Čtvrteční večer patřil v pražském Karlíně slavnostnímu otevření místních kanceláří společnosti Goodbaby, která se zaměřuje na výrobu dětských sedaček, kočárků a podobného zboží. Její čerství představitelé Jan Řežáb (Socialbakers) a Eva Liba (ex Coca-Cola) pozvali řadu vzácných hostí, nechyběli jsme. Přineseme i rozhovor, teď mrkněte, jak Jan skládá golfky.

„S rájem od Margot je to jak se svíčkovou“

„Důvěrně známé a vlastně nijak vzrušující ingredience, byť standardně dobře připravené“ upotřebilo Symbio v kampani týdne na tyčinku od Nestlé, vítězné v této Reklamní katovně.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: 28. a 29. týden 2016

  1. Symbio: Česko Slovensko hledá ráj (42 %)
    značka: Margot, klient: Nestlé
  2. Outbreak: Peklo v lednici (41 %)
    značka, klient: Direct pojišťovna
  3. Rust: Odkaz (40 %)
    značka: Radegast, klient: Plzeňský Prazdroj
  4. Striker Digital: Divoká přirozenost Švédska (28 %)
    značka: Cider Kopparberg, klient: Plzeňský Prazdroj
  5. VCCP: Citrus momenty (22 %)
    značka: Fernet Citrus, klient: Stock Plzeň

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 6 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení. 

1. Margot hledá ráj doma (42 %) 

Nestlé chce pomoci najít československý ráj

Nestlé chce pomoci najít československý ráj

Potravinářská firma Nestlé připravila novou letní kampaň na tyčinku Margot. Většina kampaně probíhá v digitálu, jejím těžištěm je microsite Česko Slovensko hledá ráj. Výrazným prvkem jsou i speciální video formáty, včetně 360° videí natočených z dronu. Kampaň je dílem agentury Symbio Digital. Cílem komunikace je hledat taková místa v Česku a na Slovensku, která svou atmosférou připomínají exotické krajiny – ať už jde o zatopená skalní jezera, nepříliš známé vodopády či tajemné lužní lesy. Uživatelé nakonec svými hlasy zvolí ten nejkrásnější „československý ráj“.

Nemá to být kampaň na CzechTourism? Česko má svá omezení a palmy tu prostě nenajdete. A Margot je přece o pláži, moři a exotice. Název Česko-Slovensko hledá ráj zní hodně lokálně a s exotikou si ho nespojuju. A navíc, pro mě je využívání existujících názvů ten nejsnazší, ale zároveň nejméně kreativní postup tvorby headlinů.
Ondřej Souček (Luftballon)

Ráj se dá najít i u nás – nejen v exotických destinacích. Pěkná malá letní aktivace.
Martin Charvát (Konektor)

Přesně na značku a relevantní letně-dovolenkové téma. Tohle má potenciál zaujmout i lidi, kteří se obvykle spotřebitelských soutěží neúčastní. Jen 360° videa z dronů s rádobyvtipnými komentáři moderátorů mi přijdou otravné a zbytečné – hezčí obrázky z nich nejsou a na ‚exotice‘ taky nepřidají.
Jakub Plášek (Cocoon)

Není ráj jako ráj. Na Margot bylo ‚zajímavé‘ to, že vás měla odnést do tropického ráje. To v případě českých a slovenských lokalit úplně nefunguje.
Klára Palmer

Tady s tou kampaní je to jako se svíčkovou: důvěrně známé a vlastně nijak vzrušující ingredience, ale pokud se udělá aspoň standardně dobře, potěší. Znovuobjevená česko-slovenská vzájemnost, turistický Heimat-motiv, dvojice průvodců Elena (jasně že SK) a Mirek (CZ), vyžehlená sajta jako na wellness, retro kokíno a je to. Chtěl bych vidět výsledek promotion v číslech. V prodejních.
Tomáš Hrivnák

2. Pojišťovna ukazuje peklo v lednici (41 %)

Peklo v lednici podle pojišťováků

Peklo v lednici podle pojišťováků

V odjezdové hale pražského hlavního vlakového nádraží se v červnu objevila speciálně upravená lednice, která simuluje „malý domácí blackout“. Jinými slovy to, co se stane s potravinami v chladícím prostoru, pokud vypadne proud. Lednice má ukazovat postupnou zkázu nejrůznějších potravin. To vše nonstop snímá a na microsite Peklo v lednici přenáší trojice kamer. Aktivity spojené s tímto projektem se kromě veřejného prostoru objevily také na sociálních sítích. Celý projekt připravila Direct Pojišťovna. Třítýdenní instalace svérázné ledničky ve veřejném prostoru má společně s živým streamingem za cíl ukázat, jak potraviny bojují s časem.

Celý život čekám na pojištění, které ochrání moji sbírku francouzských sýrů ze 17. století. Ale ne, když si představím, že ten produkt má smysl, tak reklama na něj dělá přesně to, co by měla. A celkový dojem na brand je spíš pozitivní.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Toto je pojištění proti blbosti? Nedovřete lednici, necháte zapnutou troubu a podobně? Pak bych šel trochu dál. Sledovat divadlo, o kterym dobře vím, jak skončí, se mi nechce. A Peklo v lednici versus Peklo na talíři? Problém je, že kopii si nikdo pamatovat nebude.
Ondřej Souček (Luftballon)

Doufám, že tam dojde k nějakým opravdu pekelným změnám, ať to má trochu grády! Penicilín a tak! Jinak produktová myšlenka (pojištění zkaženého jídla) je opravdu originální. A odlišující.
Martin Charvát (Konektor)

Rozhodně oceňuji snahu jít na komunikaci trochu jinak. Správně ulítlý nápad, který oživuje obvyklou reklamní nudu nádražní haly, a propojení s PR aktivitami nepochybně přispěje k mírnému zvýšení povědomí o Directu. Jako návnada pro nové klienty mi hniloba a plíseň v lednici přijdou přeci jen trochu málo.
Jakub Plášek (Cocoon)

Zajímává instalace, hodně zvláštní produkt. Ještě jsem neviděla black out trvající tři týdny a v lednici se mi zatím zkazil maximálně jogurt. Ten si vážně pojišťovat nebudu.
Klára Palmer

Prodávat pojištění je fuška. Ona je už fuška vůbec o něm mluvit, natož o něm přemýšlet. Potravinový horor v režii Outbreaku se povedl. To, že jsem ho na Facebooku vůbec nezachytil – a to jsem tam furt a v lednici mám toho rozhodně víc než silonky, lak na nehty a šampus -, asi nic neznamená.
Tomáš Hrivnák

3. Radegast zanechává hořký odkaz (22 %)

Tohle podle mě bude jedna z nejlepších reklam roku, co se týče schopnosti jasně předat positioning brandu – a neříkám to jen proto, že děláme její digitální část (čti jako disclaimer). Absolutní respekt.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Co je hořkýho na tom, dostat chalupu? Na mého souseda, instalatéra, jednou zazvonil notář, s tím, že je poslední dědic farmy v Kalifornii. Těžko uvěřitelný, ovšem pravdivý příběh. A soused fakt hořkej nebyl. Ale je to pěkně natočený a má to svou atmosféru, a navíc od první vteřiny vím, že je to reklama na Radegast. Vííííítěěěěz.
Ondřej Souček (Luftballon)

Radegast si jede to svoje a dělá to dobře. Pokračovat, prosím!
Martin Charvát (Konektor)

Není jednoduché sypat ze sebe věrohodné příběhy, co sedí na značku. V tomhle bohužel postrádám obvyklou radegastí katarzi spojenou s prvním lokem, takže byť nejvíc z reálného života, je to pro mě dost slabá dramatizace claimu Život je hořký.
Jakub Plášek (Cocoon)

Fakt nevím. Kdyby to sestříhali na packshot, bylo by to lepší. To předtím je smrtelná dávka nesmyslu. Život je hořký – bohudík je dobrá franchise, ale s každým dalším dílem na to bude chodit míň a míň lidí.
Tomáš Hrivnák

4. Prazdroj vzývá přirozenost Švédů (19 %)

Plzeňský Prazdroj uvedl letní kampaň švédského cideru Kopparberg. Připravila ji agentura Striker Digital, jež už s Prazdrojem spolupracovala na propagaci jeho značky nealkoholického piva Birell. Digitální aktivace cideru by měla být provázána s imageovou kampaní a s podporou této značky na letních festivalech. Její součástí je také soutěž na českém Instagramu.

Docela příjemná moodovka. Pocitově něco mezi What does the fox say a Volvem. A navíc je tam žlutomodrý kyblík masových kuliček a sob/los (nehodící se škrtněte) – rozhodně je to nejšvédštější reklama roku.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Kolik láhví cideru Kopparberg musím vypít, abych se také cítil „divoce přirozený“? Protože tohle je hláška. Já slibuju tvůrcům a Plzeňskému Prazdroji, že až to jednou s konzumací jejich alkoholického nápoje přeženu, budu po návratu domů tvrdit: ‚Helé, Máňo, co jako jé, vždyť já sem jenom takovej divoce přirozenej.‘ To bude Máňa ráda. Ale jinak je tady strašně vidět ta snaha o to, bejt divnej. Ale mám dojem, že nestačí do skriptu napsat, že se to bude odehrávat v lese a bude tam stát sob a lidi budou mít na sobě hodně divný brejle.
Ondřej Souček (Luftballon)

