Německý technologický koncern Siemens v Česku posílil komunikaci vyspělých technologií, které dodává ostatním firmám, také na širokou veřejnost. Používá k tomu jedno ze svých klíčových témat - chytrá města, smart cities. Do komunikačního mixu přitom Siemens zahrnul nové nástroje, tedy vlastní specializované obsahové weby a s nimi projené účty na Twitteru.
„Zprovoznili jsme účet @chytramesta, který je propojený s microsite s tématikou chytrých měst. Sdílíme tak globální i české novinky a aktuality ze světa chytrých měst a inteligentní infrastruktury. Microsite stále doplňujeme o nové informace a mohou z ní tedy čerpat například i média,“ popisuje Kateřina Pištorová, manažerka externí komunikace a tisková mluvčí české pobočky Siemensu. Vznikl i účet @perfectplacesCZ s hashtagem #CreatingPerfectPlaces, kde přináší informace o chytrých budovách, které vznikají po celém světě. I tento účet na Twitteru je spojen se speciální microsite, určené jak pro odborníky, tak pro laické zájemce.
S novou strategií komunikace přišel letos Siemens i pro svou stránku na Facebooku. Momentálně dává na svém českém profilu jeden příspěvek denně, přičemž poměr vlastních zdrojů a odkazů jinam je přibližně 60:40. Na Twitteru je to obdobné, a množství je 5 až 7 příspěvků týdně. „To je právě ten záběr na širokou veřejnost. Chceme, aby naše komunikační nástroje byly spíš platforma a sloužily jako zdroj informací než jen čistá firemní komunikace,“ podotýká Pištorová. Vybrané příspěvky podporuje reklamou. V rámci měření sleduje zapojení a počet fanoušků (na Facebooku momentálně přes 13.000, na Instagramu, kam jde 3 až 5 příspěvků týdně a všechny z vlastních zdrojů, zatím přes 500).
Siemens se na vývoj moderních technologií pro dopravu a bydlení zaměřuje ve svých divizích Mobility a Building Technologies. „Chceme o trendu chytrých měst edukovat i širokou veřejnost, protože chytré technologie se stávají čím dál víc součástí každého dne, stávají se dostupnějšími a mají velký vliv na efektivitu našeho života. Z naší firemní komunikace máme ověřeno, že B2B společnosti se ve své komunikaci nemusejí omezovat jen na tradiční nástroje typu veletrhy, konference a klientská setkání, ale že jejich témata mohou mít přesah i na širokou veřejnost. V Siemens vyrábíme produkty, které sice nekupují koncoví zákazníci, přesto významně zlepšují a usnadňují jejich život. Například moderní vysokorychlostní vlaky, turbíny do elektráren, digitální elektromotory nebo inteligentní systémy pro řízení chytrých budov,“ popisuje mluvčí Pištorová.
Vedle digitálních kanálů se Siemensu v komunikaci technologických novinek z oblasti B2B stále osvědčuje klasický tištěný časopis Visions, který představuje trendy, řešení i názory expertů z oblasti chytrých měst, průmyslu, energetiky, dopravy a vědy. Siemens ho vydává čtvrtletně a vzniká inhouse ve spolupráci s externími partnery. Mezi časopisy pro segment B2B patří i Energo či Industry fórum. Všechny Siemens vydává kvartálně, Visions v nákladu 4.000 kusů, Industry fórum 3.000 kusů, Energo 1.000 kusů. Všechny se distribuují cíleně a zdarma, i online, na platformě Issuu.
Online i tištěnou komunikaci nově rozšíří projekt Siemens Smart City Hub. Bude sloužit k propojení expertů Siemensu se zástupci sektoru B2B, s médii a opět také s širokou veřejností. Půjde o setkání podobné press tripů pro novináře, ale otevřené budou i pro další zájemce. Pravidelně má představovat technologické trendy a novinky pro oblast chytrých měst a budov a jejich praktické realizace v terénu. První akce tohoto typu se bude konat v Praze v „chytré“ budově ČVUT v Dejvicích, druhá pak v říjnu či v listopadu v jihočeských Mydlovarech, kde Siemens společně s E.onem udržuje pilotní provoz bateriových kontejnerů.
Po auditu komunikačních témat
K současné podobě marketingové a PR komunikace Siemensu vedla nedávná revize témat, frekvence a jejích zacílení. Mluvčí Kateřina Pištorová to popisovala na květnovém PR Brunchi. „Když jsem přišla, udělali jsme si audit komunikačních témat. Do té doby se vydávaly prakticky jen produktové tiskové zprávy, žádná konverze se z nich nesledovala a zhruba jednou za rok se pořádal rozhovor s generálním ředitelem pro Hospodářské noviny,“ říkala.
„Auditem jsme zjistili, že komunikačních témat je řada, různých, ale všemi se prolíná jedna komunikační linka, a to digitalizace. Na základě toho jsme ve firmě vytipovali zkušené manažery jako odborné komunikátory zmíněného tématu. Došli jsme přitom k tomu, že i když jsme B2B firma, můžeme komunikovat na širší veřejnost, pokud máme přesněji popsanou cílovou skupinu a pro ni téma,“ pověděla tisková mluvčí Siemensu.