Nejnavštěvovanější web českého internetu Seznam.cz začne na své domovské stránce nabízet magazínové články od jiných tvůrců obsahu. Doplní tím vlastní zpravodajství. Sekce Články z českého internetu půl roku testoval u zhruba pěti procent uživatelů. Dnes oznámil, že ji zpřístupňuje všem.
„Homepage Seznamu je pro nás klíčová, je hlavním generátorem návštěvnosti pro všechny naše služby. Ale nemyslím si, že to vychází jen z historické pozice, zvyku. V poslední době doporučování obsahu v závislosti na chování uživatele vydatně pomáhá, mnozí se vracejí, protože na naší domovské stránce nacházejí nové a nové věci, které je zajímají. To je ideální stav, k němuž směřujeme. Kvůli tomu potřebujeme řadu vlastních služeb, produktových i obsahových, doplněných o feed z ostatních internetových stránek,“ uvedl nedávno v rozhovoru pro Médiář generální ředitel Pavel Zima.
Sekce Články z českého internetu se objeví ve spodní části domovské stránky Seznam.cz. Doporučovací algoritmus by měl každému automaticky skládat obsah na míru. Část textů přebírá od jiných médií či tvůrců a odkazuje přímo na jejich stránky, část doplňuje z vlastních zdrojů. „I díky našemu vyhledávání víme, jaké otázky lidé nejčastěji řeší. Pokud usoudíme, že by bylo užitečné nějaký často hledaný dotaz zpracovat formou článku, naši redaktoři jej napíší a publikují. Jde převážně o články z oblasti hobby a kutilství,“ tvrdí produktový manažer Marek Vacek.
Seznam.cz spustil testování nové sekce své domovské stránky koncem února. Tehdy celý proces výběru článků i jejich nasazení na domovskou stránku dělalo ručně několik editorů, v červnu pak začal testovat zapojení doporučovacího algoritmu. Nyní systém výběru funguje tak, že editoři třídí články z víc než stovky zdrojů, a pokud shledají, že texty splňují požadavky kvalitního magazínového čtení, přidávají je do robota pro automatické doporučování obsahu.
Trh zažívá boom nových agregátorů
Podobných nových služeb, jakou nyní představil Seznam, se začátkem letošního léta objevilo na českém internetu hned několik. Spuštění vlastního agregátoru Yemo.Media oznámil v červnu producent a fotograf Adolf Zika, novou verzi aplikace agregující zprávy představila v téže době také čtečka Tapito, a dalším novým projektem tohoto typu se stal ještě zpravodajský projekt Storyfa, založený Patrikem Abrahámkem, Alešem Kafkou a Jaromírem Uhříkem. „Používáme vlastní inhouse datovou analytiku, s jejíž pomocí určujeme na základě několika parametrů důležitost jednotlivých zpráv. Díky této analýze jsme schopni v rámci funkce Top Stories (Hlavní zprávy) na portálech s velkým počtem článků (například na iDnes.cz), vybrat pro uživatele pouze ty nejzajímavější zprávy. Čtenář je ale může číst i seřazené pouze chronologicky. V sekci Trending Headlines (Trendující zprávy) uživatelé naleznou aktuálně nejdůležitější trendující zprávy v různých kategorií. Pomocí datové analýzy je vytvořen kontext události, díky němuž mohou čtenáři vidět její časový vývoj a související články,“ popsal Médiáři službu Storyfa Abrahámek. Podle něj už Storyfa připravuje i nový produkt, a to Storyfa for business.