Náš jitřní newsletter přešel na letní provoz: v červenci a srpnu ho budeme posílat jednou týdně, vždy v pondělí. Prázdninová dobrodružství týmu Médiáře můžete sledovat na Instagramu.

Růst rozhlasového trhu zpomalil na 1,3 %

Rozhlasový trh v Česku má za sebou slabší červenec a srpen a enormní poptávku v září.

Tuzemská rádia za uplynulé 3. čtvrtletí 2016 utržila na reklamě 253 milionů Kč, což je meziročně o 1,3 % víc. Relativně vyšším tempem opět rostl trh národních reklamních investic, nad regionálními. Čísla za celý trh zveřejnila asociace rádií. Jde o objem v ceníkových cenách, a to bez slev a barterů a mediálních partnerství, nejsou odečteny bonusy agentur a zastupitelství. Loni, ve třetím kvartálu 2015 činily čisté investice do rozhlasové reklamy 250 milionů, v roce 2014 to bylo 246 milionů, v roce 2013 pak 237 milionů.

Byť jsou výsledky za letošní červenec, srpen a září lepší než ve třech předchozích letech, jde o pomalejší růst než v druhém kvartálu. To meziroční rozdíl činil 3,5 %. V meziročním srovnání jde o mírný pokles, loni za stejné čtvrtletí činil nárůst 1,4 %, předloni 1,2 %. „Obecně bylo napříč sektory patrné oslabení v červenci a mírně i v srpnu a extrémní převis poptávky v září, nejvýraznější za posledních několik let,“ uvádí asociace rádií.

Vývoj čistých investic do rozhlasové reklamy po kvartálech

Vývoj čistých investic do rozhlasové reklamy po kvartálech

Investice narostly díky segmentům čerpací stanice, průmyslové podniky, nábory zaměstnanců, kultura a volný čas, rychloobrátkové zboží (FMCG). Inzertně slabší naopak meziročně byla farmacie, zemědělství a lesnictví, maloobchod, informační technologie a cestovní kanceláře.

V posledním kvartálu letoška očekávají tuzemští provozovatelé rádií meziročně silnější investice, zvláště v listopadu a prosinci: „Očekáváme jednu z nejsilnějších kvartálních poptávek po rozhlasové reklamě za posledních několik let.“ Růst předpokládají v segmentech spotřební elektroniky, online maloobchodu, automobilů i rychloobrátkového zboží. naopak nejistý je výhled poptávky inzerentů z oblasti farmacie a cestování.