by se Pilsner začít dívat do budoucnosti? Anebo alespoň do přítomnosti. A propós. Ten výčepák zase mluví jak kniha. Taky ty synchrony a asynchrony by mohly bejt líp pořešený.
Ondřej Souček (Luftballon)

Je to hezky nabarvený, jsou tam fajn kostýmy a vlastně i casting. Ale nějak tomu chybí jakýkoliv emoce. Nevím.
Richard Axell (Outbreak)

2. Excelent poprvé v televizi

S reklamou do televize přichází také značka Excelent a to vůbec poprvé. Je pod ní rovněž podepsaná agentura Triad Advertising. Spot rozvíjí myšlenku webu excelentmag.cz, kterou Triad už dva roky spravuje. Chce mladým lidem dodávat kuráž dělat věci po svém. Provokovat je a vyzývat je, aby vyrazili „po svý ose“. Televizní reklamu doplňuje zároveň dlouhodobá digitální kampaň.

„Cílem spotu je mladé lidi motivovat, aby se realizovali, v čemkoli a jakkoli. Snažili jsme se o nedirektivní podání, abychom nemluvili jen k úzké skupině,“ uvedl Martin Mareš, kreativní ředitel Triadu. „Spot nestaví na známých osobnostech. Je dílem reálných lidí, kteří svůj směr už našli. Tomáš Vintr je profi skater. Potkáte ho jezdit na Plechárně nebo Stalinu stejně jako režiséra Davida Chvátala. Třeba text psal Šimon Ondruš, který píše na ulici nebo festivalech básně na počkání,“ doplnil Mareš.

Excelentmag.cz je super on-brand čtení o skutečně aspirativních lidech. Potud klobouk dolů. A pak to překlopíte do třicítky a zbyde vám tam… kluk co jezdí na skejtu na Stalinovi? Come on. Do toho úplně plochá hudba, střih i copy. Excelent mám rád, ale tohle mě fakt mrzí.
Martin Svetlík (Mustard)

Vstaneš a půjdeš po svý ose – to jako až mně nalitýho nechaj jít cajti na dálnici po čáře? Spot má za cíl provokovat mladé – já už mladej nejsem, ale provokuje mě to taky – svým rádoby cool pojetím.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Tohle jsou takové oživlé obrazy. Proč je to, včetně hudby, tak strašně hodný a pozitivní? Mohly to být Kmeny, ale je to Starobrno. Jo, to s tím spotem z Brna.
Marek Prchal

Hezký obrázek, má to švih. Komunikace Excelentu je dlouhodobě konzistentní, což oceňuji. Možná je to trochu modelingově přechlazené, ale takové už ‚bezstrýcové‘ pivo bývá:)
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Je to krásne natočené a vypiplané, chápem náväznosť na predošlé aktivity, ale aj keď vidím pivo v každom zábere, vôbec to nepôsobí ako reklama na pivo. Viem, že je to zámer, ale nie je to už pre brand trochu nebezpečné?
Tomáš Hrábek (Symbio)

Jaggemeister je o dva chlupy lepší. A kdo z vás říká ‚jít po vlastní ose‘? Myslim, že tohle musí být exekučně nějak podpořeno. Jinak to vypadá, že ‚Jít vlastní cestou‘ bylo obsazený a tohle je jediná náhradní varianta, která byla volná.
Ondřej Souček (Luftballon)

Nevěřim. Ani. Slovo. Zlatej McCann. Hlavní hrdina – junák k neudolání mi vyloženě vadí.
Richard Axell (Outbreak)

3. Návrat legendy 90. let

Čtvrt století uběhlo od chvíle, kdy Spak přišel s dnes již zlidovělým sloganem „Spak má šmak“. Nyní přichází firma novým spotem, v němž chce zdůraznit skutečnost, že za ní stojí konkrétní majitel. Zakladatel firmy Hans Peter Spak hraje v reklamě sám sebe. Kampaň vymyslela agentura Kaspen/Jung von Matt a má za cíl oslovit mladší skupinu spotřebitelů. Hans Peter Spak byl prvním porevolučním zahraničním investorem v Československu a zároveň jeden z prvních inzerentů, jeho reklamy si lidé pamatují dodnes.  

„Ne každý ví, co Spak vlastně znamená. Nejsme korporace, za naší firmou stojí člověk z masa a kostí, což nás odlišuje od konkurence,“ říká Tomáš Froyda stojící v čele české filiálky Spaku. Produkci nového spotu zajistila Bistro Films, režii se ujal James Pilkington. Nákup mediálního prostoru zajišťuje PHD, na PR má Spak agenturu Doblogoo.

