Česká internetová jednička Seznam.cz loni utržil 2,909 miliardy Kč, jeho zisk před zdaněním činil 930 milionů Kč. Tržby meziročně narostly o 2,7 %, zisk oproti roku předtím klesl o 17 milionů. „Avizovali jsme, že budeme investovat víc, do produktů i do lidí, což se projevilo na mírně nižším zisku,“ řekl dnes v centru Prahy novinářům generální ředitel firmy Pavel Zima. Firma čekala 5% růst tržeb, Zima přesto hodnotí: „Na takto saturovaném trhu je to super výkon.“
Zhruba 400 milionů loni Seznam.cz zaplatil na sociálních odvodech, daních a dalších poplatcích státu.
HOSPODAŘENÍ SEZNAMU ZA POSLEDNÍ TŘI LÉTA | |||
2011 | 2012 | 2013 | |
tržby | 2,681 (+ 14 %) | 2,834 (+ 6 %) | 2,909 (+ 3 %) |
zisk před zdaněním | 1,032 | 0,947 | 0,930 |
V miliardách Kč. V závorkách meziroční nárůst. Zdroj: Seznam.cz |
Na celkových tržbách Seznamu se podle něj z 30 % podílí reklamní síť Sklik a vůbec PPC služby, z 25 % display reklama, z 25 % oborové služby jako Sreality či Sauto, zbylých 20 % připadá na katalog Firmy.cz.
Zima je přesvědčen, že Seznam drží zhruba desetinu českého reklamního trhu. Odhaduje, že z celkových peněz, které šly v Česku v roce 2013 do reklamy, brala televize 40 %, internet 27 %, tisk 24 %, na zbylé mediatypy (rádio, outdoor, kino) připadá 9 %. „V mých soukromých propočtech internet poprvé překonal tisk. V reálných penězích tak generoval zhruba 9 miliard korun, tisk 8 miliard. Z internetového trhu Seznam generuje zhruba třetinu, tedy z celkového trhu asi deset procent,“ počítá šéf Seznamu.
Do budoucna se Seznam hodlá pustit i za hranice. „Možná od nás můžete čekat nějakou globální službu,“ řekl Pavel Zima. „Od 1. května jsme nadále česká firma, ale ne už jenom pro české uživatele,“ podotkl výkonný ředitel Michal Feix. Jak Zima řekl Médiáři, zahraniční služby mají jít mimo jiné do USA a firma na ně vyčleňuje „vyšší desítky milionů korun“. Blíž zatím řekl jen, že nová služba (či služby) by mohla být představena ještě letos.