Rozhlasové radě se představili Martin Groman a Klára Lukešová-Stejskalová, noví šéfové stanic Vltava, respektive Radio Praha. Na dnešní schůzi radních též zaznělo, že vést Vltavu chtělo 31 lidí, ale šéf rozhlasu René Zavoral si nakonec ze čtyř finalistů (Dita Hradecká, Petr Christov, Martin C. Putna, Pavel Klusák) nevybral nikoho.

Recesistický hornický klip způsobil poprask

Video mělo pozvat horníky na candrbál. Pobouřilo ale hudební kritiky a online diskutéry.

Jeden ze záběrů klipu, který vzbudil hodně diskusí

Jeden ze záběrů klipu, který vzbudil hodně diskusí

Živou odezvu vzbudil během března na internetu videoklip Šachťák, který působí trochu jako reklama na těžbu uhlí v severních Čechách. Na mix svérázně přetextovaných písní z muzikálu Pomáda v něm tančí členové Spolku severočeských havířů, mimo jiné zaměstnanci společností Severočeské doly a Severní energetická.

Videoklip se dostal do zorného úhlu hudebního kritika Jardy Konáše, který mu věnoval jeden díl svého blogu Hudební masakry publikovaného v magazínu Čilichili. Coby „bizarní videoklip týdne“ jej zmínil také Kamil Fila na svém webu Ještě větší kritik, než jsme doufali. Konášův názor, že jde o nevhodné firemní video publikované v citlivé situaci, kdy se jedná o prolomení těžebních limitů v severních Čechách, se pak objevil i v různých internetových diskusích (v textu klipu se totiž v souvislosti se slovem Šachťák objevuje i přízvisko Postrach měst, doprovázené prostřihem na „přeškrtnuté“ dopravní značky označující konce obcí Horní Jiřetín a Černice). Klip vyrobila chvaletická produkční společnost MS Production Zdeňka Skřivánka. Podle jejího zásupce Martina Studeckého však o žádnou reklamu ani propagační firemní video nešlo.

„Klip vznikl jako recesistická pozvánka na Hornický candrbál, což je tradiční ples, který v Mostě pořádá Spolek severočeských havířů (jde o dobrovolnou organizaci sdružující severočeské horníky, zaměstnance takzvaných lomových provozů, ale také lidi z místní samosprávy a z regionu). Každý rok se pro candrbál vymýšlí něco nového, loni se hrálo divadlo, letos jsme přišli s tímhle klipem. Na písničku se pak tancovalo i na plese. Klip sloužil čistě pro pobavení členů spolku. Hornické firmy s ním měly společné jen to, že členy spolku jsou i jejich zaměstnanci a že nám musely povolit natáčení v prostředí povrchového dolu, takže jsme museli dodržet určitá bezpečnostní pravidla,“ tvrdí Studecký.

Na internet umístila video sama produkce, ale s jeho „virálním potenciálem“ ani s tím, jak výbušně by mohl působit, podle Studeckého dopředu nepočítala. „Nikdo nás dopředu nekontaktoval, nikdo se na nic neptal a najednou se začaly objevovat ohlasy, že je to útok uhelných společností na severočeské obce. Není to tak, byla to čistá recese. Ale když to budeme komentovat, stejně nikoho nepřesvědčíme,“ říká Studecký.

Celý videoklip svým zpracováním lehce připomněl propagační video teplárenské společnosti Dalkia ČR z roku 2013 od ostravské televize Polar, v němž tančili zaměstnanci elektrárny Třebovice. Podle Studeckého jde ale o náhodu a mezi oběma videi není žádná souvislost.

„Zaměstnanecká videa“ s hudebními čísly se stala také součástí oficiální propagace potravinové společnosti Kostelecké uzeniny, patřící do holdingu Agrofert Andreje Babiše. Na melodii písně Karla Hašlera Ta naše písnička česká tak vytvořili parafrázi kostelečtí řezníci.

Kostelecké řeznice zase v reklamě Bude dobře napořád „přetextovaly“ píseň Bejvávalo dobře.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr