Konečně je to tady. V prvním zářijovém týdnu pořádáme hvězdně obsazenou debatu o studii Marka Cichoně o vztahu agentur s marketéry ve velkých firmách. Zajistěte si lístky včas.

Stát dá 50 milionů Kč na předvánoční kampaň na české potraviny

Marketingová akce ministerstva zemědělství je reakcí na dopady ruského embarga na dovozy potravin ze Západu na domácí výrobce.

  • ČTK
  • 17. 10. 2014 00:14
Párky se salátem. Foto: Profimedia.cz

Párky se salátem. Foto: Profimedia.cz

Ministerstvo zemědělství spustí koncem října dřív avizovanou marketingovou předvánoční kampaň za zhruba 50 milionů Kč na podporu prodeje tuzemských potravin. Na Žofínském fóru na téma potravinové bezpečnosti a soběstačnosti to ve čtvrtek řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Kampaň ponese název České Vánoce s regionální potravinou. Podle ministra příprava komunikační akce finišuje.

Marketingová kampaň má formou spotřebitelské soutěže o ceny motivovat spotřebitele k nákupu výrobků nosících označení Klasa, Regionální potravina či Bio. Aktuální marketingová akce je reakcí na dopady ruského embarga na dovozy potravin ze Západu na domácí výrobce.

Na komunikační kampaně na podporu značek Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy, vína z Čech šlo v posledních šesti letech 2008 až 2013 celkem přes 1,5 miliardy Kč, upozornil nedávno Nejvyšší kontrolní úřad. Jen u Regionální potraviny to bylo už 171 milionů Kč.

Ministr chce do budoucna do kampaní více zapojit i samotné výrobce a vysvětlit českým zákazníkům pozitiva nákupu domácích výrobků. „Že podporuje nejenom toho výrobce, ale že podporuje svoji obec, svůj kraj, svůj stát, tuhle ekonomiku, tohle hospodářství, tuhle společnost,“ podotkl.

Aby to řetězce nedávali do slev

„Jsme si vědomi, že přes řetězce se obchoduje většina domácí potravinářské produkce,“ uvedl prezident Potravinářské komory Miroslav Toman, podle něhož je však před započetím kampaně nutné stanovit pro obchodníky podmínky pro zapojení do kampaně. „Podle našeho by měli být obchodníci vedeni k tomu, aby v jejich sortimentu byla zastoupena skutečně většina domácích výrobků označena některou ze značek kvality a původu,“ řekl šéf potravinářů. Takových výrobků je podle něj v současné době zhruba pět tisíc.

Toman se zároveň obává, že řetězce využijí příležitosti a budou takto značené výrobky prodávat ve slevových akcích. „Což opět přinese největší zisk obchodníkům, částečně spotřebitelům, ale rozhodně to nesplní účel, aby to pomohlo výrobcům,“ poznamenal.

Na kolik přišly sankce

Rusko zakázalo na počátku srpna dovoz zemědělských a potravinářských produktů z Evropské unie, USA, Austrálie, Kanady a Norska v reakci na západní protiruské sankce. Podle Evropské komise zasáhlo ruské embargo zemědělskou produkci z EU v hodnotě 5 miliard eur.

Podle odhadu ministerstva zemědělství přijdou tuzemští vývozci zemědělských a potravinářských produktů přímo na tržbách o 250 až 300 milionů Kč. Propad cen v důsledku přetlaku zboží na unijním trhu jim může podle Potravinářské komory způsobit až miliardové škody.