Přiznám se bez mučení, že švédskou divokost si představuji trochu jinak. Tohle je poněkud zaumné.
Martin Charvát (Konektor)

Zkřížením motivů z Jägermeistera a Finlandie s masovými kuličkami vznikla hipsterská ujetina, která má naštěstí díky hudbě, záběrům i vlčím maskám správnou atmosféru – tedy jinou než ostatní ciderové značky.
Jakub Plášek (Cocoon)

A ta divoká přirozenost je přesně kde? Na mě trochu nemastné neslané a hlavně nedivoké.
Klára Palmer

Spot s atmosférou klipu Ilvys What does the fox say mi neva, i když je o ničem. (3D brýle? Přírodní kino? K tomu cider?) Ale že na Instagramu mě Švédové vyzývají, abych počítal vlky – to je v tomhle chladném létě blbý vtip.
Tomáš Hrivnák

5. Fernet podtrhuje momenty s citrusem (11 %)

Výrobce lihovin Stock Plzeň spouští letní kampaň Citrus momenty na Fernet Stock Citrus. Mottem kampaně je, že život má své stinné i světlé stránky, a ty se někdy nečekaně střetnou v jedné výjimečné chvíli, podobně jako se potkává hořká chuť se sladší ovocnou chutí citrusu. Kampaň připravila agentura VCCP. Ve spolutvorbě agentury a kreativních lidí z cílové skupiny ve věu od 20 do 35 let pak vznikly dva dvacetivteřinové televizní spoty, které režíroval Jakub Štáfek v produkci District Productions. Spoty běží v televizi od 11. července a podpoří je série vizuálů s fontem, který byl podle agentury vytvořen z citronové kůry speciálně pro tuto kampaň.

Čím začít? Špatně odvyprávěným vtipem s tchyní, který přestává být vtipný v momentě, kdy ani jeden z manželů maminku vlastně vidět nechce, o čem pak ten vtip je, a tak radši postarší špatně nacastovaný pán probodne šroubovákem pneumatiku, což mimochodem podle mě nejde, jako nezkoušel jsem, ale ty vole, to chce docela sílu ne, a pak si dají panáka, což je diskvalifikuje od jízdy autem na další hodiny, takže mě v tu chvíli mnohem víc zajímá, kde strávili noc, než jestli si dali Citrus, přes v podstatě krajně nechutnou scénku, kdy sadistický pár cyklistů pozve sousedy na grilování zkažené ryby z rozbitého mrazáku (viz kampaň na Direct – náhoda? nemyslím si) a způsobí tak epidemii střevní cholery na předměstí menšího okresního města, až po slogan Citrus dobrý, všechno dobré, kterej je jako jedinej vlastně docela v pohodě? Uf.
Martin Svetlík (Symbio Digital)

Já nechápu, že někdo pořád používá to největší klišé pod sluncem, totiž že tchýni potkati, opruz zažíti. Jinak jsou to velice buddhisticko-alkoholické reklamy. Říkájí nám ‚kašli na všechno, i kdyby hořelo, důležitý je přece ohmmm zážitek s citronovým Fernetem‘. A ti manželé sedící na poli u rozbitého auta vypadají jako jedinci, kteří budou muset problém s alkoholem jednou řešit minimálně ambulantně.
Ondřej Souček (Luftballon)

Vtipů na tchýně je spousta, reklam bohužel taky. Ryba doufám sousedům nezpůsobí žádné potíže. Ale když to dostatečně zalejí fernetem, tak by to snad mělo být ok. Celé je to takové kostrbaté.
Martin Charvát (Konektor)

Chvíle hořké tak akorát, aby to nebyl čistý fernet, a ještě s chutí. Jasná snaha vrátit Citrus zpátky na orbitu mateřské značky. Ok, beru. A kdyby to nebylo všechno tak doslovné a koženě zahrané, mohlo to být třeba i vtipné.
Jakub Plášek (Cocoon)

Snaha o návrat k mužským dnům a nafukovací manželce úplně nevyšla. Škoda.
Klára Palmer

Čekám už jen, kdy si Stock v Greenwichi (či kde se ten skutečný, pružinový čas vlastně ještě dnes spravuje) podá žádost o registraci té nové časové jednotky – Citrus momentu. Slyším to zadání v Plzni: hořký, ale přece jenom ne až tak. Zfilmujte to!
Tomáš Hrivnák

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.