Na českém trhu je od prosince česká videobanka Recvideo.cz, provozuje ji pražské studio Leontynka Davida Vozdeckého. Aktuálně nabízí tisícovku klipů, které prodává za 499 Kč (19 eur) za kus. Průměrně mají stopáž 2 až 4 minuty. „Denně videobanku aktualizujeme o nové záběry politiků, umělců, budov, měst, ale třeba i o stroje určené na těžbu uhlí,“ láká Vozdecký.

Reflex.cz opisuje z Wikipedie a propaguje Svobodné

Přebírání z internetové encyklopedie se děje bez uvedení odkazu, o Svobodných píše jejich stranická kolegyně.

Kandidát TOP 09 na senátora Viliam Buchert v říjnu 2012 při své předvolební kampani. Foto: Dan Materna / Mafra / Profimedia.cz

Kandidát TOP 09 na senátora Viliam Buchert v říjnu 2012 při své předvolební kampani. Ve volbách neuspěl, po krátkém angažmá v Českých drahách se v prosinci 2013 vrátil do Reflexu. Foto: Dan Materna / Mafra / Profimedia.cz

Autoři internetové odnože časopisu Reflex neposkytují ve svých textech vždy úplný čtenářský komfort. Minulý týden převzali kus textu z online encyklopedie Wikipedia, aniž citovali, nebo nechali mluvit sympatizanty jedné konkrétní politické strany, aniž o tom byla v textu zmínka.

Nepřiznané citace z Wikipedie využil ve svém textu o prezidentovi Uruguaye José Mujicovi [screenshot] vedoucí Reflex.cz Viliam Buchert (zkratka vib). Upozornil na to na Facebooku Josef Bouška nebo v diskusi pod článkem někteří čtenáři. Poukázali, že úvodní odstavec textu se shoduje s tím z českého hesla na Wikipedii [screenshot]. Ta v článku není zmíněna slovem ani odkazem. Že kus textu na Reflexu pochází z Wikipedie, ne naopak, lze vyčíst z toho, že autor hesla ve Wikipedii ve zmíněném odstavci cituje Novinky.cz či web Českého rozhlasu, nikoli Reflex.cz, jenž neuvádí ani odkaz na žádný z původních zdrojů. Reflex navíc používá dvě verze prezidentova příjmení: v převzatém odstavci správné „Mujica“, zatímco v titulku a zbytku textu chybné „Mucija“.

Problematický je také text Andrey Holopové. Ta se v jednom ze svých článků ptá, zda „si ekonomové myslí“, že „je eurozóna z nejhoršího venku“ [screenshot].  Závěry staví na citacích tří lidí – analytika Lukáše Kovandy, Dominika Stroukala z Vysoké školy finanční a správní a Jakuba Skaly z Mises Institutu. Holopová, která má také pravidelnou rubriku Tak to ne v tištěném Reflexu, i Stroukal jsou přitom členy Republikového výboru strany Svobodných a Skala se na webu téže partaje prezentoval jako „sympatizant Svobodných“. O politickém angažmá dvou zmíněných respondentů se čtenář nedozví, autorka to o sobě neuvádí ani v článku, ani v profilu na stránce Reflexu [screenshot].

Časopis Reflex pod vedením šéfedaktora Pavla Šafra v posledních měsících ostře vystupuje proti prolínání politické moci, byznysu a mediální sféry a s tím souvisejícímu konfliktu zájmů. Přitom pravidelná přispěvatelka tištěné i webové verze Reflexu je zároveň politicky činná a své partajní kolegy používá jako respondenty. Vedoucí webu Reflexu se zase do redakce v prosinci vrátil mimo jiné komentovat politiku, a to po předloňské neúspěšné kandidatuře do Senátu za TOP 09 a následném nedlouhém angažmá ve státních Českých drahách; přičemž na webu jako nejčerstvější údaj o sobě uvádí, že je od července 2010 zástupcem šéfredaktora Reflexu [screenshot].