Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Růst reklamního trhu v únoru táhla televize i rádio

Mezi inzerenty poskočil dealer aut Porsche Česká republika a taky online markety s jídlem.

V druhém měsíci roku 2017 narostla ceníková hodnota reklamního prostoru v českých médiích meziročně o 8 %, za leden a února se trh zvedl o 12 %. Ukazuje to pravidelný monitoring Nielsen Admosphere – čísla tedy ukazují trend, reálné příjmy z reklamy bývají nižší.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp únor 2016 únor 2017 změna leden-únor 2016 leden-únor 2017 změna
televize 2,87 3,18 11 % 4,90 5,75 17 %
tisk 1,22 1,26 3 % 2,22 2,33 5 %
rádio 0,45 0,48 7 % 0,86 0,94 9 %
venkovní 0,35 0,36 2 % 0,63 0,63 -1 %
celkem* 4,89 5,28 8 % 8,61 9,65 12 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
* Propočet je redakční, původce dat ho přestal veřejně udávat, obává se dezinterpretací.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 20. 3. 2016

Nejmohutnější propagaci měl v únoru výrobce léků a přípravků Simply You Pharmaceuticals, na druhý místo vylétl dealer vozů Porsche Česká republika, o tři příčky oproti lednu se naopak propadl producent rychloobrátkového zboží Procter & Gamble, loňský největší inzerent. V první desítce jako minulý měsíc není žádný z telekomunikačních operátorů.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, v milionech Kč

pořadí zadavatel (vlastník značky) hodnota prostoru 
Simply You Pharmaceuticals 123
Porsche Česká republika 95
Ferrero Česká 89
Procter & Gamble International Operations 88
Lidl Česká republika 88
Nestlé Česko 84
Reckitt Benckiser (Czech Republic) 82
Alza.cz 75
Sazka 74
10  Česká lékárna Holding 73

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 20. 3. 2017

Na spotřebitele v únoru nejvíc tlačili právě velcí prodejci potravin, následovaní dealery velkých aut. Zima s sebou tradičně nese zvýšenou inzertní aktivitu výrobců léků proti kašli, chřipce a nachlazení.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, v milionech Kč

pořadí kategorie hodnota prostoru 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 206
Terénní automobily a SUV 195
Léky proti kašli, chřipce, nachlazení 162
Široký sortiment s převahou elektroniky 139
Farmaceutické přípravky 125
Úvěry, obchodní úvěry 124
Automobily nižší střední třídy 99
Široký sortiment 95
Běžné, spořící účty 84
10  Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 80

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 20. 3. 2016

Nielsen Admosphere udává za únor speciálně také pořadí v inzertně nejsilnějším segmentu širokosortimentálních řetězců s převahou potravin. Prvních šest kamenných prodejců Lidl, Kaufland, Billa, Penny Market, Tesco a Ahold (Albert) doplňují dva online supermarkety Košík.cz a Kolonial.cz, které oproti loňsku narostly řádově o stovky procent.

Další zajímavá čísla, týkající se tentokrát prodejů, přináší i společnost Nielsen: v loňském roce dosáhly prodeje v hypermarketech, supermarketech a mezinárodních diskontních řetězcích souhrnně 282,5 miliard korun. Přitom prodejen tohoto typu bylo k prosinci 2016 v České republice celkem 1692.

Top 10 zadavatelů v segmentu maloobchodních řetězců, v milionech Kč

pořadí zadavatel (vlastník značky) leden-únor 2016 leden-únor 2017 změna
Lidl Česká republika 127 172 36 %
Kaufland Česká republika 77 118 53 %
Billa 96 86  -11 % 
Penny Market 118 77  -34 % 
Tesco Stores 74 31  -58 % 
Ahold Czech Republic 23 21  -10 % 
Košík Retail 2 453 % 
Kolonial.cz 2 226 % 
Coop Centrum družstvo 9 -32 % 
10  Globus ČR 1 675 % 

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 20. 3. 2017