Na cestě do vašich schránek je páté číslo tištěného Médiáře. Koupit taky lze hned na Alze.

„Spot Kuchařové o seniorech si zaslouží být vidět“

Nadace Taťány Kuchařové chce pomoct seniorům začlenit se v práci a u našich katů vyhrála. Direct pojišťovna obsadila „prstové herce“, ale hodnotitele příliš nepřesvědčila.

Z natáčení vítězného spotu tohoto týdne Stařešina do každé korporace. Foto: Nadace Taťány Kuchařové

Z natáčení vítězného spotu tohoto týdne Stařešina do každé korporace. Foto: Nadace Taťány Kuchařové

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 44. týden 2016

  1. Družina, Labstore: Stařešina do každé korporace (46 %)
    značka, klient: Nadace Taťány Kuchařové
  2. Vlastní tvorba: Neposlouchej nás (36 %)
    značka, klient: Expres FM
  3. Ami Communications, Ami Digital: Výzva s Orbitem / Leoš Mareš (31 %)
    značka, klient: Orbit
  4. Klan: Scan&Go (27 %)
    značka, klient: Globus
  5. Friends’s factory, Vlastní tvorba: Pojištění nemusí být věda (26 %)
    značka, klient: Direct pojišťovna

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Kuchařová chce začlenit seniory (46 %)

Z natáčení vítězného spotu tohoto týdne Stařešina do každé korporace. Foto: Nadace Taťány Kuchařové

Z natáčení vítězného spotu tohoto týdne Stařešina do každé korporace. Foto: Nadace Taťány Kuchařové

Nadace Taťány Kuchařové, která je držitelkou titulu Miss World 2006, natočila s pomocí kreativních agentur Družina a Labstore kampaň podporující seniory v získávání pracovních míst. Projektem Stařešina do každé korporace, což je také název kampaně, chce Kuchařová pomoci seniorům vrátit respekt a  podpořit mezigenerační předávání zkušeností v pracovních týmech. Kampaň má také kromě tří minutového spotu vlastní microsite www.staresina.cz. Na natáčení se materiálně podílel český výrobce klobouků Tonak a brašnářství Tlustý. Projekt podpořilo Ministerstvo práce a sociálních věcí. Nadace vyzývá jak na stránkách projektu, tak u videa na YouTube k podpoře pomocí zaslání DMS v ceně 30 Kč, z čehož nadace obdrží 28.50 Kč. 

Extrémně důležitý téma, pro reklamní průmysl dvojnásob. Vždyť ve většině agentur jste dneska ve třiceti na vrcholu a ve čtyřiceti bez práce. Tahle kampaň si zaslouží bejt vidět!
Martin Svetlík (Mustard)

Hezké, lidské, ale straaaaaaašně dlouhé….
Jana Kubištová (Budvar)

Úctyhodná myšlenka, která ve mně rezonuje. Provedení mi už tak blízké není – zbytečně moc patosu a málo nadsázky, kterou jsem z názvu kampaně očekávala.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Vlastně proč ne, až na to straštný slovo stařešina.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Tak především se mi líbí, že se adresuje tento společenský problém. Samotný spot je pěkně filmařsky zpracovaný a message je myslím jasně doručena. DMS jsem zaslal, čili výkonově to také funguje. Co bych asi vytkl, je délka. Možná by neškodilo to trochu zkrátit? Asi jediný problém mám s tím, že claim projektu je ‚Stařešina do každé korporace‘ – ve spotu se ukazují však dva případy, kdy jde spíše o malé až rodinné podniky.
Eduard Piňos (Ogilvy One)

Kampaň je to určitě přínosná, ale proč to zdlouhavé video? I když jde o stařešiny, neni přeci třeba používat stařešinu mezi formáty zvaný testimoniál.
Klára Palmer (McCann)

Inu dobrá, v malých firmách prodáváme stařešiny do korporací? Co vám udělali naši rodiče a prarodiče, že je chcete z příjemných malých brašnářství a dalších malých podniků vecpat do oupenspejsů nadnárodních konglomerátů? Proč je takhle trestat? To je otázek…
Jan Javornický (Elite Solutions)

Pochopil som, že starí ľudia sú občas užitoční, už po 13 sekundách. Všetko potom bolo len nekonečným opakovaním toho istého. Držím palce v bohumilej činnosti.
Tomáš Hrábek (Symbio)

