Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Sazka vytvořila „superredakci“ pro PR i marketing

„Hranice mezi PR a marketingem se stírají, sblížit komunikační kanály se nám vyplatilo,“ popsal Václav Friedmann ze Sazky.

Václav Friedmann vede komunikaci Sazky od srpna 2013

Václav Friedmann vede komunikaci Sazky od srpna 2013

Spolu se zaměřením na mladé vznikl v Sazce v posledním roce marketingový tým a nové komunikační kanály. Dosud oddělené aktivity marketingu a PR se přitom v rámci nové komunikace slévají. Na středečním pražském PR Summitu to popsal ředitel externí a interní komunikace Sazky Václav Friedmann.

„Do roku 2013 bylo hlavní cílovou skupinou Sazky publikum od 40 let nahoru. Nově jsme se zaměřili na skupinu 18 až 35 let. Spolu s tím jsme tvořili nový PR tým, a také začali přemýšlet o novém komunikačním kanálu, který na jedné straně osloví publikum, na straně druhé odbornou veřejnost včetně novinářů. Nechtěli jsme jen tiskové zprávy, tiskové konference, komunikace s konkrétními novináři. Byli jsme si vědomi, že budeme muset do své komunikace zapojit naše hráče, širokou veřejnost,“ předeslal.

Sazka Svět

Sazka Svět

Proto vznikl portál Sazka Svět. Jeho součástí je klasický servis pro média (tiskové zprávy, fotogalerie, videogalerie), vedle toho ale i další obsah. Pro správu a naplňování Sazka Světa tzv. superredakce, kterou tvoří lidi ze Sazky, externí redaktoři, lidi z PR agentury Konektor (zejména Rostislav Starý), lidi zajišťující pro Sazku digitální média (externě z agentury Bubble, především Marie Grafová, interně pak Eva Štípková).

Interní komunikační tým Sazky přitom tvoří čtyři lidé – kromě šéfa Friedmanna to jsou Veronika Marková, bývalá redaktorka České televize, která má v Sazce pod sebou právě hlavně Sazka svět, Václav Jalovecký, zodpovědný primárně za spolupráci s Českým olympijským výborem a také aktivity v oblasti společenské zdopovědnosti (CSR), a Irena Rybářová, která má v gesci interní komunikaci a také eventy. Začátkem listopadu do týmu přibude pátý člověk, a to Markéta Vaňková, přijde z GE Money Bank a v Sazce dostane na starost aktivity spojené s konceptem odpovědného hraní, částečně i CSR.

Z druhé strany obsah tvoří sami uživatelé – fanoušci, hráči. Komunikační tým jej pak propaguje prostřednictvím sociálních médií, ale také tlačí směrem k novinářům.

Obsahový portál – nebo, jak Friedmann říká, content hub – funguje tři měsíce, za tu dobu nasbíral 250.000 návštěv a registruje 80.000 uživatelů (měřeno Google Analytics), bez silné komunikační podpory, pouze s menší investicí do AdWords. „PR portál bude dál nástrojem, jak komunikovat s médii i s našimi fanoušky,“ uvedl šéf komunikace Sazky. Do médií se tak dostaly třeba výsledky ankety, jak by různí lidé reagovali na vysokou výhru v loterii, či se podařilo dát dohromady propagaci aktivity společenské odpovědnosti Sazka Olympijský víceboj.

Další přelom v komunikaci: loterijní zákon

Po restartu v roce 2013 předpokládá komunikační tým Sazky další přelom v komunikaci sázkové kanceláře, a to nový loterijní zákon. Ten umožní hrát všechny dosavadní loterie od roku 2016 také na internetu. Zároveň bude vyžadovat, aby se hráči registrovali svými osobními údaji. „Tím pádem budeme našeho každého hráče, každého fanouška znát. Budeme moci komunikovat přímo s ním,“ očekává Friedmann.

Při adresné komunikaci se svými zákazníky si slibuje cílení podle zájmů či podle věku, v úzké komunikaci s oddělením digitálního marketingu a s externími agenturami. „Jedině tak může být komunikace úspěšná, aspoň v Sazce. Hranice mezi PR a marketingem se stírají, komunikační kanály se sbližují, nám se to v Sazce vyplatilo,“ prohlásil Václav Friedmann.

S tím bude spojená výše zmíněná komunikace odpovědného hraní. Ta vychází z toho, že díky osobním datům hráčů bude možné vysledovat, zda nejsou dlužníky vůči finančním společnostem nebo státu. V ideálním případě to může vycházet z propojení s databázemi státní správy o daňových poplatnících, v tomto ohledu je ale Sazka skeptická, zda ze strany státu bude v daný okamžik vše technologicky připraveno.