Mezinárodní agentura Recma ve čtvrtek vydala revidovaný žebříček mediálních agentur na českém trhu za rok 2014, který upravuje tři týdny staré původní výsledky. Významně změnila pořadí tuzemských agentur podle objemu inzertních rozpočtů klientů, takzvaných billings. Změny Recma odůvodňuje chybou ve svém programu.
V čele jednotlivých mediálních agentur zůstává lokální Médea Jaromíra Soukupa (podle Recmy rostla meziročně o 10 %), následovaná agenturou MediaCom ze skupiny GroupM. Na třetí a čtvrté pozici jsou agentury Omnicomu OMD (-1 %) a PHD (+16 %), kterým byl původně přisouzen významný pokles (-27 %, respektive -20 %). Naopak se v žebříčku směrem dolů výrazně propadla agentura Starcom MediaVest ze skupiny Publicis (-22 %, původně +2 %). Nově byly do přehledu přidány lokální agentury Knowlimits (meziročně nejrychlejší růst ze sledovaných, 42 %) a Media Investments.
Celkově se obrat mediálních agentur v roce 2014 podle nové zprávy meziročně zvedl o 5 % na 926 milionů eur (přibližně 25 miliard Kč). Stará ukazovala pokles trhu o 2 % a billings ve výši 905 milionů eur.
Z pohledu celých mediálních skupin je v čele stále GroupM a druhá Médea, pokud se k ní započte agentura Havas Media, se kterou spolupracuje. Na třetím místě zůstávají stejně jako loni agentury skupiny Omnicom Media Group, následované sítí Publicis (Starcom a ZenithOptimedia). V původní zprávě byl Publicis před Omnicomem.
Opravený žebříček
Pořadí mediálních agentur na českém trhu (podle billings, v milionech eur)
Původně vydané žebříčky
Pořadí mediálních agentur působících na českém trhu (podle billings v milionech eur)
agentura | 2014 | 2013 | rozdíl |
Médea | 145 | 145 | 0 % |
MediaCom | 132 | 126 | 5 % |
MEC | 90 | 95 | -5 % |
Starcom MediaVest | 82 | 81 | 2 % |
Mindshare | 81 | 71 | 14 % |
OMD | 66 | 91 | -27 % |
ZenithOptimedia | 65 | 57 | 13 % |
Havas Media | 49 | 44 | 10 % |
UM | 45 | 47 | -4 % |
PHD | 43 | 53 | -20 % |
Maxus | 41 | 37 | 11 % |
Vizeum | 24 | 21 | 16 % |
Carat | 20 | 30 | -34 % |
A!M | 12 | 12 | 0 % |
Initiative | 11 | 14 | -24 % |
celkem | 905 | 924 | -2 % |
Pořadí mediálních skupin na českém trhu (podle billings, v milionech eur)
skupina agentur | 2014 | 2013 | rozdíl |
GroupM | 345 | 329 | 5 % |
Publicis | 147 | 138 | 7 % |
Omnicom Media Group (OMG) | 121 | 156 | -23 % |
Mediabrands | 56 | 61 | -9 % |
Havas Media | 49 | 44 | 10 % |
Dentsu Aegis Network | 44 | 51 | -14 % |
celkem nadnárodní | 761 | 779 | -2 % |
Médea | 145 | 145 | 0% |