2. Expres FM nechce být mainstream (36 %)

Rozhlasový provozovatel Voice of Prague Petra Stuchlíka a Davida Šimoníka spustil podzimní komunikační kampaň pražského rádia Expres FM. Kampaň má název Neposlouchej nás! Rádio se chce jejím prostřednictvím podle svých zástupců vymezit vůči obehranému hudebnímu mainstreamu. Hlavními protagonisty série vizuálů jsou moderátoři rádia, zachycení při grimasách. „Úškleby mají znázorňovat nechuť k muzice. Vždy jsme si zakládali na tom, že hrajeme jinou hudbu než většina tuzemských rozhlasových stanic. Touto cestou bychom rádi připomněli, že se stále snažíme vybočovat od ohraného průměru českých rádií,“ tvrdí programový ředitel rádia Expres FM Filip Žemlička. Nové vizuály vytvořila grafička a hudební fotografka Jana Kusalová.

Hlavní slogan, který zvýrazňuje černý podtisk a velká písmena, doplňuje dovětek: pokud ti stačí hudební průměr a obehrané songy. Součástí vizuálu je rovněž jméno zobrazeného moderátora a čas, ve kterém pravidelně vysílá na frekvenci 90,3 FM. Na přípravě série fotografií se podílelo všech sedm kmenových moderátorů stanice Expres FM v čele s duem ranního vysílání, tedy Markem Malíkem a foodbloggerkou Veronikou „Koko“ Kokešovou

Podzimní kampaň rádia Expres FM s moderátorkou Koko

Podzimní kampaň rádia Expres FM s moderátorkou Koko

Na první pohled hodně výrazný, ale když dojde na lámání chleba, tak pointa je spíš slabší a člověk je pak z toho takovej celej zklamanej a unavenej životem.
Martin Svetlík (Mustard)

Tohle by byla parádní, osvícená, výrazná, odvážná reklama, kdyby se nezapomnělo na celkem podstatnou druhou část sdělení, kterou aby na vizuálu hledal lupou. Mimochodem … kdo že to vlastně říká? … Aha!
Jana Kubištová (Budvar)

Nabádání k ‚nedělání‘ je starý dobrý trik, který může zaujmout. Šance na zaujetí by byla o něco větší, kdyby se doladila čitelnost vizuálu.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Docela provokativní. Zaujme. Líbí. Až tedy na grafické zpracování textů. Lepší vedení oka by se šiklo.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Neposlouchej nás! Splněno. Takže to asi funguje?
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Obecně mám rád komunikaci, která se vymezuje jakoby negativní způsobem. Takže tohle je fajn. Vizuál mě asi zvlášť neuchvátil, ale to je čistě subjektivní názor.
Eduard Piňos (Ogilvy One)

Nečitelný text u hvězdiček se hodí u komunikace půjček, ale ne tam, kde je tento text základem k pochopení celého sdělení.
Klára Palmer (McCann)

Copy je dobré, len mi vlastne moc nelepí s tými vizuálmi. To sú znechutení z vlastných programov?
Tomáš Hrábek (Symbio)

3. Mareš s Orbitem překonává výzvy (31 %)

Značka žvýkaček Orbit spustila sérii krátkých videí s Leošem Marešem, který je nejprve zveřejnil na svém instagramovém profilu jako příběh na pokračování podle preferencí svých followerů. Mareš má ve čtyřech příbězích „čelit nestandardním výzvám a navzdory všemu je zdárně a s nadhledem řešit“. Vystupuje tak v roli zpěváka na Karlově mostě, modela v kurzu kresby aktu, tanečníka baletu i kominíka. „Značka Orbit dlouhodobě klade důraz na myšlenku, že sebevědomí usmívat se přirozeně přichází s pocitem čistých zubů a jejich celkovým zdravím, k nimž žvýkačky Orbit bez cukru přispívají,“ popisuje koncept kampaně brand manažerka značky Orbit pro střední Evropu Erika Havrillová.

Část videí včetně úvodního byla nejprve uveřejněna na Marešově instagramovém profilu, kde jeho followeři dvakrát po sobě rozhodli, které z nabídnutých výzev má přijmout. Návrhy situací i jejich řešení přitom pocházely přímo od Mareše. „Vyvrcholila kampaň, kterou jsem vymyslel pro Orbit. Kdo chce, může se mrknout,“ napsal Mareš na svém Twitteru. Všechny příběhy byly nakonec uveřejněny na webu Orbit Klub. Videoobsah má být dále uplatněn i na oficiálních profilech značky Orbit na sociálních sítích. O kreativní koncept a následnou digitální kampaň se postaraly agentury AMI Communications a AMI Digital. Spoty režíroval Jan Švejkar v produkci Savage.