Nosnej příběh otce zakladatele, nevěděl jsem a zaujalo mě to. Akorát když z něj uděláte takovouhle parodii, tak se trošku střílíte do vlastní nohy. Když už něčemu věříte, chce to postavit se za to vážně. Jinak to nepla.
Martin Svetlík (Mustard)

Některý ty prostřihy mohly bejt líp načasovaný a srozumitelnější, jinak je to celkem normál. Neurazí, nenadchne. Ze starýho Špaka šlo vymáčknout víc.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Super, smyčce z levného synťáku, to miluju. Uklidňuje mě to. Je super, že se vrací ‚Spak má šmak‘, to taky miluju. Jinak tam není nic. Nula.
Marek Prchal

Obskurní. Strnulé. Potrhlé. Pokus o figurální avantgardu, který se zadrhl kdesi na půli cesty.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Nadsázkou tu je dobre nakročené k vytvoreniu malého českého plukovníka Sandersa. Ešte by to chcelo omladiť aj vzhľad produktu, aby nevyzeral ako úplná shitka.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Guru České reklamy Jiří Mikeš vymyslel svého času ‚Spak má šmak‘ a dostal za to ‚příspěvek na polívku‘ 1500 Kč. Po dvaceti letech se tento claim stále objevuje v komunikaci a firma z něho těží. Myslim, že by bylo fér, aby Spak odměnil Jířího Mikeše něčím hodnotným, samozřejmě ne několika lahvičkami kečupu či vlaječkami. Poznámka k televiznímu spotu: ‚WTF?‘
Ondřej Souček (Luftballon)

Na český poměry fajn spot. Určitě by mu slušela ještě o kousek větší stylizace, kvůli které si nejspíš vybrali právě Jamese Pilkingtona. Print co byl u článku na msm je žalostně nudnej, ale třeba se to ještě rozjede. Kvůli němu to je prostě průměr.
Richard Axell (Outbreak)

4. Československá láska

Po vyhraném tendru výrobce Intersnack vytvořila agentura AdHackers Jana Řeháka kampaň pro brambůrky Bohemia (Slovakia) Chips a to jak v Česku, tak na Slovensku. Vznikly dva komplementární půlminutové spoty, jejichž ústředním motivem je láska. Hlavní role ztvárnili Jiří Mádl a Kristína Svarinská. V televizi je reklama k vidění od 20. března.

Hned jsem si vzpomněl na velmi podobnou Kofolu z roku 2008. Gratulace do Intersnacku, jste jen 9 let pozadu za trhem.
Martin Svetlík (Mustard)

Při prvním zhlídnutí jsem se soustředil na to, že Mádl má buď příušnice nebo ho poštípaly vosy, takže mně unikl smysl spotu. Při druhym zhlídnutí jsem zjistil, že žádnej smysl nemá.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Skvělé, zase se někdo pokusil o tzv. ‚české léto‘. Příroda, přebarvený obraz, pohoda, seno, láska. Za mě je to málo bramborové. Co umí Kofola – Střelnice v každém záběru, to se tady stěží nasbírá. Spíš to zůstalo ve skriptu. Nic, nula.
Marek Prchal

Bohemia Chips mám rád. Jirku Mádla mám rád. Ale dohromady to moc nezafungovalo – je to prostě jen další vypitvořená ‚řempo‘ verze jihočeské idyly.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Slovné popichovanie medzi Slovenou a českou hviezdou vo výpredaji by fungovalo lepšie, ak by fungovalo na základnej, sémantickej úrovni. Keďže ale nefunguje a celé je to umelé a nesympatické, neostáva mi nič iné, len si ďalej po kvapkách liať savo do uší.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Červený traktůrek se posunuje správným směrem. Příjemnej spot a Mádl hraje dobře. Kromě závěrečného záběru na chips překrývající slunce je to docela ‚klišé free‘. A můj vítěz týdenního hodnocení.
Ondřej Souček (Luftballon)

Baví mě jak si to na nic nehraje. Je to sázka na jistotu – klasická masovka. Takže to starší lidi určitě osloví a to nemyslím nijak zle, určitě je to záměr. Jako člověk z oboru si samzřejmě říkám, že je škoda jak, konzervativní reklama to je.
Richard Axell (Outbreak)

5. Jarní procházka

Obuvnická firma Baťa aktuálně přichází do televize s krátkým, 20 sekundovým spotem. Představuje vlastní značku Baťa Insolia, kterou Baťa uvádí na trh novou technologi pohodlné obuvi. Jedná se o globální kampaň, jež byla lokalizována pro ČR. Kreativa pochází od agentury McCann a reklama byla natočena v Praze.

Dvacetivteřinové produktové demo na červené lodičky. Emoce slabý, branding slabej, sdělení slabý. A navrch opět nezvládnutá režie voiceoveru. Meh.
Martin Svetlík (Mustard)

‚Dopřejte si pohodlnější chůzi po delší dobu a získejte pocit větší výšky.‘ No, já nevim, spíš bych řek, že níž už klesnout nešlo.
Adam Roučka (Saatchi & Saatchi)

Je to kožené, což na rozdíl od bot nevidím jako přednost. Záběr na prodavače mi kdovíproč evokoval Úsvit mrtvých.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)

Vysvetlí mi niekto prosím, čo je to tá Insolia? A prečo tá pani celú dobu tak divne heká? A prečo by sa logo Bati dalo vymeniť za akékoľvek iné logo a stále by to fungovalo rovnako?
Tomáš Hrábek (Symbio)

Typická kleptomanka. Ta by štípla i jarmilky. A výmluvu si najde každej. Ale jasně, mezinárodní koncept Tak dobrá bota, že za ní zapomeneš zaplatit“ je celosvětově pochopitelný a vlastně velice odvážný. Pro diváka znalého pražských reálií je nejzajímavější cesta hlavní hrdinky. Z Příkopů se přes Nekázanku dostává až do levého pruhu rozestavěného Pražského okruhu, kde je konečně dostižena skupinou prodavačů. Nějakých 15 kilometrů od prodejny. Z tohoto pohledu to nemá chybu.
Ondřej Souček (Luftballon)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.