Dlouho se mluví o krizi tištěných médií, papírová periodika přitom navzdory digitalizující se době zažívají renesanci. Časopisů a speciálních vydání na českém trhu přibývá, papír je logickým doplňkem webů a dalších aktivit moderních vydavatelství a stále podstatným nosičem kvalitní inzerce.
Nárůst tištěných titulů začal loni s odchodem zvučných jmen z tradičních mediálních domů (tak vznikl Reportér, Týdeník Echo), ani klasická vydavatelství neustrnula (Mafra uvedla Téma, Empresa Media uspěla s bulvární Sedmičkou, později uvedla čtrnáctideník Exkluziv, měsíčník Interview, ještě letos by mohla ve spolupráci s Motejlek.com přivést na trh ekonomický týdeník).
Své tištěné tituly uvedly ženy z bašty populárních časopisů pro ženy, vydavatelství Hachette Filipacchi 2000, dnes české pobočky Burdy - vzniklo Deco Media i česko-anglický magazín Soffa. Na papír se vrátilo humoristické Sorry, vlastní magazín uvedl e-shop s módou Zoot i poradenská KPMG, doba přeje časopisům rodinným i regionálním.
Proč papír pořád žije? Jak s ním vydavatelé nakládají v rámci své produkce? Vyplácí se to? A jak to bude s tiskem dál? O tom jsme mluvili na další mikrokonferenci Médiáře, ve čtvrtek 12. listopadu 2015, u nás v Global Centru.
Slyšeli jsme
- Balšínek: Echo posílí redakci, bude dál investovat
- Skřivánek: většinu inzerce už E15 prodá napřímo
- Reportér: tisk přináší 90 % inzerce i předplatitelů
- Köppl: v Emprese se snažíme o rovnováhu rozvoje
Natočili
Reportáž z akce připravila Česká televize, odvysílala ji v neděli 15. listopadu v pořadu Newsroom ČT24. K tématu „renesance tisku“ se tam vyjadřují prezident Unie vydavatelů Tomáš Tkačík či kolegové Filip Rožánek a Aleš Borovan z konkurenčních médií, v rozhovoru pak i přední český médiolog Jan Jirák, též přítomný u nás na akci. Podívejte se.
Program konference
- Daniel Köppl (Empresa Media): Jak úspěšně rozjet nejen bulvární magazín: Sedmička a další nové tituly
- Robert Čásenský (Reportér Magazín): První rok Reportéra
- Tomáš Skřivánek (Mladá fronta): E15 - osm let tisku zdarma
- Dalibor Balšínek (Echo Media): Echo24.cz a týdeník Echo, jak může online zachránit papír
- Jiří Nádoba (MediaRey): Obsahový koncept magazínu Newsweek
- panelová diskuse: Proměny a budoucnost informací na papíře
- Martin Vymětal & Vladimíra Nejedlá (Boomerang Publishing & Mediaforce): Další možnosti tisku - firemní a volně distribuované magazíny
- Adéla Kudrnová (Soffa): Proč magazínům o designu a umění sluší tištěná verze
- Karel Balčirák (Smile Music): Tradiční hudební magazín Spark v nové době
Moderoval Ondřej Aust
Videozáznam části s šéfredaktory
Fotoreportáž Vojty Herouta