Seznam.cz dopoledne slibuje představit „novinku, která nabourá pár zaběhlých stereotypů“.

Spot OSN o českých uprchlících ČT vysílat nebude

Podle tvůrců kampaně veřejnoprávní televize spot odmítla s tím, že může o tématu v rámci charity jen informovat, ne je interpretovat. Podle ČT žádost o nasazení nepřišla včas.

Kampaň pro UNHCR rekonstruuje československé útěky

Kampaň pro UNHCR rekonstruuje československé útěky zpoza železné opony

Česká televize se rozhodla nevysílat spot Úřadu Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR), který vytvořila agentura Young & Rubicam. Spot je součástí kampaně Sami jsme byli uprchlíci a dramatizuje příběh uprchlíka Josefa Hlavatého, který se v roce 1988 rozhodl uletět z Československa na rogalu i s tříletým synem.

„Oddělení charitativních aktivit České televize se k tomu vyjádřilo v tom smyslu, že tento projekt není v souladu s letošní strategií ČT v oblasti charity, osvěty a celospolečenské odpovědnosti. Dalším důvodem bylo, že televize veřejné služby umožňuje pouze informovat, ne interpretovat určité téma v rámci tohoto vysílacího času,“ sdělila Médiáři Tereza Svěráková, kreativní ředitelka agentury Young & Rubicam Prague, jež připravovala kampaň.

Podle jejího názoru spot pouze přináší pravdivý příběh z české minulosti, aniž k němu zaujímá jakékoli stanovisko a aniž jej hodnotí. „Pečlivě jsem si pročetla hlediska, která je potřeba k odvysílání takového spotu naplnit. Podle mého názoru je splňujeme. Zvlášť první kritérium týkající se společenské naléhavosti a závažnosti tématu. Spot konstatuje, že jsme byli sami uprchlíci. Pravdivě informuje. Proto zamínutí opravdu nechápu,“ uvedla Tereza Svěráková.

„Přišli s tím pozdě,“ hájí se televize

Podle mluvčí České televize Alžběty Plívové byl ale hlavním důvodem k zamítnutí vysílání jen nedostatek času. UNHCR totiž o pomoc při natáčení a o bezplatné odvysílání této reklamy údajně zažádal až letos v lednu. „Kompletní podklady přišly 13. ledna, kdy už byly plánované kapacity ČT pro charitativní a osvětové spoty rezervovány pro jiné neziskové organizace. Proto jsme nemohli tomuto požadavku vyhovět. Česká televize nicméně poskytla součinnost při výrobě spotu  a poskytla zdarma  materiály ze svého fundusu,“ řekla Médiáři Plívová. Podle ní podpoří veřejnoprávní televize ročně přes stovku projektů z oblasti charity, kultury a osvěty. „Spolupracujeme například s Člověkem v tísni, Charitou ČR, organizací ADRA a desítkami dalších. Počet žádostí, které dostáváme, je však bohužel násobně vyšší, než jaké jsou naše reálné možnosti. I proto se o žádostech rozhoduje s velkým časovým, často i dvanáctiměsíčním předstihem a není možné vyhovět každému,“ dodala mluvčí ČT.

Prohlášení UNHCR

K článku se dodatečně vyjádřil také Úřad Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky v České republice.

„Jménem Úřadu Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky v České republice musím reagovat na nepravdivé vyjádření České televize týkající se data podání žádosti o bezplatné vysílání spotu „Sami jsme byli uprchlíci“ ze strany UNHCR a k uvedenému důvodu zamítnutí naší žádosti.

UNHCR podal žádost o bezplatné vysílání spotu dne 30. listopadu 2015. O přípravě spotu komunikovalo UNHCR s Českou televizí ale již dříve v průběhu října a listopadu 2015. Česká televize našemu úřadu sdělila, že náležitosti žádosti jsou dostatečné. V průběhu ledna 2016 UNHCR žádost dále doplnila o podklady, které nejsou Českou televizí vyžadovány, nicméně jsme chtěli těmito dodatečnými podklady naši žádost podpořit. Dne 26. ledna 2016 jsme České televizi před jednáním hodnotící komise, která charitativní spoty k vysílání vybírá, zaslali dokonce hrubý střih spotu.

Vyjádření České televize, že důvodem zamítnutí vysílání spotu byl jen nedostatek času, není proto pravdivé. Po zasedání hodnotící komise sdělila Česká televize UNHCR následující důvody zamítnutí naší žádosti: Vaše žádost bohužel nebyla schválena vzhledem k tomu, že není v souladu s letošní strategií České televize v oblasti charity, osvěty a celospolečenské odpovědnosti. Vzhledem k vyjádření našich právníků nám zákon (resp. Kodex)  jako televizi veřejné služby umožňuje informovat, nikoliv interpretovat určité téma v rámci vysílacího času určeného pro bezplatné vysílání spotových kampaní,“ sdělila Médiáři mluvčí úřadu Monika Pham.

Je to propaganda, tvrdí Ovčáček

Ke kampani se ve čtvrtek 25. února vyjádřil také tiskový mluvčí prezidenta České republiky Jiří Ovčáček. V rozhovoru pro Lidovky.cz uvedl, že úřad by se měl za kampaň omluvit. „Kampaň je účelová, srovnává nesrovnatelné a uráží naší historii. Připomíná propagandu ze 70. let. Československá emigrace bojovala za demokracii a svobodu. Nešlo jí o sociální dávky, nešířila nenávistnou ideologii a nepodporovala teroristické útoky,“ řekl Ovčáček Lidovkám. Uvedl přitom, že jde o jeho vlastní názor, nikoli o tlumočení postoje prezidenta. UNHCR na webu Lidovek reagoval, že žádá i politické špičky země, aby projevily více solidarity s uprchlíky. „Česká republika během své bohaté historie mnohokrát poskytla a poskytuje ochranu tisícům uprchlíků. Stejně jako jiné země nabídly útočiště našim občanům v nedávné minulosti. Nyní je čas, aby česká společnost jako celek pomohla těm, kteří ochranu potřebují, bez ohledu na jejich původ nebo náboženství, protože na to má kapacitu, znalosti i zkušenosti,“ citují Lidovky UNHCR.

Zadejte i poštovní adresu, pošleme vám tištěný Médiář zdarma
Přihlásit odběr