Součástí webu TN.cz televize Nova je nově magazín věnovaný automobilům, rozdělený do sekcí Za volantem, Kupte si, Na okruhu a Zábava. Web nabídne reportáže, recenze, rady či žebříčky, a to ve formě textu, fota i videa. Vedoucím redaktorem je Jan Červenka, který dvacet let dělal v tištěných médiích, stál u zrodu časopisů Speed, Top Gear a Autocar. Inzertně web cílí na muže, vytěžit chce hlavně videoreklamu.

Svou digitální stopu jen tak nesmažeme, jde si ji ale hlídat

Lidé se bojí geolokačních služeb. Představa, že by se pravidelně checkovali na Foursquare nebo se nechávali sledovat přes Google Latitude, je děsí. Paradoxem však často bývá stav jejich facebookového profilu nebo výsledky vyhledávání na Google. Ukazují zde své fotky z víkendových akcí nebo odhalené hýždě vlastního dítěte.

Data o našich zájmech se váží zlatem

V době předinternetové měli lidé daleko méně možností najít si o komkoliv nějaké informace než dnes. Aby se určitá informace šířila globálně, musela být opravdu hodně zajímavá. Noviny s článkem zastaraly a o pět let později už byly téměř nedohledatelné.

Dnes jsme sledováni prakticky na každém kroku – jak offline, tak na internetu. Na ulicích nás sledují kamery, banky mají přehled o finančních tocích na našich účtech, úřady mají naše otisky prstů. S rozvojem internetových služeb však ztrácíme soukromí i v online světě. Za informace o zájmech a historii webového surfaře jsou schopny společnosti platit velké peníze.

Vím, co jsi dělal loni v létě

Na internetu zanecháváme digitální stopu ve dvou rovinách. Zaprvé se jedná o data spojená s konkrétním počítačem či internetovým účtem. Například Google o nás ví skutečně všechno – co jste vyhledávali minulé léto, jaké máte rádi filmy, i kdy dojde žrádlo vašemu psovi.

Zavzpomínejte si, jaké dotazy jste do Google zadali před pár lety, případně jaké stránky vás ve výsledcích zaujaly. Sami se můžete podívat, nakolik Google dokázal odhadnout, kdo jste a co vás zajímá. Na základě těchto údajů vám může nabízet relevantnější reklamu i výsledky vyhledávání.

Ani pokud tato data Google vymaže, z hledáčku mu nezmizíte. Stále zůstává rovina digitální stopy napojená přímo na vaše jméno, nick či email. Zde stojí na prvním místě profily na sociálních sítích. Jistě, nedáte si Facebook něco, co nechcete, aby o vás celý internet věděl. Ale! Ví to i váš syn? Organizátor události, na kterou se hlásíte? Tajný ctitel z klubu přátel kanasty? To už vám nikdo nezaručí.

Rodiče malým dětem zakládají profily na sociálních sítích, živě o nich diskutují a zveřejňují jejich roztomilé fotečky. Je pravděpodobné, že o dvacet let později jim za to jejich ratolesti pěkně poděkují.

Personalisté znají Google

… a nebojí se ho použít. Když jste prodávali starý mobil na internetu, nechtěli jste zveřejňovat svoje jméno. Neuvedli jste ale náhodou svůj telefon a email? Ten mail, který máte na profilu na Facebooku, inzerátu realitního serveru anebo erotické seznamky?

Zadejte do Google svoje jméno a prohlížejte, co všechno si o vás může kdokoli na celém světě zjistit. Staňte se detektivem! Pomocí jednotlivých indicií se dozvíte víc a víc informací. Než pošlete životopis na vysněnou pozici, měli byste poznat i své internetové já.

Nechci, aby se o mně takhle psalo

Závadný příspěvek sice můžete po týdnu smazat, ale mezitím ho již mohly převzít jiné stránky. Tweet někdo retweetnul. Fotku na Facebooku někdo sdílel. Článek se dostal do archivu vyhledávače. Co můžete udělat pro nápravu?

  • Dovězte se o tom jako první. Nastavte si Google Alerts na vaše jméno, email a cokoli dalšího, co vás zajímá. Výsledky vám mohou chodit emailem nebo je můžete odebírat pomocí RSS.
  • Závadný obsah smažte.
  • Kontaktujte autora příspěvku, nad kterým nemáte kontrolu, s prosbou o smazání.
  • Po odstranění můžete požádat vyhledávač o smazání stránky z archivu.

Pokud tyto metody nezafungují, nevěšte hlavu. Pokud o vás někdo publikoval důvěrné informace (rodné číslo, číslo občanského průkazu, účtu, obrázek podpisu a podobně), je možné kontaktovat Google a zadat požadavek na odstranění z výsledků vyhledávání. V případě, že se jedná o jiný typ informací, je možné zažádat o odebrání obsahu z Googlu.

Někdy však odebrání z vyhledávačů nestačí, vyhledávač může odstranit pouze ten obsah, nad kterým má kontrolu – tedy pouze vyřadit závadnou stránku z jeho indexu. Závadný obsah zůstane na webu dál, nebude již ale tak dobře vyhledatelný.

Když se vám nepodaří ani tento krok, nezbývá vám, než se snažit negativní obsah přebít něčím novým a pozitivním.