Jan Řežáb, zakladatel analytické agentury Socialbakers, nastupuje jako šéf digitálu do čínské skupiny Goodbaby International, zaměřené na výrobky pro děti. Exekutivní roli v Socialbakers loni opustil. Goodbaby šéfuje Martin Poš, jinak též zakladatel výrobce sedaček Cybex. A do Cybexu teď nastupuje Eva Liba, dosavadní digitální marketérka české pobočky Coca-Coly. 

Spot na Relax vyhrál. „Ale co má společného s džusem?“

Původem polská televizní reklama, poctivá filmařina, vévodí první letošní pětici kampaní v Reklamní katovně, převážně ještě vánočních. Naopak propadl Leoš Mareš s Partners.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších – samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 2. týden 2016

  1. Relax vánoční spot (39 %)
    klient: Relax
  2. Crosscafe: Pro lepší den (26 %)
    vlastní tvorba ve spolupráci s Conquest Design
  3. Vaculik: Nad e-maily diváků/Jakub Kohák (25 %)
    klient: Fio banka
  4. Geometry Global: Dopis Ježískovi (22 %)
    klient: Tesco
  5. Partners Financial Services: Nekecáme.cz!/Leoš Mareš (11 %)
    vlastní tvorba

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 11 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1.   Relax vyzývá k soudržnosti (39 %)

Džusy Relax letos představily vánoční kampaň v sentimentálním duchu. Televizní spot ukazuje předvánoční atmosféru a přípravy na svátky očima malého chlapce. Celé video je doplněno zdařilým hudebním podkresem od umělce Richarda Walterse. Malý kluk koupí své rodině, jež čeká příchod dalšího člena, kopačky, po kterých sám touží. Spot vyzývá spotřebitele, aby v atmosféře vánoční rodinné soudržnosti konzumovali jejich produkt. 

Story! Filmařina! Emoce! Jenom… ehm… jak to prosím pěkně souvisí s džusy?
Tomáš Mrkvička

Jak banální, jak krásné, jak srdcervoucí! Přesně ten typ reklamy, jaký chci o vánocích vidět. Chtělo by to výrazně posílit spojení na značku, ale co bychom jim neodpustili takovou ‚maličkost‘, když jsou (byly) ty Vánoce?
Jana Kubištová (Budvar)

Hezký příběh. Co má ale společného s džusem? Proč se pod to Relax vůbec nepodepsal? Coca-Cola je o radosti. Ta už své spoty podepisovat nemusí. O čem je ale Relax, když se nepodepíše? O relaxu? Jestli ano, tak zase nesedí s příběhem. Škoda.
David Suda (WMC Grey)

Otevřeně říkám, že tohle je moc hezky natočená reklama. Chtěl bych vidět director’s cut, který bude ještě lepší. Pak by vynikl i příběh. Bohužel to vypadá tak nečesky, že to v Čechách asi nevzbudí žádnou pozornost. Pro mě ovšem vítěz.
Ondřej Souček (Luftballon)

Dobrý pokus o klasickou ‚dojímavou‘ vánoční reklamu v britském stylu. Příběh pěkný, celé to bohužel vázne na formátu. Ty slavné britské vánoční reklamy mívají klidně i přes tři minuty. Ale body za odvahu, že se o něco takového i u nás někdo pokouší.
Martin Charvát (Konektor)

Když si s vánoční kampaní nevíme úplně rady, dycinky se dá udělat kampaň na Vánoce a produkt či značku pak prostě jenom plácnout do packshotu, že jo…
Jan Javornický

Kluk roztomilej, ten John Lewis z toho neleze zas až tak moc, ale co to má společného s džusem, to vážně nechápu.
Klára Palmer

Na co to byla reklama? Na boty? Těhotenskou módu? Výrobce schodišť? Vystřihovánky?
Martin Světlík (Symbio Digital)

Moc pěkná reklama na obuv.
Dora Pružincová

Dobrá reklama v štýle John Lewis, ale nie na džúsy.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Moc pěkně natočeno. Ten kluk odvedl skvělý výkon, ale kazí to příliš popisný scénář. Co uděláte, když chcete mít vánoční reklamu, ale váš produkt nemá se svátky vůbec nic společného? Je to snadné. Udělejte z něj ‚zimní edici‘. Hotovo. Už se těšíme na velikonoční edici pomerančového džusu.
Troy Palmer

