Jan Dražan, zástupce šéfredaktora Echa, a Jan Pergler, někdejší novinář, teď manažer v ČSOB, vydávají ve vlastním Nakladatelství Zeď druhou knihu. První byla série rozhovorů Náš Václav Havel, druhou je román Ferdinanda Peroutky Oblak a valčík. První pokřtili 17. listopadu, druhou pak 7. prosince a úspěšně na ni vybírali na Hithitu. Obě je možné běžně koupit, i přes internet.

Seznam.cz jde do televizního vysílání, přes HbbTV

Česká internetová jednička šíří svá videa formou hybridního vysílání v chytrých televizích.

  • ČTK
  • 31. 05. 2016 18:24
Seznam.cz TV lze naladit prostřednictvím čtvrtého multiplexu digitální televize

Seznam.cz TV lze naladit prostřednictvím čtvrtého multiplexu digitální televize

Přední český web Seznam.cz znatelně pronikl na televizní obrazovky. Obsah, který dosud „vysílá“ hlavně na internetu, začal šířit v chytrých televizorech v rámci běžné nabídky televizních kanálů. Děje se to prostřednictvím takzvaného hybridního vysílání (zkráceně HbbTV), tedy díky připojení televizoru k internetu. To je pro přehrávání nezbytné. Samotná Seznam.cz TV je pak k dispozici na jedné z pozic v televizním multiplexu 4 firmy Digital Broadcasting Radima Pařízka. Síť může naladit až 95 % populace.

Na dnešní tiskové konferenci to uvedl generální ředitel Seznam.cz Pavel Zima. S podobným řešením dosud v Česku nikdo nepřišel. „Chtěli jsme vymyslet, jak se na internet přepnout stejným tlačítkem, jímž se na televizním ovladači přepínají programy. Dosud bylo vyhledávání internetového obsahu v chytré televizi přes aplikace nebo internetový prohlížeč noční můrou. Teď se k němu divák dostane pouhým přepínáním mezi televizními kanály, na něž je zvyklý. Je to naprosto logické a současné technologie to umožňují,“ popsal šéf Seznamu.

Vedle terestrického vysílání se chce se Seznam.cz v budoucnu dostat i do základní programové nabídky kabelových televizí nebo provozovatelů IP TV. Vysílání Seznamu se dosud do televizí dostávalo buď prostřednictvím aplikací pro mobilní platformy Applu či Googlu, nebo v aplikacích pro chytré televizory Samsung a LG. Nově bude možné videa Seznamu sledovat v televizích všech značek podporujících HbbTV.

V Česku je nyní podle různých zkušeností (Radiokomunikací či ČT, Primy a Óčka, které HbbTV zkoušejí) až kolem milionu chytrých televizorů, z toho počet těch, které jsou schopné přijímat hybridní vysílání, Seznam.cz odhaduje na půl až tři čtvrtiny. Podobný je podíl chytrých televizí, které uživatelé připojují k internetu.

Od přechodu na televizní obrazovky si internetová jednička slibuje větší publikum. „Seznam.cz TV by měla přinést více než 1,7 milionu zhlédnutí, jež v tuto chvíli generují všechny aplikace Stream.cz pro chytré televize,“ vyčíslil Zima. Seznam se také pustí do vlastního měření, která videa lidé sledují a do jaké délky si je přehrávají. Zároveň Seznam.cz hodlá související doporučovat podle chování uživatele, jak už to dělá s texty a dalšími materiály na své domovské stránce.

Na vývoji aplikace pracoval Seznam.cz se společností Mautilus, do které na konci roku 2014 majetkově vstoupil. Před spuštěním aplikaci několik týdnů zkoušel na více než 50 různých modelech televizí. „Aplikace je použitelná, funkční a dá se na ní pustit video,“ ujišťoval Zima. Přesto ale firma posílila zákaznickou linku, očekává totiž, že zavádění nové technologie nebude všude hladké: „Na spoustě televizí to fungovat nebude.“ Firma nicméně věří, že vylepšování půjde svižně, ne jako spolupráce s jednotlivými výrobci televizorů, respektive schvalování přes internetové obchody Googlu či Applu, tedy platformy někoho jiného. 

Zpočátku bude Seznam.cz posílat do televizí obsah svého videowebu Stream.cz (nejvýraznějšími počiny jsou seriály Kancelář Blaník, Autobazar Monte Karlo či Jídlo s.r.o., chystají se další). Ten představuje zhruba dvě třetiny videoprodukce Seznamu, zbytek tvoří mimo jiné videa na zpravodajském webu Novinky.cz. „Časem budeme muset dělat zpravodajská videa, budeme jich muset mít hodně a pak budeme v pohodě,“ je přesvědčen Zima. Seznam.cz proto nedávno oznámil založení vlastní redakce.