Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Sněmovna potvrdila konec reklamy na ČT1, ČT24 a webu České televize

Loni se reklama na výnosech ČT ve výši 6,9 miliardy Kč podílela 381 miliony Kč. Nemůže s nimi sama nakládat, jejich využití od roku 2008 určuje vláda.

  • ČTK
  • 06. 09. 2011 17:35

Sněmovna dnes schválila novelu o omezení reklamy v ČT na kanály ČT2 a ČT4, a to v duchu senátních úprav. Podle nich by veřejnoprávní televize měla mimo jiné z výnosů z reklam přispívat ještě do konce června příštího roku 2012 na dokončení digitalizace. Novelu nyní dostane k podpisu prezident.

Reklama by podle předlohy měla od příštího roku zmizet z kanálu ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Za peníze z reklamy na kanále ČT2 by měla veřejnoprávní televize nově financovat Státní fond kultury, z reklamy na ČT4 pak výrobu sportovních pořadů.

Senátoři z novely odstranili také pasáž, která měla zrušit výběr koncesionářských poplatků z přijímačů upravených pro jiné účely než pro příjem televizního a rozhlasového vysílání. Formulace by prý umožnila obcházet povinnost platit poplatky. ČT se obávala „nekontrolovatelného výpadku příjmů“, prý až ve výši 500 milionů korun, uvedl spoluautor novely a senátor za ODS Tomáš Töpfer. Senátní mediální komise navrhne jiné řešení.

Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Nova a Prima mají podle novely dvěma procenty ročních čistých výnosů z reklamy místo ČT financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, totéž má činit TV Barrandov. Senátoři doporučili zpřesnit pravidla výběru tohoto příspěvku.

Podle spoluautora novely Jiřího Oberfalzera (ODS) se očekává, že by fond kultury mohl dostávat kolem 10 milionů Kč ročně. Fond kinematografie by pak měl dostávat stejně jako dosud zhruba 150 milionů Kč za rok. TV Barrandov už dříve uvedla, že odvod do fondu kinematografie je pro ni diskriminační. Její generální ředitelka Janka Vozárová řekla, že by mohl ohrozit rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky.

Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení. „Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun,“ uvedl již dříve obchodní ředitel ČT Robert Kvapil. Význam reklamy pro hospodaření ČT ovšem již několik let klesá, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 6,9 miliardy Kč podílela 381 miliony Kč.

Proti omezení reklamy v ČT se stavěli zadavatelé reklamy. Podle nich by Nova a Prima ovládly 95 % reklamního trhu a mohly by jim diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.

Agentury: Omezení reklamy na ČT poznamená reklamní trh

Omezení reklamy ve vysílání České televize bude znamenat snížení celkových výdajů na inzerci až o desítky milionů korun. Uvedl to prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec, podle kterého to mimo jiné poškodí TV Barrandov.

Na omezení reklamy podle Brabce vydělají především komerční televize. „Když ubude na jedné straně, tak přibude na té druhé,“ řekl ČTK Brabec. Část peněz, které zadavatelé vkládají do reklamy na ČT, podle něj však z reklamního trhu zmizí úplně. „Ten reklamní trh nebude reagovat tak, že to slepě přerozdělí jinam,“ míní Brabec. Svůj názor opírá o podobné zkušenosti z minulých let a jiných typů inzerce.

Z trhu by podle Brabce mělo zmizet 10 až 15 % peněz, které firmy do reklamy na ČT vložily.

Změna zákona podle něj poškodí i TV Barrandov. Ta funguje kratší dobu než ostatní velké celostátní televize Nova a Prima a své výdaje do vysílání a příjmy z reklamy teprve stabilizuje. Dvě procenta z příjmů z televizní reklamy, které budou muset komerční televize dávat na podporu fondu české kinematografie, podle Brabce pro ni budou znamenat značnou částku. „Myslím si, že ta situace, která nyní nastala, jim (TV Barrandov) nijak neulehčuje,“ řekl Brabec.

Reakce České televize a Novy

Nespokojená je s novelou zákona Česká televize. „Zachování reklamy na ČT2 považujeme za nešťastné pro diváky tohoto okruhu pro náročnějšího diváka a neproduktivní pro potřeby generování peněz na zákonem určené potřeby,“ uvedl mluvčí ČT Ladislav Šticha. Je podle něj naprosto zřejmé, že dojde k výraznému propadu příjmů oproti současnému stavu a zásadnímu propadu ve srovnání s příjmy, které mohla generovat ČT1.

Nova si naopak rozhodnutí, které jí jde na ruku, pochvaluje. „Dnešní rozhodnutí Poslanecké sněmovny vnímáme velmi pozitivně. Tímto krokem se definitivně ukotvil termín konce digitalizace pozemního televizního vysílání a zároveň se přesně stanovila pravidla pro vysílání reklamy a teleshoppingu na veřejnoprávní televizi. Pro televizi Nova dnešní rozhodnutí poslanců dále znamená potvrzení slibu významně investovat do podpory českého filmu, tedy do Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie,“ uvedl Jan Andruško, generální ředitel Novy.