2.  Crosscafe mele své nové pikolo (26 %)

Český kavárenský řetězec Crosscafe spustil před Vánoci novou kampaň s názvem Pro lepší den. Tváří kampaně se stal zakladatel a majitel značky Crosscafe Jan Janák spolu se svými zaměstnanci a jejich dětmi. Spolu s kampaní zavedl řetězec ve všech svých 22 kavárnách nový nápoj s označením pikolo. Nápad na kampaň Pro lepší den, která je nadstavbou kampaně Já si melu svou, vznikl v Crosscafe. Samotná realizace nové kampaně probíhala ve spolupráci s agenturou Conquest Design. 

crosscafe

Reklamní kampaň společnosti Crosscafe

Pikolo dobrý (tedy jako nápad, pít se tam nedá). Ač kávový snob, tak práci s tématem oceňuji. Škoda, že zbytek kampaně je koncentrovaná nuda. Strategicky, textově i (foto)graficky.
Tomáš Mrkvička

Sympatické, poutavé, jasné, krásné, vtipné, milé… hurá do kavárny!
Jana Kubištová (Budvar)

Kdo je fotce a co nám chce říct, jsem bohužel z jednoho plakátu nechytl. Zřejmě ale půjde o ucelenější kampaň, kde dojde na všechny argumenty…
David Suda (WMC Grey)

Konečně vzal někdo na milost pikolo! Všichni nám tady cpou, že se tomu říká espresso, jenže my máme přece turka a pikolo. ‚My si melem svou‘ je mimochodem hezký headline.
Ondřej Souček (Luftballon)

Vynikající nápad s přivlastněním si ‚neexistujícího‘ názvu pikolo. Ztvárněním je kampaň takové grafické cvičení bez myšlenky a nápadu. A ta fotka zrzky je hodně zvláštně retušovaná.
Martin Charvát (Konektor)

Řekněme si upřímně, nebýt ‚pikola‘, je to naprostá nuda, takže vlastně pikolo dobrý!
Jan Javornický

Pikolo je docela fajn políček kafenáckům. A u toho mělo zůstat. Je zábavnější si dál mlít svou, než se snažit někomu udělat lepší den.
Klára Palmer

Celej spor okolo piccola je pro mě akademická debata pár coffee nácků z Krymský. Je fajn, že Crosscafe má vlastní názor a nebojí se ho říct. Otázka je, jestli to někoho relevantního bude zajímat. Já myslím, že se nic moc nestane.
Martin Světlík (Symbio Digital)

‚Malý prso‘ by možná vydalo na zábavnější kampaň.
Dora Pružincová

Prečo zase pikolo?
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Káva a dorty z Crosscafe mi možná zpříjemní den, jejich reklamy ale moc ne.
Troy Palmer

3.  Kohák nad dotazy klientů banky (25 %)

Banka Fio startuje novou reklamní kampaň, která přesvědčuje, že bankovní svět nemusí být složitý. V hlavní roli se opět představí tvář značky Jakub Kohák, který svými režijními nápady doplnil kreativní koncept agentury Made by Vaculík. V kampani se kromě Koháka představí i jeho asistentka a odbornice na čajovou kulturu, koza Vlasta. Čtyři televizní spoty se zaměřily na osobní účet, hypotéku, podnikatelský účet a kontokorent. Zimní část kampaně poběží celý leden a únor na televizích Prima a Óčko. 

