Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Radní za KSČM chce reklamu na ČT:D

Ivana Levá jako kmotra želvy v plzeňské zoo, duben 2007. Foto: Daniel Beran / Mafra /Profimedia.cz

Ivana Levá jako kmotra želvy v plzeňské zoo, duben 2007. Foto: Daniel Beran / Mafra /Profimedia.cz

Vrátit reklamu do České televize a zavést ji nově také na nedávno spuštěný kanál pro děti ČT:D, pro to se dnes vyslovila Ivana Levá, čerstvě zvolená členka Rady České televize a ještě donedávna poslankyně KSČM starající se mimo jiné právě o mediální legislativu. Názor, v radě ojedinělý, přednesla v diskusi nad výnosy ČT z reklamy a sponzoringu při dnešní schůzi televizní rady. Ta byla druhým zasedáním, jehož se Levá a pět dalších nově zvolených radních účastnilo.

„Patřím taky k těm kacířům, kteří jsou pro, aby se reklama vrátila,“ podotkla úvodem Levá, bývalá pedagožka. „Co je špatného na reklamě na dětském kanálu? Myslíte, že dítě se dívá jenom na dětské kanály?“ prohlásila pak také. Děti podle ní můžou zahlédnout i na jiných kanálech spoty, které ho údajně mohou škodit. Naopak na Déčku postrádá prostor, kde se malí diváci v rámci reklamy může dozvědět třeba o nových vhodných knihách.

Levá připomněla, že už od roku 2011, kdy sněmovna nakonec zakázala teleshopping v celé ČT a reklamu na ČT1 i ČT24 a reklamu na ČT2 a ČT Sport omezila na 0,5 % denního vysílacího času, zastává názor, že „když zmizí reklama z České televize, budeme mít Always s křidélky za padesát korun“. Tedy že zákaz reklamy na České televizi zdražuje nejen reklamu na ostatních, komerčních stanicích, a tím pádem cenu zboží v tuzemských obchodech. Šlo o argumenty, které tehdy používali také zadavatelé reklamy a marketingové agentury.

Pro samotný návrat reklamy do České televize, respektive zmírnění zmíněného omezení, se dnes vyslovili také další z nových radních Luboš Beniak a Richard Hindls, stejně jako jejich služebně starší kolegové Jan Prokeš a Josef Pavlata.

Pavlata zároveň vyzval k tomu, „abychom už nikdy nemluvili o reklamě na dětském kanálu“. Proti komercializaci Déčka byl také generální ředitel České televize Petr Dvořák. Podle něj by k současným 35 milionům Kč ze spotové reklamy na ČT2, respektive 55 milionů na ČT Sport (jde o výnosy za rok 2013) přibyly díky reklamě na Déčku jen „jednotky, nejvýš nízké desítky milionů“.

Dvořák ale hlavně v kandidátském projektu na podzim 2011 sliboval mimo jiné, že spustí dětský kanál bez reklamy, což koncem srpna 2013 splnil. Proto opakovaně prohlašuje, že na Déčku reklama nebude. Naposledy to řekl při včerejší debatě v Senátu. Tam také vystoupil proti „návratu“ reklamy do ČT: „Nejsem zastáncem toho, aby se Česká televize vrátila ke způsobu financování prostřednictvím reklamy, protože to, že té reklamy nemá moc, tak ji velmi osvobozuje a umožňuje jí být opravdu nezávislou na jakémkoli koaličním tlaku.“