Leoš Mareš alespoň s náznakem konceptu, za to palec nahoru. Všechny videa bohužel trpí zásadním nedostatkem pointy, což možná souvisí s chybějícím insightem a vazbou na produkt. Ale blížíme se, krůček po krůčku!
Martin Svetlík (Mustard)

Tříštím se vedví – bavím se, směju se nahlas, občas se ušklíbnu, a přitom přemýšlím, kde je hrana. Orbit se trochu krčí za úsměvem … Reklama na úsměv, která se naprosto neobtěžuje značkou, funguje to ještě? Vyváží ten handicap Leoš Všemohoucí?
Jana Kubištová (Budvar)

Zasmála jsem se. A teď by mě (vážně) zajímalo, jak tahle kreativa ovlivní značku. Držim palce, ať si Orbit s Leošem v trikotu spotřebitelé spojí.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Ačkoliv má první reakce byla ve směru ‚přeMarešováno‘, video mne bavilo. Vtažení zákazníků je také fajn. V tuto chvíli mi jen uniká propojení k značce.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Když si nevíš rady, dej tam Mareše.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

A tak já myslím, že Orbit měl radši zůstat u spolupráce s Leošem na jeho Instagramu. Tohle šroubované napojení na youtuberské challange nějak prostě neštymuje. Navíc ta reklamní věta ‚s úsměvem..atd.‘ je tam jak pěst na oko, stejně jako ty rádoby fóry. Pořád je to ale Leoš a umí to, takže asi proč ne… Každopádně mediálně to zatím moc asi nefunguje, videa mají jednotky tisíc shlédnutí – možná by pomohla placená podpora formou YouTube Discovery ads na klíčové slovo Leoš Mareš?
Eduard Piňos (Ogilvy One)

Vím přesně, co mi to říká o Marešovi, ale nemám tušení, co to má říct o žvýkačkách Orbit.
Klára Palmer (McCann)

Koukám na to a říkám si: co chcete víc?! Máte Leoše, který dneska prodá i slanou vodu, a můžete ho poslat třeba do vesmíru. Tak proč je to taková nuda? Vážně, co chcete víc?
Jan Javornický (Elite Solutions) 

Leoš Mareš nemôže za naše posrané reklamy, môžeme si za ne sami! Opakujme: Leoš Mareš nie je nápad. Leoš Mareš nie je koncept. Leoš Mareš nie je stratégia… (platí i na Koháka či Jágra).
Tomáš Hrábek (Symbio)

4. Globus promuje službu Scan&Go (27 %)

Kampaň Globusu k nové službě Scan&Go

Kampaň Globusu k nové službě Scan&Go

Hypermarketový řetězec Globus nasadil po pěti letech televizní reklamu, kterou propaguje svou novou službu Scan&Go. Kampaň, která kromě televize zahrnuje také online a rádia, odstartovala v pondělí 24. října. „Scan&Go jsme pro zákazníky v praxi vyvíjeli tři roky. Navazujeme tak na dlouhodobou komunikaci toho, co děláme, totiž, že Globus nabízí přidanou hodnotu, která jinde není,“ tvrdí marketingový ředitel Globusu Petr Ptáček. Scan&Go je skener, který průběžně načítá kódy nakupovaných položek, čímž má kupujícím umožnit mít po celou dobu nákupu přehled, kolik nákup stojí, a u pokladen okamžitě zaplatit bez vykládání zboží na pás. První systém Scan&Go byl zaveden v roce 2013 v Globusu v Čakovicích. Loni pak byly vybaveny skenery hypermarkety v Praze na Zličíně a v Brně. Nyní je už mají všechny hypermarkety Globus v Česku. 

Televizní spot, natočený v dvacetivteřinové a třicetivteřinové verzi, je opřen o rodinný koncept, ve kterém se tatínek s malým synem vydají na předvánoční nákup. Spot vznikl ve spolupráci s kreativní agenturou Klan, která je součástí komunikační skupiny Publicis One. Poběží v televizních stanicích Nova, Nova Cinema, Smíchov a Telka. Na internetu se pak objeví i varianty zkrácené na deset vteřin. Dalšími nosiči budou rádia, sociální média, a masivně budou využity i komunikační kanály v samotných hypermarketech Globus. 

