Jste spokojeni se stavem, v jakém jste službu Seznam Zprávy spustili?
Pavel Zima: Kdybychom s obsahem nebyli primárně spokojeni, nespouštíme to. Jsem na startovací úrovni a prostoru na zlepšení je nekonečně mnoho. S Jakubem [šéfredaktor Seznam Zpráv Jakub Unger – pozn. red.] jsme se den před spuštěním služby shodli na tom, že jsme zhruba na 25 procentech, přičemž před měsícem jsme byli zhruba na 5 až 10 procentech. Rozhodli jsme se ale, že trhu už to má co dát a že to spustit chceme.
Co chybí? Na čem je nutné zapracovat?
Jakub Unger: V obsahu toho je řada. Některé formáty – publicistické i zpravodajské – jsou ještě v přípravě, chceme je rolovat postupně. Seznam se učí zacházet s živým studiem, to je pro nás velká výzva, ale děláme velké pokroky. Samozřejmě je vidíme nejdřív zevnitř my, trh je začne vidět postupně. Důvod, proč jsme se zprávami potřebovali jít ven, je logicky ten, že zprávy obecně jsou živý obsah, který téměř do zdi dělat nejde. Potřebujeme je promítat a komunikovat s lidmi – respondenty, příjemci –, jak si s našimi zprávami rozumějí, jak je konzumují na hlavní stránce Seznamu. To je pro mě osobně cíl prvního měsíce, zatím není stanovené číslo sledovanosti či návštěvnosti.
Slibujete třeba také doku-reality. S čím dalším jste ještě nevyjeli?
Unger: V prvním měsíci ukážeme další dva až tři formáty. Musíme ještě podebatovat, jak přesně je spustit. Zmíněná doku-reality by měla vyjet ještě v říjnu.
Na webu Seznam Zprávy zatím na reklamních pozicích ukazujete propagaci vlastních pořadů na Streamu. Proč jste nenasmlouvali inzertního partnera do začátku, jak bývá zvykem v jiných mediatypech?
Zima: Šli jsme klasicky „seznamácky“ – nejdřív spustíme službu, aspoň pár dní sbíráme čísla a až pak s nimi jdeme za klienty, jaká je realita. Už první den, co jsme službu spustili, byli obchodníci mezi klienty a začali nabízet jak videoreklamy před reportáže, tak displejové formáty.
Jaká jsou zatím čísla?
Zima: To zatím nechci říkat. Úspěch webu jde ruku v ruce s tím, co je na něm za obsah, a pozicí na homepage, kterou dostal. Pozici dostal dobrou a o obsahu jsme také přesvědčeni, že není špatný.
U čísle zůstanu, interní cíl je jaký?
Zima: Interní cíl je dělat dobré zpravodajství. Dlouhodobě si myslím, že to může být zpravodajství pro cílovku, kterou primárně nemáme. Odhadovat dopředu je těžké, ale předpokládáme, že soci demografie publika Seznam Zpráv bude odlišná od sociodemografie publika webu Novinky.cz. Uvidíme to v následujících měsících.
Kterou cílovou skupinu byste chtěli nově oslovit?
Zima: Můžou to být byznys opinion makeři, které obsahem, který máme na homepage Seznamu, dosud nejsme schopni zasáhnout. Pro ně by Seznam Zprávy měly být primárním médiem.
Obsah do Zpráv berete i od externích spolupracujících redakcí – Forbes, Reportér. To jsou tvůrci převážně magazínového obsahu, ne průběžného zpravodajství. Proč oni? A jak dopadla jednání s DV TV Daniely Drtinové a Martina Veselovského?
Unger: V tuto chvíli DV TV na Zprávách nemáme. Jsme otevřeni mnoha spolupracím, ale není to tak, že bychom si vybírali nezpravodajské partnery. I společně s partnery chceme přinášet původní, zpravodajské materiály. Otevřenost projektu trvá, netýká se to jen DV TV, ale řady menších redakcí, s nimiž stojí za to spolupracovat a které se v tomto měsíci u nás objeví. A budou to zprávy.
S DV TV se počítá do budoucna?
Zima: Do budoucna se může stát cokoliv. Ale v tuto chvíli s nimi nic podepsaného nemáme. Zatímco s Reportérem a Forbesem domluvení jsme.
Společnými silami materiál vyrábíte. Platíte jim za to, co dodávají?
Unger: Moje redakce je jedna z mála šťastných, jejíž výstupy se ocitnou na domovské stránce Seznamu. To je myslím velká výhra pro každého.
Čili nedostávají nic a berou to jako svůj marketing.
Unger: Je to tak. Obě strany vědí, proč to dělají, my přitom férově přiznáváme, že to děláme ve spolupráci s nimi, citujeme je, ukazujeme.
Jak mají Seznam Zprávy fungovat ekonomicky, jak se bude posuzovat její úspěšnost?
Zima: O každé službě Seznamu víme, jaké jsou její výnosy a jaké jsou její náklady. To bude stejné i u Zpráv. Jsem bytostně přesvědčen, že tato služba bude zisková. A to vedle toho, že je pro nás strategická, zkvalitňuje homepage Seznamu, je zaměřená primárně na jinou cílovku, než jak jsme měli obsah nastavený doteď. Win-win-win-win situace.
Chystáte speciální formáty reklamy?
Zima: Všechny displejové formáty jsme začali prodávat jako inscreen, to znamená, že zobrazení se započítává až v momentě, kdy se formát načte na části stránky, kterou uživatel vidí. Ne jako jindy, kde se načte nekonečná stránka a banner dole se započítá už při načtení samotné stránky, než či jestli vůbec k němu uživatel doskroluje.
