Ringiel Axel Springer se rozhodl (nebo byl rozhodnut) adaptovat v ČR německou aplikaci od mateřského vydavatelství iKiosk pro iPad. Ta i přes všechny možnosti, které iPad má, pouze zobrazuje prostá PDF v původním tiskovém zlomu, bez úprav, bez odkazů. A to ne zadarmo (na zkoušku ano), ale za předplatné.
Rozčiluje mě to jen z jednoho důvodu. Ze všech dostupných špatných řešení zvolil Ringier Axel Springer to vůbec nejhorší - ale co to říkám, málem jsem zapomněl na otřesnou bývalou aplikaci Hospodářských novin za půl milionu, takže zvolil skoro to nejhorší.
A ostatní vydavatelství na tom nejsou o moc lépe. Mladá fronta se sice snaží a dělá radost Adobe a využívá jejich šílené řešení, přestože je dlouhodobě jasné, že tudy cesta nevede ani pro velká celosvětová vydavatelství.
Proč se vztekám: máme tu nějakou historii digitálního vydávání, tedy především na webu. Rychlý dynamický obsah, který se poměrně snadno vyrovnal s nástupem sociálních sítí, řeší zásadní problém, jak vydělat peníze. Nejlepší mozky mojí generace nedělají nic jiného než, že se snaží donutit lidi klikat na bannery. A lidé neklikají, neklikali a klikat už nebudou. Zpoplatnění obsahu na webu není žádná sranda a až na diskutabilní výjimky nepřineslo kýžený efekt.
A teď nastupují dotykové tablety. Konkrétně iPad. Ten s sebou přinesl příležitost udělat atraktivní inovace v konceptu novin a časopisů. Ruku v ruce s masivním nástupem tabletů na trh vytvořilo Adobe nástroj pro vydavatelství, jak si udělat svůj vlastní časopis plný hejblátek.
To je sice krásné, ale neskutečně neekonomické. Táhnout za sebou náklady na papírové vydání a shánět nová videa, animace a cukrátka pro sice rostoucí, ale ještě ne převládající platformu se ve spojení s potřebou „zlomit“ časopisy pro rozměry iPadu (protože, milý Ringiere Axele Springere, ty vaše PDF se čtou neskutečně špatně) staly pořádným balíkem navíc. A Adobe to taky nedělá zadarmo.
To si možná může dovolit Wired (i když taky skřípou zuby), ale ne vydavatelství jako Ringier Axel Springer. A proto tady máme zpátky PDF. Hurá! Tolik, se mi po tom bastlu stýskalo.
Nemáte iPad? Tak si představte, že by vám někdo předložil na webu naskenované stránky MF Dnes místo iDnes.cz a říkal, že tak je to správné a teď už máte začít platit.
Abych nebyl kluk, co ví, co nechce, a neví, co chce:
Rozumným řešením je přístup vydavatelství Economia. Udělat dynamickou šablonu pro noviny, ve které je všechno jakžtakž pořád stejné, ale vypadá to lépe a čte se to lépe. Nebo řešení Respektu pro iPad, který je někde mezi a rozhodně to není taková hrůza.
Před rokem se mi málem podařilo protlačit podobný koncept ještě do časopisu Ekonom, ale to je fuk.
Ale je tu ještě druhá možnost. A já bych rád položil otázku: proč chtějí být vydavatelství, která jsou dobrá ve vytváření obsahu, zároveň logistickou firmou a trafikantem?
V AppStore jsou desítky výtečných a hotových řešení, která jsou mnohem populárnější, než všechny digitální časopisy dohromady. Každý si může vybrat to svoje.
Proč k nim nepřistupovat jako k distributorům a za standardních obchodních podmínek jim odemknout svůj obsah a profit požadovat od nich. Žádný web, žádný iKiosk, žádné další aplikace, pěkné datové úložiště textů, fotografií a videí se standardizovanými prvky pro vyznačení editorského záměru (citace, popisky fotografií, ...).
Nechte svůj obsah prodávat a přestaňte utrácet za řešení, která se vám nikdy nevrátí. Zamkněte obsah a nechte ostatní ať vymyslí, jak ho prodat. Piano na to půjde plošným předplatným ve stylu Netflixu, někdo jiný sežene dost peněz inzercí.
Funguje to v hudbě, funguje to s filmy, knihy to čeká a vás nakonec taky. Jen je otázka, kolik utratíte před tím. A kolik dobrých časopisů kvůli tomu půjde do kytek.