Vystoupení Jakuba Goldmanna bylo na pondělním Marketing Monday nejlepší. Návrhář uživatelských rozhraní Seznam.cz popsal, co všechno za rok ve firmě vymysleli nad redesignem bulvárního Super.cz, stránky se zpravodajstvím bulvárním, ale pořád se zpravodajstvím. Rozdíly mezi bulvárním a seriózním na webu mizí, řečené proto platí obecněji.
Pokud by svému vystoupení dal Jakub psanou podobu a doplnil ji obrázky, materiál může zarezonovat v českém prostředí podobně, jako červencový manifest designéra Andyho Rutledge v prostředí anglosaském (jak Rutledge nedávno zkritizoval podobu webových The New York Times a navrhl o hodně jednodušší, připomněl včera šéf Aktuálně.cz Jakub Unger).
Hlavní myšlenky Jakuba Goldmanna si dovolím zaznamenat. Vysvětlení parafrázuju, ale tučně uvedené teze jsou původní.
Redesign není změna grafiky.
Pro změnu designu zpravodajského webu musí být větší důvod, než jen změnit vzhled. V případě Super.cz to byla změna dodavatele obsahu, redakci vydavatelství Stratosféra vystřídala letos na jaře redakce vydavatelství Borgis, které vydává deník Právo a se Seznamem už déle úspěšně spolutvoří obecné zpravodajství Novinky.cz.
Nešlo jen o změnu grafiky, redesign měl přijít ruku v ruce se změnou konceptu. V rovině obsahu bylo slyšet proklamace o „méně bulvárních“ článcích (to se ovšem nesplnilo), v rovině formy bylo snahou přiblížit web podobě a funkčnosti sociálních sítí. „Ty konkurují našim obsahovým službám,“ podotkl návrhář Seznamu k Facebooku a Twitteru, společenským sítím, co nabízejí „neuspořádaný obsah s astronomickou návštěvností“.
V Seznamu proto navrhli web, který nabízí několik nejnovějších článků pod sebou. Když si je projedete odshora dolů, vlastně vidíte všechno, co web (aktuálně) nabízí. „Tohle jsme dělali rok.“
Rubriky jsou zlo.
Konkrétně u bulvárů začalo být obtížné zařazovat články do rubrik smysluplně v závislosti na jejich obsahu. Jakub to ukázal na článku Sexbomba Eva Mendes má nového slavného milence. Víme, kdo to je. Někdo z publika navrhl jako jednu z možných rubrik rubriku Sexbomby, ale Super.cz šel dál.
Rubriky jako prostředek třídění obsahu zcela opustil, navrch stránky umístil viditelný plnotextový vyhledávač a pod něj už jen sled článků. „Navlékáme články za sebou jako korálky,“ popsal Jakub Goldmann.
Sílu a význam mají nést titulky. Zaujmou, nezaujmou. Jiná možnost není.
Diskuse a ankety jsou umělé generátory návštěvnosti.
Odnepaměti jsou z oficiálních pozic zatracovány jako útočiště neotesanců, v případě ožehavých témat je redakce pod články vypínají. Přesto jsou diskuse (a ankety) stále součástí standardní nabídky českých zpravodajských serverů.
Super.cz je navzdory tomu, že bulvární obsah pudí k vyjádření se snad nejvíc, nemá. „Zajímají jen minimum uživatelů.“ A přinášejí náklady na administraci a na provoz úložišť takových dat, která jdou nad rámec redakčně vyráběného obsahu.
Souzní to s Rutledgovou tezí „comments are not contextual to news, but to social media“. Super.cz nenabízí ani možnosti jak na pár kliknutí sdílet články prostřednictvím odkazu na Facebooku nebo Twitteru (spousta lidí sdílí bulvární články sama od sebe, řada z nich je prostě fascinující – pozn. red.).
Tlačítko Facebooku se na Super.cz možná ještě objeví – Seznam zatím interně řeší, zda takto svého amerického online konkurenta podporovat (na druhou stranu, síť je populární a část uživatelů přivést může): „Pokud tam něco bude, pak jen tohle.“
Nejlepší fotogalerie je žádná fotogalerie.
Obecné online zpravodajství i specializované weby dnes zřejmě nejčastěji využívají pro zobrazení obrázků ve fotogalerii takzvané lightboxy, rámečky v úrovni „nad“ stránkou. Jinými slovy: po kliknutí na náhled obrázku zalomený v textu se otevře plná verze v boxu, jehož okolí buď ztmavne, nebo se zesvětlí (tak třeba nově řeší „rozklikávání“ fotografií Facebook).
Super.cz vložil fotografie přímo naspod článků, neotevírají se v žádné nové stránce. Čtenář vidí náhledy všech fotek, když je rozklikne, uvidí je ve větší verzi široké jako je šířka textu nad nimi. Výsledkem je, že text a foto se na Super.cz odvíjí plynule shora dolů, stejně - přirovnal Jakub – jako na iPadu i jako toaletní papír.
Kontextová reklama se plete s navigací.
Kontextovou reklamu – ve formě textu, ne obrázku, videa či animace – uživatel často považuje za navigaci. Dočte článek o Karlu Gottovi a pod ním klikne na některý z textových inzerátů, který mu nabídne tematicky podobný text. Čtenáři to často nevadí, čte dál, provozovateli webu to logicky příliš nevyhovuje.
I proto jsou na Super.cz reklamní pozice často širší, než okno pro redakční obsah. Místo tam dostala „velká, výpravná, přiznaná reklama“. Tu si uživatelé s redakčním obsahem pletou o poznání méně.
Čísla?
Nový Super.cz se slavnostně představil koncem dubna 2011. V březnu měl web podle NetMonitoru 604 tisíc návštěvníků a 4 miliony zhlédnutých stránek denně, v srpnu – údajně nejslabším měsíci roku – 640 tisíc „denních“ uživatelů a 5,7 milionu pageviews.
(Ano, připomeňme: v rámci obměny homepage začal Seznam víc propagovat titulky z bulvárního Super.cz na své titulní stránce, které je pro Super.cz hlavním zdrojem návštěvnosti. Přistoupil k tomu ale až začátkem srpna, už předtím v červnu dosáhl na 733 tisíc denních návštěvníků.)
Super.cz po letošní změně designu nabídl menší počet reklamních pozic, zato viditelnějších, přinesl nárůst návštěvnosti, na podzim údajně zdražil reklamu. Zisk je prý nejméně tak vysoký, jako před redesignem, a reklama vyprodaná do konce roku.
Jak Jakub doplnil v diskusi, přístup, jaký zvolil Super.cz, může obecně fungovat pro server nabízející „obsah, který mě zajímá celý“. Třeba pro TechCrunch.