Už příští pondělí je tu další AppParade. Pro vývojáře máme Apple Watch, pro diváky droid Sphero.

Reklamní trh v lednu poskočil o 17 %

Za růst celkových výdajů na inzerci v Česku může hlavně televize, venkovní reklama jediná klesla. Žebříčku inzerentů v prvním měsíci roku 2017 vévodí Mountfield.

V prvním měsíci roku 2017 utratili zadavatelé za inzerci v tuzemských médiích celkem 4,36 miliardy Kč, což je o plných 17 % víc než loni v lednu. Na růstu se podílela především televize, naopak jako jediný mediatyp se meziročně propadla venovní reklama. Ukazuje to pravidelný monitoring Nielsen Admosphere, jde přitom o ceníkovou hodnotu reklamního prostoru – čísla tedy ukazují trend, reálné příjmy z reklamy bývají nižší.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden 2016 leden 2017 změna
televize 2,03 2,57 26 %
tisk 0,99 1,06 7 %
rádio 0,41 0,46 11 %
venkovní 0,28 0,27 -4%
celkem 3,72 4,36 17 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 17. 2. 2016

Nejmohutnější propagaci měl v lednu výrobce zahradní techniky Mountfield, přeskočil i producenta rychloobrátkového zboží Procter & Gamble, loňského největšího inzerenta. Naopak v první desítce není žádný z telekomunikačních operátorů.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, v milionech Kč

pořadí zadavatel (vlastník značky) hodnota prostoru 
Mountfield 131
Procter & Gamble Czech Republic 98
Simply You Pharmaceuticals 88
Lidl Česká republika 84
Škoda Auto 83
Alza.cz 71
Reckitt Benckiser (Czech Republic) 70
Hyundai Motor Czech 70
L’Oréal Česká republika 70
10  Kaufland Česká republika 62

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 17. 2. 2017

Co se týče kategorií, na spotřebitele nejvíc tlačili prodejci elektroniky, patrná je začátkem roku také aktivita automobilek, respektive prodejců aut.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, v milionech Kč

pořadí kategorie hodnota prostoru 
1 Široký sortiment zboží s převahou elektroniky 222
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 205
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 148
Léky proti kašli, chřipce, nachlazení 146
Terénní automobily a SUV 131
Osobní automobily 117
Široký sortiment 103
Automobily nižší střední třídy 85
Běžné, spořící účty 84
10  Nábytek 79

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 17. 2. 2016