V přehlídce reklam, které poběží v nejdražším reklamním čase světa, během 50. finále Národní ligy amerického fotbalu Super Bowl tuto neděli 7. února, figuruje i spot vytvořený v Česku. Rozbouřený oceán, loď na vlnách, vítr a déšť, to všechno vzniklo v pražských ateliérech a studiích. Zajímavá je také anabáze celého reklamního klipu - firma, kterou propaguje, jej totiž vyhrála v soutěži.
Super Bowl jako cena v soutěži
Reklama bude propagovat „nejsilnější kávu na světě“ z produkce společnosti Death Wish Coffee, která vyhrála soutěž britského softwarového výrobce Intuit QuickBooks, určenou malým firmám, QuickBooks’ Small Business Big Game Competition. Právě malé a střední firmy totiž tvoří hlavní zákaznický segment, na který se tento výrobce softwaru zaměřuje. Hlavní cenou soutěže se stal zaplacený půlminutový reklamní čas pro jeden spot odvysílaný během Super Bowlu (cena za třicetivteřinovou reklamu v tomto čase dělá pět milionů dolarů), a to pro tu firmu, která získá od veřejnosti nejvíc hlasů. Intuit QuickBooks také financoval produkci spotu.
Malé firmy se loni mohly do soutěže hlásit do 7. srpna. Poté následoval desetidenní předvýběr první desítky, kterou nominovala porota určená firmou. Všech deset finalistů absolvovalo konferenci QuickBooks Connect v kalifornském San José, kde jim přednášely osobnosti amerického byznysu. Od 2. září do 3. listopadu pak rozhodovala o pořadí na vítězných stupních svým hlasováním veřejnost, přičemž cenou za druhé a třetí místo bylo 25.000 dolarů plus reklama v hodnotě 15.000 dolarů, cenou pro vítěze pak výroba spotu určeného pro Super Bowl a zaplacení jeho odvysílání.
Točilo se na Kolbence
A právě tento vítězný spot pro Death Wish Coffee, která zvítězila mezi víc než tisícovkou přihlášených firem, se vyráběl v Česku.
Reklamu se skandinávskými Vikingy, inspirovanou seriálem Vikings, vytvořila agentura RPA v americké produkci Prettybird, které poskytla servis česká produkční firma Unit + Sofa. „Z české strany se zajišťoval kompletní štáb, technika a lokace, ze zahraničí přijel pouze režisér Isaiah Seret, kameraman Claudio Miranda, hlavní kostymér a hlavní tvůrce makeupu. Výtvarnou stránku spotu měl kompletně na starosti production designér Radek Hanák, který musel kompletně nastudovat seriál Vikings, protože režisér důsledně trval na autenticitě,“ popsal Médiáři Martin Sobotka z Unit + Sofa.
Z tohoto seriálu pocházel také hlavní představitel reklamy Diarmaid Murtagh, zbytek hereckého osazenstva zajišťovala kompletně česká strana. Vikingy si tak zahráli čeští šermíři a kaskadéři ze společností Filmka, CSFA a Merlet. „Natáčení bylo samozřejmě zajímavé tím, že jsme museli vytvořit v ateliéru funkční na gimbalu ukotvenou vikinskou loď, jejíž pohyb musel simulovat plavbu na rozbouřeném moři,“ dodává Sobotka (gimbal je pohyblivý držák umožňující drženému předmětu různé druhy pohybů). Scény vznikly v areálu bývalé „Kolbenky“, tedy bývalé továrny ČKD v Praze ve Vysočanech, kde se dva týdny stavěla dekorace lodi. Vlastní natáčení pak trvalo dva dny. Efekty včetně vody a pohybu lodi měl na starosti český tým Martina Oberlandera z firmy Woodoosfx.
Reklamy na Super Bowlu nabízí víc firem
Intuit QuickBooks není první společnost, která nabídla reklamní čas během Super Bowlu někomu jinému. Asi nejznámější je v tomto směru dlouholetý projekt značky křupavých snacků Doritos výrobce nápojů PepsiCo. Ten každoročně vypisuje veřejnou soutěž, aby si lidé sami natočili svou reklamu na Doritos. Ta, která získá na internetu nejvíc hlasů, pak běží během zápasu. Vítěz navíc získá prémii milion dolarů.