Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Rozhlas chce víc peněz od firem za autorádia

Se zvyšováním poplatků rozhlas nepočítá, hodlá co nejvíc zefektivnit jejich vybírání.

  • ČTK
  • 05. 05. 2014 05:50
Peter Duhan je řádným ředitelem od 28. 7. 2011, přechodně rozhlas vedl od března 2010. Foto: Český rozhlas

Peter Duhan. Je řádným ředitelem od 28. 7. 2011, přechodně rozhlas vedl od března 2010. Foto: Český rozhlas

Český rozhlas zvyšuje aktivitu ve výběru koncesionářských poplatků. Vedle další kampaně zaměřené na dlužníky z řad domácností začíná pracovat na novele zákona o poplatcích, která má umožnit jejich cílenější výběr. Radě Českého rozhlasu to minulou středu řekli zástupci vedení rozhlasu. Se zvyšováním poplatků rozhlas nepočítá.

Novela, kterou rozhlas hodlá konzultovat i s Českou televizí, je zatím v počátcích. „Cílem novely je zajistit ve střednědobém horizontu dostatečný přísun peněz tak, aby rozhlas nemusel požadovat zvýšení koncesionářských poplatků,“ řekl generální ředitel Peter Duhan.

Rozhlas v ní uvažuje mimo jiné o využití zahraničních modelů, které zohledňují připojení domácností k elektrické síti, a nikoli jako dosud pouze domácnosti s rozhlasovými nebo televizními přijímači. Snahou je také dostat se k dalším databázím odběratelů, například provozovatelů vozidel, a porovnat je se stávajícími poplatníky.

„Dnešní znění už je technologicky zastaralé. Tam se nepočítalo s rozvojem digitalizace a možností poslouchat rozhlas i prostřednictvím jiných přístrojů, než je samotné rádio,“ řekl ČTK náměstek generálního ředitele pro správu a provoz Michal Koliandr. „Jsou tam i nedostatečné nástroje pro Český rozhlas kontrolovat a vymáhat poplatky. Chceme proto tento zákon zpřesnit,“ dodal. Návrhem se nyní zabývá interní tým v rozhlasu, konečné znění by se poté týkalo normy společné i pro Českou televizi.

Rozhlas se o efektivní výběr poplatků snaží dlouhodobě. Nově v letošním roce nastartoval soudní vymáhání od fyzických osob – domácností, na základě případů v rámci pilotního projektu s Českou poštou, takzvané malé DINO. Během roku rozhlas počítá se spuštěním druhé fáze, zaměřené na 12.000 dlužníků.

Generální ředitel Duhan zdůraznil, že rozhlas se při výběru řídí vlastní strategií v souladu s platnými zákony. Zmínil mimo jiné kampaň Děkujeme Vám, která posluchače seznamuje s činností rozhlasu. Po ní bude v letních měsících následovat další fáze, v níž chce připomínat plátcům televizního poplatku, že je jejich povinností odvádět také poplatek za rozhlas. Ze zkušeností podle Duhana vyplývá, že mnozí o výběru poplatků vůbec nevědí, což se údajně týká především sociálně slabších vrstev občanů.

K nekompromisnímu výběru, bez žádných benevolencí, v této souvislosti vyzval radní Milan Badal. „Zákony platí pro všechny a vy jste povinni ty peníze vymoci,“ prohlásil Badal.

Koncesionářský poplatek je hlavním zdrojem příjmů rozhlasu. Domácnosti platí 45 Kč jen za jeden přijímač, na rozdíl od podnikatelů nebo organizací, které platí za každé vlastněné nebo držené zařízení.