To se ze zlýho stane hodnej jen tak?!? Nebo je to nějaká Gigiho finta? Fio koupili Italové? Otázky, otázky.
Tomáš Mrkvička

Vtip ani myšlenku tomuhle kousku rozhodně neupřete, ale je to dost? Možná to trochu moc kohákujeme? A nebo je laťka už příliš vysoko?
Jana Kubištová (Budvar)

Sice si z toho budete pamatovat všechno kromě produktové nabídky, ale je to legrace, a docela povedená.
David Suda (WMC Grey)

Myslel jsem si, že Jacobo Cohacco zůstane ve své roli, ale teď se cítím podveden. Chamtivý Ital se naučil česky a káže mi o nějakých bankovních produktech. Kouzlo je pryč.
Ondřej Souček (Luftballon)

Od podivného italského bankéře k podivnému českému poradci. Takovouhle otočku může ustát snad jen Kohák. Jinak humor je to poněkud lidový, doufejme, že Fio banka ví, ke komu mluví. Web je jednoduchý, přehledný a jasně ukazuje produktové výhody.
Martin Charvát (Konektor)

Kohákovskému Fio jsem nikdy moc nerozuměl, a teď mám pocit, že už úplně přestávám rozumět i Kohákovi.
Jan Javornický

Asi blbej dotaz, ale neměla by kampaň s poselstvím o jednoduchosti být taky jednoduchá?
Klára Palmer

Dáme tam Koháka, to bude vtipný. Stejně vtipný jako minule. A předminule. Jo a jako tehdy pro T-Mobile. Možná se to prodává na objem, kdo ví? Ale oceňuju vybrané slovní humory, to jo.
Martin Světlík (Symbio Digital)

Kohák není koncept. Kohák není koncept. Kohák není koncept.
Dora Pružincová

Naozaj dá niekto peniaze banke, ktorá komunikuje ako Bohuš z Kurvahošigutentag?
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Natočit celou reklamu jen proto, abyste tak mohli použít jednu dost slabou slovní hříčku? To je strašně moc práce a nic moc z toho.
Troy Palmer

4. Tesco odměňuje pisatele Ježíškovi (22 %)

Za věrnost ke značce a využívání programu Club Card odměňoval minulý rok řetězec Tesco. Hostesky, oděné v červených šatech ve stylu Santa Clause, obcházely prodejny Tesco a obdarovávaly klienty. Dárek obdrželi ti, co vlastní věrnosti kartu Club Card a u stánků v prodejnách Tesco napsali dopisy Ježíškovi. Natáčelo se v prodejnách Česka, Polska, Slovenska a Maďarska. Celou produkci i distribuci reklamní kampaně zajistila česká firma Geometry Global. 

Díky Outbreaku víme, že brát nápady v zahraničí a prodávat je doma je úspěšná strategie. Jenže ony i ty autentické emoce se musejí umět dobře nafalšovat. A tady to jaksi vůbec nedopadlo.
Tomáš Mrkvička

Výstup (video) zdaleka nevyužil potenciál, který tento typ reklamy má. (Možná je to i tím, že se lidi až na výjimky neumí od srdce radovat?) Myšlenka samotná je geniálně jednoduchá a z principu bude vždycky fungovat, takže sázka na jistotu.
Jana Kubištová (Budvar)

Nevím, co pochválit, nevím, co vytknout.
David Suda (WMC Grey)

Tohle je jenom obrazově ztvárněný popis myšlenky. Řekl bych, že i tady měl být vystavěn příběh. Ten tam není a proto to nevzbuzuje žádné emoce. A navíc: tahle kampaň by měla dostat anticenu českého klubu copywriterů Zarach za to, že Ježíšek je tu ztvárněný jako nějaký trouba v santaclausovské čepici.
Ondřej Souček (Luftballon)

Moc pěkná předvánoční akce. Jistě zákazníky potěšila. Vůbec mi nevadí, že něco podobného udělal někdo někde jinde (a lépe). Sráží to exekuční nedostatky: co má společného český Ježíšek se santovskými kulichy a oblečky? Jak to, že většina obdarovaných dostala tablet a online nákup zdarma? To si skutečně přáli? A ten pán, co to tak procítěným hlasem komentuje, neumí normálně česky skloňovat?
Martin Charvát (Konektor)

To je doják jako z Hollywoodu! Nebo ne? Tak jak? Slzička ukápla? ‚Pro správný prožitek doporučujeme při sledování krájet kilo cibule z Tesco.‘
Jan Javornický

Obšhlehnout nápad založený na spontánní reakci lidí chce v zemi studených čumáků alespoň trochu schopný kompars. Tak třeba příště.
Klára Palmer

