Čtvrteční večer patřil v pražském Karlíně slavnostnímu otevření místních kanceláří společnosti Goodbaby, která se zaměřuje na výrobu dětských sedaček, kočárků a podobného zboží. Její čerství představitelé Jan Řežáb (Socialbakers) a Eva Liba (ex Coca-Cola) pozvali řadu vzácných hostí, nechyběli jsme. Přineseme i rozhovor, teď mrkněte, jak Jan skládá golfky.

Sedm důvodů, proč bude 2012 rokem obsahu

Ekonomické zprávy na příští rok nedávají důvod k radosti. Pro schopné komunikátory to může být paradoxně dobře.

Když právníci začnou komunikovat, něco se děje. To jsem zjistila, když jsem o právnických kancelářích psala pět let do časopisu Czech Business Weekly. Pro mě jsou právníci symbol konzervativismu a indikátor toho, že když jsou na něco připravení oni, je na to připravená celá společnost.

V poslední době vnímám silnější chuť právníků komunikovat, a to především přes obsah. To není divu – obsah se dá ovlivnit. Na druhou stranu, poslední zprávy z trhu mi dávají důvody věřit, že příští rok bude rok kreativců, chytrých komunikačních manažerů a šikovného řízení obsahu.

1. Sebeobjevování

Ať chceme nebo ne, více než tři čtvrtě české ekonomiky závisí na vývoji zahraničních trhů. Se skoro 80 % HDP z vývozu je česká ekonomika zranitelná, když velké evropské země přestanou kupovat. Jenže v roce 2012 se evropské země budou zaměřovat spíš na řešení interních problémů, než chodit na nákupy. Proto můžeme očekávat, že čeští exportéři budou víc usilovat o objevování nových trhů v Asii a Latinské Americe. To sebou přináší i sebeobjevování. Firma, která se chce prezentovat na novém trhu, potřebuje nové webové stránky a na nich kvalitní obsah. Vítejte do světa touhy po (sebe)objevení.

2. Storytelling

„Jsem nejlepší. Co, nevěříte mi?“ Každá firma a každý manažer si myslí, že je nejlepší. To trvá do té doby, než narazí na negativní hlasy zákazníků, zaměstnanců nebo investorů. Ty hlasy jsou už dávno díky internetu veřejné, a to může zásadně ovlivnit image a chování firmy. Už nestačí suchý vzkaz a čísla. Firmy a lidé potřebují příběhy – živé, atraktivní a hlavně lidské. Můžeme očekávat, že čím dál víc firem se bude zaměřovat na svůj vlastní příběh – jediné, co jim dává identitu a jedinečnost v nekonečném globálním digitálním světě.

3. Publikum je nespokojené

Nerada čtu články o pražských farmářských trzích a o tom, jak se tam hraje s potravinami a s cenami. Na druhou stranu jsem ráda, že se o tom mluví. Jenom národ, který se respektuje, nebude kupovat cokoliv a akceptovat jakoukoliv kvalitu. Publikum je čím dál tím více nespokojené a žádoucí po kvalitě výrobku a komunikačních sděleních. Čím silnější bude jeho hlas, tím více se budou firmy snažit ho „uhasit“ – nebo uspokojit.

4. Mobilní technologie ovlivňují obsah

Čím dál víc budou lidé používat chytré telefony a hledat věci na internetu prostřednictvím mobilu. Proto se musí nové webové stránky přizpůsobit. Nedávný výzkum kanadské společnosti Strangeloop ukázal, že 85 % uživatelů mobilních technologií opustí stránky do pěti sekund. Průměrně webové stránky potřebují ale minimálně deset sekund, aby se nahrály. Mezi lety 2009 a 2011 procento uživatelů, kteří očekávají, že webové stránky se jim budou nahrávat tak rychle na mobilu jako na notebooku, vzrostlo z 58 % na 85 %. Nemáme zatím čísla pro Českou republiku, ale můžeme očekávat, že do budoucna půjdeme týmž směrem.

5. Nové kanály potřebují nakrmit

Nedávno spuštěná sociální síť Google+ ukázala, že éra vzniku nových komunikačních kanálů není za námi. Navíc, LinkedIn sdružuje víc a víc Čechů a počet diskusních skupin se množí. Jediné, co lidi angažuje v komunikaci, je kvalitní obsah, který je provokuje reagovat. Všechny nové komunikační kanály potřebují krmit. Čím? Toto bude dobrá otázka pro manažery českých firem.

6. České hlavy rostou

Máme čím dál víc místních technologických firem, které chtějí růst. Čeští absolventi představují dobré nápady, a i když je zatím řídí entusiasmus a ne ekonomické uvažování, tyto hlavy si dřív nebo později začnou říkat o místo ve světě. Malé, flexibilní technologické firmy potřebují komunikovat a chápou úlohu a potenciál internetu. V rozhovoru pro Marketing & Media z 12. září Zuzana Schrötterová, divizní manažerka personální agentury Robert Half Sales & Marketing, říká, že v poslední době roste poptávka po marketingových specialistech do společností s technickým zaměřením. Proto můžeme očekávat, že nové trendy v komunikaci českých firem budou do budoucna nastavovat právě tyto mladé přizpůsobivé a inovativní technologické firmy.

7. Krize nezmizí.

„Máme systém na krizovou komunikaci. Každý ví, co má dělat. Máme krizový management a myslím si, že jsme na tom docela dobře,“ řekl mi manažer jedné místní banky. Na otázku, kdo bude co komunikovat v případě, že by se krizový scénář naplnil, neví, co odpovědět. Pro něho krizový management se rovná krizová komunikace. To je jeden z lepších příkladů – v mnoha firmách neexistuje ani systém pro krizový management.

Doufejme, že do budoucna budou čeští manažeři více chápat rozdíl mezi krizovým managementem a krizovou komunikací a začnou hledat způsoby, jak na to. Nikdo si nepřeje, aby „alfa příběh“ (co to znamená, viz článek Zraněná reputace je impuls k inovaci) jeho firmy, který najde každý zákazník na internetu, byl negativní.

Proto můžeme očekávat větší uvědomění si rizik digitální krizové komunikace a větší úsilí „alfa příběh“ ovlivnit. To znamená víc investic do kvalitního digitálního obsahu a do jeho optimalizace pro vyhledávače (SEO). A to je jen dobře pro české firmy.