Ano, tady je mnohem důležitější dobře ukázat produktový demo než vymýšlet nějaký srdceryvný příběhy. I přes některý vlastně docela velký exekuční výhrady je to vysoce funkční věc.
Martin Svetlík (Mustard)

Pěkně vystavěné, celkem vtipné libreto, zbývá už jen nějak prodat tu službu, která není pro každého.
Jana Kubištová (Budvar)

Jako pravý online asociál nakupování se skenery (tj. bez lidí) zbožňuju! Ale silně pochybuju, že si služba najde cestu ke spotřebiteli, který se o ní poprvé dozví zrovna z téhle reklamy. A proč? Protože není vtipná a ani nedokáže jasně vysvětlit o čem vlastně je.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Prima služba, ale ta reklama mne vůbec nebaví. Technicky asi splní účel, ale tolik stereotypů pohromadě …
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

S dětskejma hercema je to vždycky na štíru. Proč?
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Taková ta česká naivní a reklamní klasika. Ten hošík je trochu otravný, ale to byl asi účel. Spíš mě zarazilo, že zákazníci, kteří nejsou úplně technologicky zdatní, Z toho asi úplně nepochopí, jak to celé vlastně funguje. Přitom to by měl být účel.
Eduard Piňos (Ogilvy One)

Úplně na mne dýchla ta vánoční atmosféra. A ještě jsem se posmál nad roztomilým raubířem. Takže hned jak překonám fóbii ze samoobslužných pokladen, jistojistě vyzkouším i skenery.
Jan Javornický (Elite Solutions)

Ryšavé deti v ‚proč‘ fáze sú roztomilé ako rakovina hrubého čreva. Najradšej by som sa tým skenerom umlátil do hlavy, ale hej – pozitívum je, že viem, ako funguje!
Tomáš Hrábek (Symbio)

5. Direct pojišťovna nechce dělat z pojištění vědu (26 %)

Direct pojišťovna spustila podzimní kampaň na autopojištění, v níž svůj dosavadní vizuální animovaný styl doplňuje o reálně natočené lidské prsty. Kampaň zahrnuje sponzoringové spoty ve vybraných televizních kanálech, online komunikaci a tištěnou inzerci. Kromě zmíněného autopojištění se věnuje také podpoře image značky. Kreativu a grafiku měla na starost agentura Friends‘ Factory, nákup vysílacích časů v televizi zajistila Czech Promotion, online kampaně připravuje Direct v rámci svého Centra digitální excelence. Reklama zahrnuje celkem tři varianty sponzoringových spotů, které se postupně objeví během následujících týdnů s tím, že mají propagovat jednoduchost pojištění a děkovat klientům. „Rozhodli jsme se doplnit náš animovaný styl o reálné prsty, kterým dáváme obličeje, pracujeme s jejich výrazy nebo charaktery. Myslíme si, že tihle prstoví herci mají potenciál vzbuzovat sympatie a vytvářet si blízký vztah s publikem,“ tvrdí šéf marketingové komunikace Directu Jan Svoboda. Kampaň se objeví formou videoobsahu a bannerů na internetu, na Facebooku i na YouTube. Motiv pokreslených prstů se promítne i do dalších formátů kampaní na sociálních sítích nebo v tisku.

Evidentně to mělo bejt hlavně levný, takže není moc co hodnotit. I do sponzoráku to ale místo slibu určitě chtělo konkrétní příklad, kdy je Direct jednodušší.
Martin Svetlík (Mustard)

V jednoduchosti je síla, i když trochu zaniká díky výrazným postavičkám – takový malý trénink multitaskingu. Jinak pochvala.
Jana Kubištová (Budvar)

Jednoduchost se nerovná dvěma prstům s obličejíčkama.
Alena Oswaldová (Nestlé)

Rozpoznatelná identita, slušný insight, takže neurazí – ale ani kdovíjak nepotěší.
Ivana Šedivá (McDonald‘s)

Nechápu, proč tam jsou ty dva prsty. Asi jsou pro někoho symbolem jednoduchosti? Jen dva prstíčky tam strčíme… Já bych tam strčil asi něco jinýho…Přijde mi to trochu málo.
Adam Roučka (Saatchi&Saatchi)

Co k tomu říct? Je to solidní animace. O značce ani produktu mi to zas nic tak zásadního neřekne a ty zvukové efekty u sponzoráků jsou trochu přehnané.
Eduard Piňos (Ogilvy One)

Pozor, chyba! Keď chcem demonštrovať zložitosť, na tabuli musí byť rozhodne uvedené i ‚E = mc2′. Čo mi pripomína, poznáte ten blog, kde nejaký týpek analyzuje tabule z porna? Častokrát sú tam úplné nezmysly, to by jeden neveril. Čo mi pripomína, tie prstíky sú celkom milé.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.