Dopravní podnik Praha jednal v úterý 4. října opětovně s reklamní firmou Rencar o vypovězení smlouvy, podle níž má Rencar do konce roku 2031 zajišťovat reklamu v pražské městské hromadné dopravě. Toto vypovězení navrhl už letos na jaře.
Rencar ukončení smluvního vztahu odmítá a ve svém vyjádření poskytnutém Médiáři prohlašuje, že smlouva je pro dopravní podnik výhodná a městská firma by mohla vydělávat víc, což podle Rencaru záleží na ní. Dopravní podnik odmítl ústy své mluvčí Anety Řehkové dnešní jednání komentovat. „Mohu potvrdit, že dnes schůzka Rencaru s Dopravním podnikem proběhla. K probíhajícím jednáním se však nechceme v tuto chvíli podrobněji vyjadřovat,“ uvedla mluvčí Řehková.
„Rencar i po dnešním jednání se zástupci vedení dopravního podniku trvá na plnění smlouvy o pronájmu reklamních ploch. Uzavřená smlouva je platná do roku 2031 a k její ukončení či jednostrannému vypovězení neexistují oprávněné právní argumenty,“ uvádí Rencar, který v současnosti patří do skupiny JCDecaux (vznikl v roce 1990 jako dceřiná firma Dopravního podniku Praha, ale od roku 2001 je jeho majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí JCDecaux).
Podle generálního ředitele Rencaru a současně šéfa JCDecaux Pavla Slabého odmítá o možnosti navýšení příjmů z reklamní činnosti jednat dopravní podnik, nikoli Rencar. „Od primátorky slyšíme, že je smlouva pro dopravní podnik nevýhodná. Konkrétní argumenty ale z její strany nikdy nezazněly. Dnes jsme zástupcům dopravního podniku dokázali, že naše smlouva je nadstandardní a podíl příjmů dopravního podniku z prodeje reklam je vyšší, než je běžný standard na trhu,“ tvrdí Slabý s odkazem na to, že Rencar odvedl za rok 2015 dopravnímu podniku údajně 68 % z tržeb z reklamy (73 milionů Kč), a dále akcionářské dividendy ve výši 7 milionů Kč. Zatímco České dráhy inkasují podle Rencaru od obdobně fungující společnosti Railreklam, patřící do konkurenční skupiny BigBoard, jen 30 % reklamních tržeb, a samotný Dopravní podnik pak z pronájmu reklamních ploch prostřednictvím vůči Rencaru jiné konkurenční společnosti EuroAWK dostává pouze 25 % tržeb.
„Rencar je připraven odvádět dopravnímu podniku 120 milionů Kč ročně a ke zvýšení příjmů dojde bez jakýchkoli změn v uzavřené smlouvě. Stačí jen to, aby dopravní podnik plnil své povinnosti plynoucí mu ze smluv,“ sdělil externí mluvčí Rencaru, Miroslav Deneš z agentury Marcus & Art. Na dotaz Médiáře, jaké povinnosti má na mysli, odpověděl, že jde například o to, že dopravní podnik omezuje během platnosti smlouvy počty reklamních ploch. „Tím se snižují výnosy z prodeje reklamy, a v důsledku toho i příjmy pro samotný dopravní podnik,“ tvrdí jménem Rencaru Deneš. Firma teď chce po dopravním podniku, aby nejpozději do pondělí 10. října navrhl, jak situaci řešit.