Máte v týmu spoustu lidí z České televize, jejich dikce je taková ta klasická televizní. Uvažovali jste, že by v prostředí internetu mohla být míň formální?
Unger: Má to být méně formální. Chceme rozvíjet to, aby to odpovídalo image Seznamu a také aby to v prostředí internetu fungovalo. Říkám otevřeně, že profíci, kteří dvacet let dělali televizi, musejí dostat prostor, aby rozvinuli to, co vyžaduje internet. Ale vidím na kolezích, že jim to jde skvěle – jak vezmou iPhone a udělají reportáž jinak, než kdy mohli udělat na Nově nebo v České televizi. To je cesta, kterou chceme jít. Pořád si to bude držet seriózní tvář zpráv, na zábavu máme jiné služby v rámci Seznamu. Ale musí to být moderní, to je pravda.
Zázemí, studio jste vytvořili celkem rychle. Jak jste to udělali?
Zima: Máme lidi se zkušeností, kteří vědí, co potřebují k tomu, aby byli schopní naplnit naší produktovou vizi. Nám s Kubou v tom hodně pomohli, ti lidé, kteří přišli z televize.
Mnoho vašich výstupů mi přijde zatím jako útržky zpráv, než celé zprávy. Někde je to jen záznam telefonátu, rozhovoru, chybí přihlášení či odhlášení reportéra, titulky, znělka. To je záměr, nebo fáze vývoje?
Unger: Že zkoušíme formáty, na které si tu tady zatím nikdo nesáhl, netelevizní, je záměr. To, že v projektu jsou den po startu chyby, každé ráno vedeme konverzace o překlepech a dalších chybách, jsou věc vývoje. My chyby vývoje vidíme, víme o nich, jinak než v ostrém provozu ale některé formy či přístupy nevyzkoušíme. Tahle firma [Seznam] umí bezvadně věci měřit a my potřebujeme pochopit, jaká je pozornost internetového diváka, zda naše výstupy fungují v sekvencích, či naopak ve větším celku. Máme tam videa od pár desítek vteřin po dvacetiminutové, ty s překvapivou mírou dosledovanosti. Snažíme se najít balanc, také v tom, že k videu přidáváme text – na cestách či na pracovišti si třeba video hned pustit nemůžete.
Zima: Formátů je víc a my testujeme, jak který funguje. Buď je velké video na začátku, nebo ilustrační klip v průběhu textu, či víc videí v celém článku. To všechno zkoušíme.
Dá se internetová zpravodajská televize dělat jen v 35 lidech? Nebo naberete další?
Unger: Hlavně čekáme úspěch, divácky i ekonomický. S tím poroste tým. Ale musí to přijít postupně ve fázích, kontinuálním růstem. Ne hned mejdany a slogany a po roce krizoví manažeři, kteří tým přestavují. V tom, co teď máme, se dá velice dobře dělat to, co máme naplánované pro nejbližší měsíce.
Zima: Nabrali jsme tento počet lidí, s nímž věříme, že se to dá udělat. Teď potřebujeme chvíli vyrábět a vyzkoušet si, co jsme schopný v tomto týmu dělat. Teprve pak jsme schopni se bavit o tom, jestli potřebujeme víc lidí, jiné lidi, kam to posunout. Teď se potřebujeme nadechnout.
My jsme si přes spuštěním vulgárně definovali tým projektu Seznam Zpráv jako spojení echt ajťáků se zasloužilými žurnalisty s pár dekádami zkušeností. Dobrá ilustrace byla, když Václav Dolejší napsal na Twitter, že článku se u vás říká ajdýčko, id. Když se tyto dva světy začaly mísit, co byl ten nejzajímavější střet?
Zima: Myslím, že tam právě žádný střet není. Jak bych to řekl? Ze startupové atmosféry, která na vás v redakci Zpráv dýchne, by se leckteré jiné oddělení Seznamu mohlo přiučit. Žije to tam a všichni jsou pro věc zapálení. Střet kultur žádný nevidím, je to, jako by tu nově příchozí byli odjakživa.
Unger: Jak jsme při přípravě trávili noci společně – tvořil se nový redakční systém a všelijak podobně -, dnes už jsou oba týmy – technologický a obsahový – kamarádi. Všichni jsou za jedním cílem. Hodně se mluví o novinářích, ale je za tím také to, že se podařilo vyvinout dobrou a do budoucna rozvíjitelnou mašinu, platformu. Hodně kluků na tom pálí noci.
Zima: Vývojové týmy v Brně a v Ostravě, které se na tom podílejí, odvádějí neuvěřitelnou, za poslední měsíc neměli žádný den volna.
V exkluzivní předpremiéře jste nyní na platformě HbbTV nasadili druhou řadu seriálu Autobazar Monte Karlo. Vede mě to k obligátní otázce, jestli se ze Seznam Zpráv postupně nestane lineárně vysílají televize. Ne jako ČT24, ale ve formě upravené pro televizory.
Zima: Teď máme za sebou úkol číslo jedna, Zprávy spustit na webu a pracovat na obsahu. Úkol číslo dva začneme řešit za pár týdnů, bude to debata o distribučních kanálech, kterými službu dostat k dalším lidem. Začneme hledat cesty nejen přes HbbTV, ale i na Facebooku či na Twitteru, jak obsah – a věřím, že tam každý den bude nějaká zpravodajská bomba – servírovat těm, které by to mělo zajímat. Zatím jsme pro marketing na jiných platformách moc neudělali, věnovali jsme se jiným věcem.
Čtěte také, co řekl Pavel Zima na konferenci Czech Internet Forum: hlavní konkurencí je pro nás Facebook, chceme televizní rozpočty