Většina českých firem různých velikostí používá pro prezentaci vlastních produktů směrem veřejnosti specializované PR agentury. Nejvíc si přitom cení, že takové agentury jsou schopné poradit, která média jsou nejvhodnější, dále že ušetří čas a umějí poradit. Největší nespokojenost je naopak spojena s odměňováním agentur: firmám nejvíc vadí jak účtují služby, že nebývají ochotné přistoupit na placení v závislosti na úspěchu, a také že se jim často mení lidi.
Ukazuje to průzkum agentury Focus Agency z června a července 2013 [podrobné výsledky v PDF], na vzorku 478 firem různých velikostí, od těch zaměstnávajících do 50 lidí až po ty s více než 1.000 zaměstnanců, přičemž 16 % z nich mělo loni obrat nad 1 miliardu Kč. Nejvíc byly zastoupeny potravinářské firmy, informačně-technologické, farmaceutické a finanční instituce.
„Otázka hodnocení efektivity by měla být jasná už u briefu. PR agentury by měly být schopné přistoupit na success fee jako součást finančního hodnocení. Je to i určitým znakem důvěry ve vlastní schopnosti. Je nicméně potřeba definovat, jak se bude efektivita kampaně měřit,“ podotkl k odměňování za PR služby Robert Svoboda, šéf Focus Agency.
Firmy přitom nejčastěji hodnotí najatou PR agenturu v závislosti na tom, kolik jí dokáže zajistit výstupů v médiích. Co do četnosti následují vlastní systém hodnocení, počet oslovených v cílové skupině na základě mediálních dat a konečně ekvivalent ceny za inzerci (AVE).
„Z těchto metrik považuji tu poslední a první za nejméně šťastné, AVE i počet výstupů jsou jen kvantitativní metodou. Nevypovídají o tom, k jakým lidem se vaše komunikační sdělení dostalo. Z tohoto pohledu dává mnohem větší smysl hodnotit počet oslovených osob v cílové skupině na základě mediálních dat. Ideální je průzkum před a po ukončení kampaně, který zjišťuje, zda byl naplněn cíl kampaně – třeba kolik procent lidí v určité cílové skupině hodnotí nějaký jev pozitivně. Bohužel díky své náročnosti nejsou takové průzkumy zdaleka vytvářeny tak často,“ komentoval Svoboda.
ZASTOUPENÍ OBORŮ FIREM V PRŮZKUMU | ||
obor | počet | zastoupení v % |
Potravinářské firmy | 253 | 20,000 |
ICT | 171 | 13,518 |
Farmaceutické firmy | 137 | 10,830 |
Finanční instituce | 137 | 10,830 |
Vybavení domácností | 95 | 7,510 |
Software na zakázku | 89 | 7,036 |
Stavebnictví | 53 | 4,190 |
Textil a obuvnictví | 48 | 3,794 |
Hračky pro děti | 44 | 3,478 |
Telekomunikační společnosti | 44 | 3,478 |
Doplňky stravy | 26 | 2,055 |
Fashion | 26 | 2,055 |
Developerské firmy | 23 | 1,818 |
Dopravní a přepravní firmy | 23 | 1,818 |
Ostatní lifestyle | 23 | 1,818 |
Nakladatelství a vydavatelství | 22 | 1,739 |
Kosmetika | 14 | 1,107 |
Obuv a kabelky | 7 | 0,553 |
Doplňky | 5 | 0,395 |
Energetické firmy | 3 | 0,237 |
Elektronika | 2 | 0,158 |
Hudební firmy | 2 | 0,158 |
Komunikační firmy | 2 | 0,158 |
Nadace | 2 | 0,158 |
Optické firmy | 2 | 0,158 |
Advokátní kancelář | 1 | 0,079 |
Bezpečnostní firmy | 1 | 0,079 |
Drogerie | 1 | 0,079 |
Event agentura | 1 | 0,079 |
Film a fotografie | 1 | 0,079 |
Kadeřnictví | 1 | 0,079 |
Kancelářské potřeby | 1 | 0,079 |
Lázně | 1 | 0,079 |
Potravinové doplňky | 1 | 0,079 |
Pronájem reklamní techniky | 1 | 0,079 |
Realitní kanceláře | 1 | 0,079 |
Tisková firma | 1 | 0,079 |
Zdroj: Focus Agency |