Staré rčení praví ‚lepší dobře ukrást, než blbě vymyslet‘. Tady je sice nápad nepůvodní, to ano, ale zato exekuce postrádá napětí i emoce originálu. Takže efekt se – narozdíl od Ježíška – nedostavil. Ale Veselé Vánoce!
Martin Světlík (Symbio Digital)

Dojemný ‚lajfstajl‘ omlouvá jen to, když je dobře natočený. Tenhle není.
Dora Pružincová

Pekna kópia. Slabá exekúcia.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

Když byl tento koncept použit poprvé, bylo to opravdu skvělé a podařilo se zachytit pravý duch Vánoc. Bohužel podruhé už to jen laciné vykrádání cizích nápadů.
Troy Palmer

5.  Partners a Mareš proti předsudkům (11 %)

Ředitelka marketingu finančních poradců Partners Lada Kičmerová vystupuje jako bulvární reportérka Linda Krátká v nové kampani zmíněné poradenské firmy. Ta staví na fiktivním bulvárním webu Nekecáme.cz a také na spolupráci s moderátorem Leošem Marešem. Toho obrazem i videem využívají Partners k tomu, aby se – jak prohlašuje Kičmerová – vymezili „vůči negativním předsudkům, které Češi obecně vůči finančnímu poradenství mají, tím, že se prostě nebudeme bát je pojmenovat a postavíme proti nim hodnoty a zásady Partners“.

„To by samo o sobě ovšem byla dost nuda. Takže jsme to schválně přehnali a tyto hodnoty jsme nafoukli do senzačních titulků tak, aby nad tím lidé kroutili hlavou a přemýšleli, jak je to doopravdy,“ uvedla Kičmerová, ředitelka marketingu a PR Partners.

Takže poradce u Partners musí mít maturitu a práci se věnovat naplno. No to jsem si oddychl. Jestli jsem do teď neměl pochybnosti, tak teď je mám. Money well spent.
Tomáš Mrkvička

Nemá chybu, pokud víte, kdo jsou Partners, v opačném případě je to sice vtipné a chytré, ale pouhé plácnutí do vody, které díky grafickému stylu dost možná poslouží víc Blesku než Partners.
Jana Kubištová (Budvar)

Informaci mi to rozhodně předalo. Vše ostatní mě minulo (například humor).
David Suda (WMC Grey)

V Partners asi rozumějí finančnímu poradenství a je velká škoda, že se sami pustili do vývoje reklamní kampaně. Poničili si tím vlastní značku. Mareš s kocovinou (neumím si jinak ten ‚výkon‘ vysvětlit) tomu nasadil korunu.
Ondřej Souček (Luftballon)

Videoscénka s Marešem je zcela bez pointy, ‚jakoby‘ bulvární web je zoufale prázdný a nezábavný. Podívejte se proboha, jak vypadají skutečné české bulváry, když už si na ně hrajete! Korunu tomu nasazuje diskuze, ve které nejde diskutovat! To má být reklama na finanční služby v jednadvacátém století?
Martin Charvát (Konektor)

Dokážu si představit, že na vánočním večírku Partners to mělo veliký úspěch! Akorát to tam asi taky mělo zůstat.
Jan Javornický

Tak nikdo nemůže umět všechno, že jo. Jen doufám, že to Partners uměj aspoň s těma penězma.
Klára Palmer

Smrtící kombo manažerky-neherečky a totálně otráveného Leoše, kteří se baví o něčem, co se nestalo. Pokud bylo cílem šokovat, pak to funguje, jsem v šoku.
Martin Světlík (Symbio Digital)

Nejdřív jsem si myslela, že snad nemůže bejt nic míň vtipnýho než to video. Jenže pak jsem se podívala na ten jejich web.
Dora Pružincová

Celebrita slabý nápad nezachránila.
Jaro Zacko (Triad Advertising)

To je ta nejsložitější cesta jak sdělit něco jednoduchého. Použití celebrity to nezachrání. Spot končí tím, jak Leoš odchází, zřejmě si jde do banky uložit balík peněz, co dostal za tuhle reklamu.
Troy Palmer

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr